Citat:
Ursprungligen postat av
Krasigt
Det finns dock ett bra argument till varför ökande ränta inte direkt skulle påverka kronans fall. Även om vi höjde den till 4.5 idag så hade du fortfarande fått bättre avkastning av att hålla amerikanska statsobligationer, som ovanpå det är en säkrare tillgång. Kronan hade fortfarande sålts till favör av andra valutor.
Penningpolitik är helt enkelt ett avancerat gissningsspel, finns ingen vetenskap bakom det som går att replikera.
Jag sa inte 4.5%. Det sa du. Räntan borde vara högre än så. Jag sa runt 7%. Yield rate på amerikanska papper är runt 5.5% nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
hank1338
Det är inte styrräntan som är problemet utan inflationen. Gör som Spanien och halvera momsen på basvaror,ta bort skatten på el och halvera skatten på drivmedel så har vi kommit till bukt med inflationen sen. Förstår inte vad problemet är om det inte stavas invandring och socialfall.
Det är saker politikerna (alltså S-regeringen) hade kunnat gjort om dom inte varit korkade. Men det vill dom inte. Som jag skrev i förra inlägget. Men nu är vi där vi är.
Hög invandring är definitivt del av problematiken då mer folk i landet bidrar till högre priser på bostäder och behov av nybyggnation.
Låg styrränta ger låg kronkurs vilket get högre priser på import vilket ger högre priser i Sverige = inflation. Så det är inte två saker man kan separera.