2023-06-29, 22:52
Medlem
Cinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mightybitch
Jag åkte jetline då så jag vet att den va öppen, om Liseberg valde att inte ha sin öppen är ju en fråga som man säkert kan få svar på av dem.
De har den som sagt inte öppen. Har varit där själv på julmarknad ett flertal gånger. Och de själva har även informationen på hemsidan.

https://www.liseberg.se/attraktioner/
Välj jul som säsong så ser nu att Lisebergsbanan inte är med i listan längre.
Citera
2023-06-29, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinn
Nej, inte på jul. Men på Halloween.

Grönan verkar inte köra Jetline på (h)jul heller.
Senast redigerad av BeritTheQueen 2023-06-29 kl. 23:03.
Citera
2023-06-29, 22:55
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribba-in
Om varken Liseberg eller besiktningsman visste om vad de skulle underhålla och besikta.
Hur kan man då besikta och godkänna ngt?

Finns det inga rutiner för att kontrollera X i konstruktion Y så är det ingens fel om Y havererar pga X.
Det renderar bara i nya rutiner för att i framtiden kontrollera X för att säkerställa att Y inte havererar pga X.

Thats it.
Citera
2023-06-29, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribba-in
Om ingen vet vad man skall besikta så kan man få ok ändå.
https://docplayer.se/4502446-Rapport-ro-2007-3-olycka-med-lisebergbanan-i-goteborg-o-lan-den-15-juli-2006.html

Ta fram ett besiktningsprotokoll så kanske du får lite mer på fötterna än att hänvisa till nån lagtext.
Finns i starten av tråden tex. I de 2 som finns där finns inga kvarstående anmärkningar.

Men du kan väl länka in ett protokoll som visar att det skulle vara godkänt med anmärkning. Tror inte du hittar ett sånt för tivoliutrustning från ett godkänt organ.

Men du kan ju inte ens hänvisa till nån lagtext som motsäger min länk. Just saying.
Citera
2023-06-29, 22:56
Medlem
Mightybitchs avatar
Citat:
De har den som sagt inte öppen. Har varit där själv på julmarknad ett flertal gånger. Och de själva har även informationen på hemsidan.

https://www.liseberg.se/attraktioner/
Välj jul som säsong så ser nu att Lisebergsbanan inte är med i listan längre.
Oki men frågan var mer varför dem inte hade sin bana öppen och bästa svaret på det får man nog från dem
Citera
2023-06-29, 22:56
Medlem
Cinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeritTheQueen
De verkar inte köra Jetline på (h)jul heller.
Liseberg kör aldrig Jetline.

Men enligt tråden gör Gröna Lund det. Men det är ju inte lika vitsigt.
Citera
2023-06-29, 23:03
Medlem
Jag som anhörig till offret har fått veta att midjespännet släppte redan i nedförsbacken i farten vilket gjorde att personer flög ur innan den tvärnita. Jag vet inte om min vän(offret) var den som flög ut först eller efter.
Citera
2023-06-29, 23:04
Medlem
Cinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mightybitch
Oki men frågan var mer varför dem inte hade sin bana öppen och bästa svaret på det får man nog från dem
Nja du frågade om. Menar du varför är det lättare om du skriver det.

Men du har absolut rätt i att Liseberg har svaret, fråga dem gärna och dela sedan med dig här.
Citera
2023-06-29, 23:05
Medlem
slutaletas avatar
Har Dödan kommit fram till att det är 21åriga Mohamed som fuskcheckat underhållspappret?
Citera
2023-06-29, 23:18
Medlem
Mightybitchs avatar
Citat:

Men du har absolut rätt i att Liseberg har svaret, fråga dem gärna och dela sedan med dig här.
Fast det var ett svar till någon annan oavsett hur du valde att tolka min text. Jag är helt ointresserad av Lisebergsbanans öppettider. Tack ändå
Citera
2023-06-29, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Finns i starten av tråden tex. I de 2 som finns där finns inga kvarstående anmärkningar.

Men du kan väl länka in ett protokoll som visar att det skulle vara godkänt med anmärkning. Tror inte du hittar ett sånt för tivoliutrustning från ett godkänt organ.

Men du kan ju inte ens hänvisa till nån lagtext som motsäger min länk. Just saying.

Som jag sa, om ingen vet om vad de skall besikta så kan man inte besikta det.
Samma sak med material som inte håller måttet skedde 2008.

Den var också besiktad och godkänd. Dock ingen som kontrollerade om stål hade brister eller utmattning,
https://docplayer.se/347829-Lisebergsolyckan-rainbow-den-15-juli-2008.html
Citera
2023-06-29, 23:19
Medlem
Mightybitchs avatar
Citat:

Jag frågade inte heller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in