2023-06-30, 10:57
Medlem
Alla våra tåg tex snabbtåg hoppas jag har en kontroll av hjul, räl och axlar så samma katastrof inte händer där, att de delarna spricker och lossnar på ett tåg i 300 blås.

Har de bättre kontroller än grönan på sina utmattningsbelastade stålkonstruktioner och i så fall varför?

Kan tycka att det borde finnas bra rutiner att fånga upp den här typen av brister, annars slutar jag åka tåg.
Citera
2023-06-30, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fritidsgeniet
Får inte ihop siffran 10 miljoner åk per säsong. Grönan är öppen från April till September, alltså sex månader/180 dagar, högt räknat. Öppet mellan 10:00 och 23:00, alltså 13 timmar per dag. Detta ger totalt 180x13=2340 timmar per säsong. 10 000 000/2340=4273 åk per timma => drygt 1 åk per sekund. Jag har antagit att det bara är ett tåg igång samtidigt.

Edit. Efter att ha sett en video på ett åk, verkar ett åk ta cirka 1,5 minuter. Detta skulle ge ca 100.000 åk per säsong.
Enligt bif länk åker ca 1 milj per år. Dvs storleksordningen 30-35 milj åk sedan ursprungsinst.

Krasst blir det ca 0,03 döda per milj åk.
Det är statistiskt en osäker siffra men frågan är hur det står sig mot andra banor och platser.

https://tivoli.fysik.org/gronalund/attraktioner/jetline/matematik-i-jetline/
Citera
2023-06-30, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribba-in
Som jag sa, om ingen vet om vad de skall besikta så kan man inte besikta det.
Samma sak med material som inte håller måttet skedde 2008.

Den var också besiktad och godkänd. Dock ingen som kontrollerade om stål hade brister eller utmattning,
https://docplayer.se/347829-Lisebergsolyckan-rainbow-den-15-juli-2008.html
Där får vi skylla på tillverkaren och dess rekommendationer. Liseberg och tredjepartskontrollanten var oskyldiga.

” Orsaken till olyckan var ett brott i en svetsfog på den axel som håller plattformen horisontell. Enligt tillverkaren Huss Maschinenfabrik skulle den inspekteras efter 5 000 timmars drift. Rainbow var bara uppe i 3 500 timmar då olyckan skedde. Axeln var en del av en sluten enhet som Liseberg själva inte skulle, eller hade möjlighet att kontrollera. Den kontrollen kunde endast ske av tillverkaren.[5] Efter olyckan stoppade tillverkaren driften av samtliga 40 attraktioner i världen av den här typen [6]. Undersökningar visade att tillverkaren hade slarvat när delar bytts ut, vilket också var en av anledningarna till att Liseberg i april 2009 stämde tillverkaren.[7]”
Citera
2023-06-30, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontpanic99
Trots det dör folk i trafiken med bälte på.
Bygeln är precis som bältet där för att öka säkerheten så mycket som möjligt.
Innebär inte att det är 0 risk för dödsfall. Bygeln verkar ju trots allt ha räddat de flesta....

Grejen är ju bara den att om ett bälte gick av i en bilolycka och personen flög ut ur bilen så hade tillverkaren fått stå till svars rätt ordentligt för det. För då har bältet inte gjort sitt jobb. Sen kan man bli skadad av bältet, men det är en annan grej.

I fallet med bygeln här är det just att folk flög ur attraktionen som är problemet. Det ska inte få hända. Sen att man bryter diverse ben av att den håller fast en det är en annan sak. Men då har den gjort sitt jobb.
Citera
2023-06-30, 11:06
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klumpfisken
Alla våra tåg tex snabbtåg hoppas jag har en kontroll av hjul, räl och axlar så samma katastrof inte händer där, att de delarna spricker och lossnar på ett tåg i 300 blås.

Har de bättre kontroller än grönan på sina utmattningsbelastade stålkonstruktioner och i så fall varför?

Kan tycka att det borde finnas bra rutiner att fånga upp den här typen av brister, annars slutar jag åka tåg.

Om jag inte missminner mig hände det relativt ofta med X2000 när de var nya.
Citera
2023-06-30, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribba-in
Vad snackar du om?
Det är Tivolit som betalar uppdragsgivare att genomföra röntgen.
Jag har inte sagt att tivolit själva skall göra röntgen.
Det får de väl betala för.

Håller med om att jag tror inte det genomförs.
Dock är det otroligt viktigt att göra röntgen inom andra områden där metall kan bli utsatta för krafter.
Utmattning av metaller är inte så ovanligt så det är konstigt att ingen fattat att tivolivagnar och räls också kan bli utmattade.

Finns fler sätt än röntgen att identifiera sprickbildning. Tex infärgning eller med hjälp av fluorescerande vätska under specifik belysning och utbildad personal. Röntgen gissar jag används i fall då man inte har åtkomst till detaljen eller detaljens yta. Tycker inte att det skulle vara en orealistisk åtgärd att kontrollera sprickinitieringar av kritiska detaljer i vagnupphängningen med jämna mellanrum. Frågan är dock om det är billigare än att beställa nytt med tillhörande testprotokoll.

Mycket prat om utmattningsbrott, materialdefekter, konstruktionsfel och svetsfogar. Jag är intresserad av hur boggien fästs in i vagnen. En skruv med för låg förspänning räcker gott. Att olyckan skulle bero på ett konstruktionsfel blir lite magstarkt att hävda efter 35 år. Även om attraktionen skulle ha ett konstruktionsfel har man kört den så länge att det är rimligt att anta att detta skulle uppdagats och hanterats i någon form av underhållsrutin.
Citera
2023-06-30, 11:16
Medlem
Har Troselius fått sparken eller är det bara semestervikarie som pressansvarig?
https://www.gronalund.com/press
Citera
2023-06-30, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freddy.v99
Finns fler sätt än röntgen att identifiera sprickbildning. Tex infärgning eller med hjälp av fluorescerande vätska under specifik belysning och utbildad personal. Röntgen gissar jag används i fall då man inte har åtkomst till detaljen eller detaljens yta. Tycker inte att det skulle vara en orealistisk åtgärd att kontrollera sprickinitieringar av kritiska detaljer i vagnupphängningen med jämna mellanrum. Frågan är dock om det är billigare än att beställa nytt med tillhörande testprotokoll.

Mycket prat om utmattningsbrott, materialdefekter, konstruktionsfel och svetsfogar. Jag är intresserad av hur boggien fästs in i vagnen. En skruv med för låg förspänning räcker gott. Att olyckan skulle bero på ett konstruktionsfel blir lite magstarkt att hävda efter 35 år. Även om attraktionen skulle ha ett konstruktionsfel har man kört den så länge att det är rimligt att anta att detta skulle uppdagats och hanterats i någon form av underhållsrutin.
Svårt att se på denna bild, men ser ut att vara fäst i en grov tapp med bearbetad yta. Låst på nåt sätt med några bultar som gjorts oförlorbara med en tvärgående extra bult utvändigt. Rimligen måste den svarta tappen och boggin kunna vrida sig för att klara de snäva kurvorna. Den svarta tappen som ser ut att vara en del av vagnskroppen bör vara lagrad i ett motsvarande rör i boggin som inte syns på bilden.

Tror att låsbultarna går i en fas på tappen ( detta möjliggör fri rotation på boggin utan att ramla bort) och då har inte åtdragningsmomentet stor betydelse utan ev glapp i det spåret.

https://imgbb.com/N9grv1t

Men bara en gissning baserat på bilden.
Citera
2023-06-30, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr-mystic
Fast faktum är väl ändå att alla situationer borde vara ganska lätt att analysera i o med att man sitter fast i en vagn som har en relativt liten distans & intervall. Dvs man borde väl kunna rädda alla liv. Syftar såklart inte på om nån islamist saboterar banan tex.

Men precis som i detta fall, så är det en kedja av olika saker som behöver hända för att det ska ske ett dödsfall.

Du kan försöka förebygga de flesta situationer men såklart inte alla situationer.
Citera
2023-06-30, 11:57
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Tror att låsbultarna går i en fas på tappen ( detta möjliggör fri rotation på boggin utan att ramla bort) och då har inte åtdragningsmomentet stor betydelse utan ev glapp i det spåret. https://imgbb.com/N9grv1t Men bara en gissning baserat på bilden.
Så antagandet (mitt försök att förstå) är att svarta vertikala stolpen sitter i som en ring, som hålls av de två horisontella bultarna (som i sin tur har en tvärgående bult så de inte skall kunna ramla ur). De två horisontella bultarna skulle kunnat gått av? De borde vara svagaste länken. Fast hur kan 2+2 bultar gå av "samtidigt" (eller i så snabb följd).
Citera
2023-06-30, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontpanic99
Trots det dör folk i trafiken med bälte på.
Bygeln är precis som bältet där för att öka säkerheten så mycket som möjligt.
Innebär inte att det är 0 risk för dödsfall. Bygeln verkar ju trots allt ha räddat de flesta....

Hur många gånger per dag kör folk av vägen och hur många gånger spårar jetline ur?
Citera
2023-06-30, 12:03
Medlem
krachons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Om det kan hjälpa att svartmåla en kommersiell inrättning som inte kommer få något straff för det här. Absolut. Men om Döda Kund... kan få ett nytt smeknamn och dras med det... har vi i alla fall gjort något för den personen som inte längre finns. Det är för att hon dött som Grönan förtjänar ett nytt smeknamn.

Det är tur det gamla namnet inte är kvar, enligt en film från 1989 hette attraktionen tidigare "Dödsloopen"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in