2023-06-29, 23:54
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Det är skillnad på att göra sig förstådd och att kunna prata=kommunicera på god nivå. Att beställa en drink och lite artighet fraser och någon vägbeskrivning är en sak, att uttrycks känslor eller prata fackspråk något helt annat...

Det är skillnad på att kunna göra sig förstådd i de flesta sammanhang och att prata obegripligt.
Citera
2023-06-29, 23:54
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Ok då. Kan ju säga att ordet Infart framkallade skrattsalvor hos engelska kollegor, "That's physically impossible, man".
🤣🤣🤣
Citera
2023-06-29, 23:55
Medlem
Peppermills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
"Svenskar" som försöker tala engelska har alltid varit obegripligt. Lyssna när en indier försöker tala engelska. Det låter galet.

Har svenskar blivit sämre på engelska den sista tiden?

Annat?

https://www.svt.se/kultur/journalisten-svenskars-engelska-ar-obegriplig

Jag tror den generellt är bättre än journalisters skrivna svenska.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Fast nu var ju artikeln väldigt bra skriven och handlade om just nr svenskar ska uttrycka dig, oftast i tryck, till andra svenskar på engelska. Och det mest blir pannkaka av allt. För att man inte kostar på sig en riktig copywriter

Fast artikeln innehåller ett sakfel. Det är en myt att dörrar inte kan vara ”alarmed” på engelska. Det förekommer i både brittisk och amerikansk engelska och är inte ett exempel på ”mystifikt nyspråk”.
Citera
Medlem
S.O.Stolps avatar
Reportaget är ju bara trams. Vem fan skulle skriva "don´t smell the door" (smäll inte i dörren) på riktigt? Det år ju självklart ett skämt, om det ens är sant.

Sen är det inte fel att säga "bloody steak". Jag tror inte man tolkar det som "en jävla stek".

som tredje exempel hörde han en servitris säga "fullkorn" men tolkade det som att hon sa "full corn".

Och det var allt han hade att komma med som ledde till rubriken "Journalisten: Svenskars engelska är obegriplig"

Jag säger bara sommartorka = usel journalistik.
Citera
2023-06-29, 23:56
Medlem
FloppyAsHells avatar
Det enda jag kan störa mig på är när folk överuttalar vissa ord

"Djutjube" (youtube)

😶
Citera
2023-06-29, 23:57
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
En annan grupp som spär på myten är högt uppsatta svenska politiker och äldre framgångsrika företagare. Den grupp som ska vara bra på engelska. Den som hört landsfader Löfvén tala engelska vet vad jag menar

Varför skulle de vara bra på andra språk? Skulle påstå att de flesta födda innan 1975 är dåliga på både svenska och andra språk.
Citera
2023-06-29, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FloppyAsHell
Det enda jag kan störa mig på är när folk överuttalar vissa ord

"Djutjube" (youtube)

😶

Det är inte ett ”överuttal” utan bara fel. Motsatsen är vanligare, d.v.s. att svenskar missar d-förslaget i ord som juice och James.
Citera
2023-06-29, 23:59
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDudeIsHere
Det är skillnad på att kunna göra sig förstådd i de flesta sammanhang och att prata obegripligt.

Hurdy gurdy gurdy bork bork bork....
Citera
2023-06-30, 00:01
Medlem
FloppyAsHells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnuz
Det är inte ett ”överuttal” utan bara fel. Motsatsen är vanligare, d.v.s. att svenskar missar d-förslaget i ord som juice och James.

Jo, det är ett överuttal. Det låter förjävligt.
Citera
2023-06-30, 00:04
Medlem
Kiddieoxos avatar
Ett problem kan vara att svenskan saknar en hel del ord och utryck och är ganska bristfällig.
Citera
2023-06-30, 00:16
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Journalisten vet inte vad hon pratar om. Men hon blandar troligen ihop Brittish English med US English.

https://safetybox.co.uk/pub/media/catalog/product/cache/1/700x700/warning-this-door-is-alarmed-signs.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in