2023-06-29, 20:45
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Det finns bara en enda videosnutt. Balkis sitter kolugn och oskadd, och den lilla folkmassan som tittar på är knäpptyst. Tåget har stannat i nerförsbacken, och passagerarna i vagnarna är kolugna och knäpptysta.

Nåt är det som inte stämmer iaf.
Man kan bli tyst och apatisk av chock och skräck.
Citera
2023-06-29, 20:47
Medlem
Mightybitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribba-in
Man borde ha som krav att minst vart 5år röntga dessa typer av attraktioner.
Alla svetsar, underrede, balkar på vagnar. Det är dem som tar smällarna.
Själva banan klarar sig säkert, men där bör de kontrolleras med röntgen var 10år för att säkerställa att inte material har försämras med åren.
Banor står ute dygnet runt alla dagar om året.
De må målas o se snygga ut men hållfastheten försämras.
Kanske man borde...
Citera
2023-06-29, 20:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Fast det var du inte, du hänvisade till polis tidigare men när man går in på detalj så finns det paragrafer som ändå gör det möjligt att driva tivoli med brister.

Jag har inte hänvisat till någon polis. Du blandar ihop mig med någon annan.
Citera
2023-06-29, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Sätt saftiga skadestånd för alla olyckor och mycket kommer att lösa sig själv. Största problemet nu är att det är ekonomiskt lönsamt att tumma på säkerheten.

Vinsterna detta bolag har gjort gör att de hållt nere på säkerhetsarbete uppgår sannolikt till 10-tals miljoner kanske ännu mer.
Har du ngn analys som visar att det är lönsamt att tumma på säkerheten? Eller är det något du bara yrar om?

Jag tror tvärt om att det är otroligt olönsamt att tumma på säkerheten. Statliga vägverket räknar med att ett liv är värt typ 10-20miljoner (om jag minns rätt). Men för gröna lund är de denna kostnad en piss i missisippi i förhållande till de badwill- resp otillgänglighetskostander som stop pga olycka innebär. Ett 100% säkert system står still 100% av tiden. Skiter man helt i säkerhet och underhåll står systemet still pga av fel och olyckor. Det optimala ligger såklart nånstans däremellan.

Med tanke på hur oerhört få olyckor det historiskt varit på Grönan så verkar det vara ett väldigt säkert ställe. Förhoppningsvis kan man utesluta något systematiskt fel i organisationen, underhåll /ny leverantör av ex bultar osv. eller typ sabotage. Så fort man uteslutit det borde man kunna öppna upp övriga attraktionen på Grönan snarast.

Sen får haveriutredning visa om något brustit eller om det var slumpen /ett upptäckbart fel (även om många säkert har svårt att greppa det) . Patetiskt att läsa alla hysteriker här i tråden som tror sig veta sanningen innan utredningen.
Citera
2023-06-29, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag tror tvärt om att det är otroligt olönsamt att tumma på säkerheten.

Sen får haveriutredning visa om något brustit eller om det var slumpen /ett upptäckbart fel (även om många säkert har svårt att greppa det) . Patetiskt att läsa alla hysteriker här i tråden som tror sig veta sanningen innan utredningen.

26 miljoner var väl första siffran som GL sa att de förlorat bara genom att hålla stängt. Jag tvivlar starkt på att man tummat på säkerheten pga av ekonomi. Men det kan finnas andra aspekter i företagskulturen där för mycket ansvar fördelas till fel personer. Ren spekulation. Men det är ganska många unga som jobbar på GL och driv/ambition är inte samma sak som kompetens. Jag har sett det i andra sammanhang.

Jag har inte läst en enda teori varken här eller i media som jag tycker låter trolig. Ska bli intressant att se vad utredningen visar.

Sen undrar jag om de körde Jetline de här dagarna då det var öppet under vintern. Det ser inte ut att att finnas något i konstruktionen som är känslig för kyla men vem vet.
Citera
2023-06-29, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
26 miljoner var väl första siffran som GL sa att de förlorat bara genom att hålla stängt. Jag tvivlar starkt på att man tummat på säkerheten pga av ekonomi. Men det kan finnas andra aspekter i företagskulturen där för mycket ansvar fördelas till fel personer. Ren spekulation. Men det är ganska många unga som jobbar på GL och driv/ambition är inte samma sak som kompetens. Jag har sett det i andra sammanhang.

Jag har inte läst en enda teori varken här eller i media som jag tycker låter trolig. Ska bli intressant att se vad utredningen visar.

Sen undrar jag om de körde Jetline de här dagarna då det var öppet under vintern. Det ser inte ut att att finnas något i konstruktionen som är känslig för kyla men vem vet.
Jag har inte varit på Winter Wonderland men däremot på Halloween när det var riktigt kyligt. Då åkte jag Jetline (förmodligen för sista gången, före pandemin). Det var så pass kallt att jag hade mössa, den fick jag stoppa i fickan eftersom de trodde att den kunde flyga av minns jag. Sedan om kylan har någon påverkan kan diskuteras. Kör de Lisebergsbanan när det är julmarknad?
Citera
2023-06-29, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Jag har inte varit på Winter Wonderland men däremot på Halloween när det var riktigt kyligt. Då åkte jag Jetline (förmodligen för sista gången, före pandemin). Det var så pass kallt att jag hade mössa, den fick jag stoppa i fickan eftersom de trodde att den kunde flyga av minns jag. Sedan om kylan har någon påverkan kan diskuteras. Kör de Lisebergsbanan när det är julmarknad?

Så här står det på Winter Wonderland-sidan.

Våra ordinarie attraktioners öppethållande kan variera beroende på väder och vind, exempelvis för kallt väder, för mycket snö eller för hård vind. Därför har vi fyllt parken med många andra häftiga upplevelser så som häftiga shower, spektakulär ljussättning, sagolika karaktärer, tematiserade områden samt spännande mat och dryck.

Om vädret var ok så var Jetline igång. Andra lika avancerade åkattraktioner var igång kan man se på Instagram.
Citera
2023-06-29, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har inte hänvisat till någon polis. Du blandar ihop mig med någon annan.

Du har helt rätt! sorry!
Citera
2023-06-29, 22:07
Medlem
Om det ser ut på detta sätt som tidigare problem så förstår jag att besiktningsmän inte ens klarar av sitt jobb.

2:2 Underhåll och inspektioner

https://docplayer.se/4502446-Rapport-ro-2007-3-olycka-med-lisebergbanan-i-goteborg-o-lan-den-15-juli-2006.html
Citera
2023-06-29, 22:18
Medlem
Cinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Nej, inte på jul. Men på Halloween.
Citera
2023-06-29, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Archimedesx
Bra att det finns krav men har det efterlevts? Verkar tveksamt.
Det vet vi inte. Vi får se vad havkom kommer fram till.

Men det verkar som många i tråden inte ens vet vad kraven är.
Citera
2023-06-29, 22:25
Medlem
Citat:
Jag har inte nån kunskap om berg och dalbanor.
Om det finns sprickor i högliftar så får man en påpekelse att svetsa dem och förs de sedan till protokoll och finns med tillsammans med protokoll och maskin så behövs ingen återbesiktning.
De är godkända för bruk!
Som jag visat tidigare kan de bara godkänna eller inte. Är det inte godkänt måste det besiktas innan det får användas.

https://polisen.se/siteassets/forfattningssamling/fap-nummer/fap513_1_rpsfs2012_15.pdf/download

Framgår av para 15 i länken.

Vad du påstår om högliftar är inte giltigt här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in