2023-06-29, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Vid korrekt användning (framför allt genererande av ny mottagaradress för varje transaktion i enlighet med best practice) erbjuder bitcoin onchain tillräcklig anonymitet för de flesta syften, och lightninglagret erbjuder ännu bättre (i vissa avseenden bättre än monero) möjligheter till anonymitet för små betalningar.

Jag respekterar moneros ansats men tror inte på den som placering och anser att moneroutvecklarnas kunskaper skulle komma mer till nytta genom att bidra till extraanonyma lösningar för bitcoins andralager.

Jag ser att du är en förnuftig person.

Det stora problemet är att utvecklarna av båda kryptovalutorna ser själva som rivaler.

För närvarande kräver de flesta bitcoin-utbyten alla typer av dokument och detta gör det lättare att bryta anonymiteten för bitcointransaktioner.

Jag har sett nyheter om att Chainalysis har hjälpt regeringar att konfiskera bitcoins från skattesmitare, även när de använder mixers eller lightninglagret.

Bitcoin integreras alltmer i det traditionella finansiella systemet till den grad att mörka nätet förbjuder användningen av bitcoin.

Kom ihåg att bitcoin föddes på det mörka nätet, det är där de största experterna inom integritet och anonymitet finns.

Alla mörka nätet använder monero, en användbar och verkligt anonym kryptovaluta.

Idag är monero mer värdefullt än bitcoin.

Endast personer som vet skillnaden mellan värde och pris har listat ut detta.
Citera
2023-06-29, 18:10
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CryptoWonder

Alla på mörka nätet använder monero, en användbar och verkligt anonym kryptovaluta.
Värt att nämna är dock att väldigt få använder det mörka nätet, så det där säger inte så mycket.

Det är det jag försöker säga, att målgruppen för Monero är väldigt liten.
Citera
2023-06-29, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Värt att nämna är dock att väldigt få använder det mörka nätet, så det där säger inte så mycket.

Det är det jag försöker säga, att målgruppen för Monero är väldigt liten.

För dem som inte förstår hur allt fungerar, är detta verkligen sant.

Det var därför somliga köpte bitcoin när det var värt några cent och de flesta köpte det när priset nådde toppen och idag är med enorma förluster.
Citera
2023-06-29, 18:20
Medlem
Citat:

För närvarande kräver de flesta bitcoin-utbyten alla typer av dokument och detta gör det lättare att bryta anonymiteten för bitcointransaktioner.

Det som gör nätverket lätt att kartlägga i dag är att de flesta börser kräver KYC och att många fortfarande använder en statisk bitcoinadress som publiceras på en webbplats, vilket gör kartläggning trivial. När bitcoin börjar cirkulera mer än trejdas fram och tillbaka på börser, kommer kartläggningen att bli betydligt svårare och osäkrare. För varje transaktionsled i vilket en ny bitcoinadress genereras har man på sin höjd en kvalificerad gissning av vilken innehavaren egentligen är. När man sedan tar i beaktande att många betalningar kommer att ske via lightning eller andra andralager, blir det än mer stökigt.

Citat:
Jag har sett nyheter om att Chainalysis har hjälpt regeringar att konfiskera bitcoins från skattesmitare, även när de använder mixers eller lightninglagret.

Ok, i de flesta exempel jag har sett har det handlat om uppenbart felaktig hantering från användarnas sida. Till exempel att någon betalar till en på en webbplats publicerad bitcoinadress eller för över till en börs.

Citat:
Bitcoin integreras alltmer i det traditionella finansiella systemet till den grad att mörka nätet förbjuder användningen av bitcoin.

Kom ihåg att bitcoin föddes på det mörka nätet, det är där de största experterna inom integritet och anonymitet finns.

Alla mörka nätet använder monero, en användbar och verkligt anonym kryptovaluta.

Jag har inte koll på hur det ser ut på mörka nätet numera, men jag noterade att till exempel följande webbshop,

https://hulkstore.co/ ,

tar emot vanliga bitcoinbetalningar (med nygenererad adress för varje köp) och inte verkar ha fått några problem, trots många år i branschen.

Citat:
Idag är monero mer värdefullt än bitcoin.

Endast personer som vet skillnaden mellan värde och pris har listat ut detta.

Håller inte alls med. Monero har inte samma nätverkseffekt, kommer att stöta på centraliseringsproblem om den börjar användas mycket och har inte fungerat som skydd mot penningmängdsökningen (kanske beroende på att den inte har ett strikt tak för moneromängden), vilket gör att man har incitament att växla sina monero till bitcoin om man har ett kapital som man vill bevara.

Jag tycker att det är lite synd att en del dras bort till monero från bitcoin, som uppenbarligen har "vunnit" racet. Men alla är fria att göra som de vill med sina pengar.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-06-29 kl. 19:14.
Citera
2023-06-29, 18:36
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Det har redan diskuterats här på forumet, sluta spela dum
Berätta gärna vilka stora investerare som har köpt nu. Är det Blackrock? Hur mycket äger de nu?
Senast redigerad av kebabmedpommes 2023-06-29 kl. 18:40.
Citera
2023-06-29, 18:47
Medlem
Citat:
Det som gör nätverket lätt att kartlägga i dag är att de flesta börser kräver KYC och att många fortfarande använder en statisk bitcoinadress som publiceras på en webbplats, vilket gör kartläggning trivial. När bitcoin börjar cirkulera mer än trejdas fram och tillbaka på börser, kommer kartläggningen bli betydligt svårare och osäkrare. För varje transaktionsled i vilket en ny bitcoinadress genereras har man på sin höjd en kvalificerad gissning av vilken innahavaren egentligen är. När man sedan tar i beaktande att många betalningar kommer att ske via lightning eller andra andralager, blir det än mer stökigt.

Ok, i de flesta exempel jag har sett har det handlat om uppenbart felaktig hantering från användarnas sida. Till exempel att någon betalar till en på en webbplats publicerad bitcoinadress eller för över till en börs.

Jag har inte koll på hur det ser ut på mörka nätet numera, men jag noterade att till exempel följande webbshop,

https://hulkstore.co/ ,

tar emot vanliga bitcoinbetalningar (med nygenererad adress för varje köp) och inte verkar ha fått några problem, trots många år i branschen.

Håller inte alls med. Monero har inte alls samma nätverkseffekt, kommer att stöta på centraliseringsproblem om den börjar användas mycket och har inte alls fungerat som skydd mot penningmängdsökningen (kanske beroende på att den inte har ett strikt tak för moneromängden), vilket gör att man har incitament att växla sina monero till bitcoin om man har ett kapital som man vill bevara.

Jag tycker att det är lite synd att en del dras bort till monero från bitcoin, som uppenbarligen har "vunnit" racet. Men alla är fria att göra som de vill med sina pengar.

För några år sedan kunde jag enkelt byta bitcoins mot kontanter utan att tillhandahålla någon form av dokument.

Idag ber de flesta börser om videoautentisering, som om vi vore brottslingar.

Monero är värdefullt på grund av dess användbarhet, jag kan köpa mat, bränsle, elektronisk utrustning och diverse nyttiga saker utan att tillhandahålla några dokument.

Ingen kan se saldot i mina monero-plånböcker, så ingen kan uppskatta hur mycket jag behöver betala i skatt.

Vem som helst kan bryta monero och göra internationella transaktioner mot låga avgifter.

Monero följer idag principerna som definierats av Satoshi Nakamoto mer än själva bitcoin.

Jag kommer att fortsätta att köpa monero utöver guldmynt som en värdebutik.

Jag lyckades hitta flera e-handels sidor som accepterar monero på clearnet.

Detta är ett faktum som bevisar att monero inte bara används på den mörka nätet, den potentiella publiken för monero är miljarder människor.
Citera
2023-06-29, 19:03
Medlem
Citat:
För några år sedan kunde jag enkelt byta bitcoins mot kontanter utan att tillhandahålla någon form av dokument.

Idag ber de flesta börser om videoautentisering, som om vi vore brottslingar.

Dock upplever jag att det är lättare än någonsin att sälja bitcoin mot kontanter i bekantskapskretsen, om man vill det. Alla numera har hört talas om bitcoin, och många vill gärna byta ut en del av sin fiat mot bitcoin, särskilt om det kan ske KYC-fritt från någon pålitlig bekant.
Citera
2023-06-29, 19:05
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Berätta gärna vilka stora investerare som har köpt nu. Är det Blackrock? Hur mycket äger de nu?
Vi har redan gått igenom detta. Det råder inga tvivel om att det finns massor av stora investerare.
(FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering
Citera
2023-06-29, 19:16
Medlem
Citat:
Dock upplever jag att det är lättare än någonsin att sälja bitcoin mot kontanter i bekantskapskretsen, om man vill det. Alla numera har hört talas om bitcoin, och många vill gärna byta ut en del av sin fiat mot bitcoin, särskilt om det kan ske KYC-fritt från någon pålitlig bekant.

Det finns många misslyckanden med den här metoden, liksom att exponera mitt ekonomiska liv för alla runt omkring mig.
Citera
2023-06-29, 19:20
Medlem
Citat:
Det finns många misslyckanden med den här metoden, liksom att exponera mitt ekonomiska liv för alla runt omkring mig.

Om man har alla sina bitcoin liggande på en adress kan det kanske bli ett problem. Med mer eftertänksam hantering är det dock ett ickeproblem i praktiken.
Citera
2023-06-29, 19:44
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vi har redan gått igenom detta. Det råder inga tvivel om att det finns massor av stora investerare.
(FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering
Då är det väl inga problem för dig att räkna upp dessa som har köpt nyligen, och hur mycket de äger?
Citera
2023-06-29, 19:46
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Då är det väl inga problem för dig att räkna upp dessa som har köpt nyligen, och hur mycket de äger?
För om jag inte gör det, så betyder det att "inga stora investerare köpt Bitcoin", eller...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in