Citat:
Ursprungligen postat av
Ribba-in
Vad snackar du om?
Det är Tivolit som betalar uppdragsgivare att genomföra röntgen.
Jag har inte sagt att tivolit själva skall göra röntgen.
Det får de väl betala för.
Håller med om att jag tror inte det genomförs.
Dock är det otroligt viktigt att göra röntgen inom andra områden där metall kan bli utsatta för krafter.
Utmattning av metaller är inte så ovanligt så det är konstigt att ingen fattat att tivolivagnar och räls också kan bli utmattade.
Finns fler sätt än röntgen att identifiera sprickbildning. Tex infärgning eller med hjälp av fluorescerande vätska under specifik belysning och utbildad personal. Röntgen gissar jag används i fall då man inte har åtkomst till detaljen eller detaljens yta. Tycker inte att det skulle vara en orealistisk åtgärd att kontrollera sprickinitieringar av kritiska detaljer i vagnupphängningen med jämna mellanrum. Frågan är dock om det är billigare än att beställa nytt med tillhörande testprotokoll.
Mycket prat om utmattningsbrott, materialdefekter, konstruktionsfel och svetsfogar. Jag är intresserad av hur boggien fästs in i vagnen. En skruv med för låg förspänning räcker gott. Att olyckan skulle bero på ett konstruktionsfel blir lite magstarkt att hävda efter 35 år. Även om attraktionen skulle ha ett konstruktionsfel har man kört den så länge att det är rimligt att anta att detta skulle uppdagats och hanterats i någon form av underhållsrutin.