2023-06-29, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Så här står det på Winter Wonderland-sidan.

Våra ordinarie attraktioners öppethållande kan variera beroende på väder och vind, exempelvis för kallt väder, för mycket snö eller för hård vind. Därför har vi fyllt parken med många andra häftiga upplevelser så som häftiga shower, spektakulär ljussättning, sagolika karaktärer, tematiserade områden samt spännande mat och dryck.

Om vädret var ok så var Jetline igång. Andra lika avancerade åkattraktioner var igång kan man se på Instagram.

Citat:
Ursprungligen postat av Cinn
Nej, inte på jul. Men på Halloween.
Tack för klargörandet. Vi kanske kan få in någon i tråden som var på Winter Wonderland senast och kan berätta.
Citera
2023-06-29, 22:29
Medlem
Mightybitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det vet vi inte. Vi får se vad havkom kommer fram till.

Men det verkar som många i tråden inte ens vet vad kraven är.
Måste alla veta det?
Citera
2023-06-29, 22:31
Medlem
Mightybitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Tack för klargörandet. Vi kanske kan få in någon i tråden som var på Winter Wonderland senast och kan berätta.
Den var öppen
Citera
2023-06-29, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mightybitch
Måste alla veta det?
Nej så klart, men det blir ju löjligt om några påstår att det är på ett visst sätt när en enkel faktakontroll visar motsatsen.

Fast det är klart, vill man bara vräka ur sig nåt felaktigt så kommer man inte att bry sig om vad som står i tex det dokument som ställer kraven.
Citera
2023-06-29, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribba-in
Om det ser ut på detta sätt som tidigare problem så förstår jag att besiktningsmän inte ens klarar av sitt jobb.

2:2 Underhåll och inspektioner

https://docplayer.se/4502446-Rapport-ro-2007-3-olycka-med-lisebergbanan-i-goteborg-o-lan-den-15-juli-2006.html
Vore intressant om du ville utveckla dina tankar. Jag är helt okunnig när det gäller teknik.
Citera
2023-06-29, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mightybitch
Den var öppen
Intressant. Liseberg kör inte sin bana kring jul men Grönan gör det, enligt tråden. Betyder det något?
Citera
2023-06-29, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Har du ngn analys som visar att det är lönsamt att tumma på säkerheten? Eller är det något du bara yrar om?

Jag tror tvärt om att det är otroligt olönsamt att tumma på säkerheten. Statliga vägverket räknar med att ett liv är värt typ 10-20miljoner (om jag minns rätt). Men för gröna lund är de denna kostnad en piss i missisippi i förhållande till de badwill- resp otillgänglighetskostander som stop pga olycka innebär. Ett 100% säkert system står still 100% av tiden. Skiter man helt i säkerhet och underhåll står systemet still pga av fel och olyckor. Det optimala ligger såklart nånstans däremellan.

Med tanke på hur oerhört få olyckor det historiskt varit på Grönan så verkar det vara ett väldigt säkert ställe. Förhoppningsvis kan man utesluta något systematiskt fel i organisationen, underhåll /ny leverantör av ex bultar osv. eller typ sabotage. Så fort man uteslutit det borde man kunna öppna upp övriga attraktionen på Grönan snarast.

Sen får haveriutredning visa om något brustit eller om det var slumpen /ett upptäckbart fel (även om många säkert har svårt att greppa det) . Patetiskt att läsa alla hysteriker här i tråden som tror sig veta sanningen innan utredningen.

Jag har småbarn och har varit flitig besökare av nöjesfält. Jag har då konstaterat att man t.e.x. på Skara Sommarland har minst halva personalstyrkan mot Liseberg på motsvarande yta. Ofta kan personalen vara ensamma på attraktioner på Skara. Man kontrollerar inte att byglar sitter på i alls samma utsträckning. Finns ingen anledning att inte göra det annat än ekonomiska.

Lägg därtill vittnesmål om okunnig och outbildad teknisk personal.

Med det sagt så är fortfarande nöjesparker som Skara Sommarland och Gröna Lund mycket säkra. Men de hade kunnat vara ännu säkrare.

Man ska även ha i åtanke att besökarna vill ha låga priser och därmed indirekt driver att man tummar på säkerheten. Även därför det krävs rejäla skadestånd för att öka de ekonomiska incitamenten att sätta säkerheten i första rummet.
Citera
2023-06-29, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Som jag visat tidigare kan de bara godkänna eller inte. Är det inte godkänt måste det besiktas innan det får användas.

https://polisen.se/siteassets/forfattningssamling/fap-nummer/fap513_1_rpsfs2012_15.pdf/download

Framgår av para 15 i länken.

Vad du påstår om högliftar är inte giltigt här.

Om ingen vet vad man skall besikta så kan man få ok ändå.
https://docplayer.se/4502446-Rapport-ro-2007-3-olycka-med-lisebergbanan-i-goteborg-o-lan-den-15-juli-2006.html

Ta fram ett besiktningsprotokoll så kanske du får lite mer på fötterna än att hänvisa till nån lagtext.
Senast redigerad av Ribba-in 2023-06-29 kl. 22:42.
Citera
2023-06-29, 22:40
Medlem
Citat:
Vore intressant om du ville utveckla dina tankar. Jag är helt okunnig när det gäller teknik.

Om varken Liseberg eller besiktningsman visste om vad de skulle underhålla och besikta.
Hur kan man då besikta och godkänna ngt?
Citera
2023-06-29, 22:42
Medlem
Mightybitchs avatar
Citat:
Intressant. Liseberg kör inte sin bana kring jul men Grönan gör det, enligt tråden. Betyder det något?
Jag åkte jetline då så jag vet att den va öppen, om Liseberg valde att inte ha sin öppen är ju en fråga som man säkert kan få svar på av dem.
Citera
2023-06-29, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribba-in
Om varken Liseberg eller besiktningsman visste om vad de skulle underhålla och besikta.
Hur kan man då besikta och godkänna ngt?
Okej, det känns som att jag måste läsa rapporten. Tack för att du länkade den.
Citera
2023-06-29, 22:44
Medlem
Citat:
Okej, det känns som att jag måste läsa rapporten. Tack för att du länkade den.

2:2 , säger det mesta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in