2023-06-29, 13:04
Medlem
Så länge ränteavdraget finns kvar får alla i Sverige vara med och betala judeskatten, de slickar sig om munnen och gnuggar sina händer när shecklerna väller in
Citera
2023-06-29, 13:08
Medlem
joceks avatar
Investerare dumpar svenska kronan då man kan köpa obligationer i USdollar med 5% garanterad ränta, det finns inget i Sverige som man köpa för samma villkor. Innan den svenska räntan är högre än US FED kommer utflödet fortsätta och svenska kronan tappa än mer i värde.

Men då riskbanken (läs politikerna) är rädda för bostadskris/krash så vågar de inte höja rejält vilket gör att kronan rasar än mer. Riksbanken skulle ha legat framför FED hela tiden, då har vi haft samma ränta men inte tappat i värde. (OBS sofftyckarspekulation, ekonomerna på RB är säkert smartare än mig)
Citera
2023-06-29, 13:12
Medlem
Det största problemet är att vi ivrigt hejat på när folk och fä har belånat sig multum för att köpa bostad och låtit bostadsmarknaden bli helt utom kontroll. Givetvis så har bostäder inte ingått i inflationsindex, gissar på att problemet kommit upp till ytan tidigare då.

När man nu drar i handbromsen (som borde gjorts något år tidigare) så blir det såhär. Jag tänker att det är kanske sunt att många som nyligen köpt bostäder blir inlåsta i sina bostäder de betalat multum för och inte kan räkna med att de åter når nuvarande värde förrän om 10-15 år. En del kanske tvingas sälja till förlust, men det viktigaste är väl att ge de som står utanför bostadsmarknaden en möjlighet att ta sig in. Då duger det inte att driva på priserna som man har gjort med låga räntor in absurdum med ränteavdrag fast att räntorna är på 1%. Helt bisarrt att man inte försökt stävja detta tidigare.
Citera
2023-06-29, 13:18
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jocek
Investerare dumpar svenska kronan då man kan köpa obligationer i USdollar med 5% garanterad ränta, det finns inget i Sverige som man köpa för samma villkor. Innan den svenska räntan är högre än US FED kommer utflödet fortsätta och svenska kronan tappa än mer i värde.

Men då riskbanken (läs politikerna) är rädda för bostadskris/krash så vågar de inte höja rejält vilket gör att kronan rasar än mer. Riksbanken skulle ha legat framför FED hela tiden, då har vi haft samma ränta men inte tappat i värde. (OBS sofftyckarspekulation, ekonomerna på RB är säkert smartare än mig)
Det här fångar dilemmat i sin helhet. Det finns ingenting Riksbanken kan göra själva i det här fallet för att lösa problemen. Många utvecklingsländers centralbanker hoppade på bollen tidigt och höjde till extrema nivåer redan 2021. Ingves hade mer än ett årtionde på att försöka rätta sina misstag.

I den här situationen så är ju dock hela tanken att staten ska föra mer expansiv politik, ta ett underskott och underlätta för hushållen samt göra det värt att investera i Sverige. Detta är dock något ingen regering sen 90-talet har för avsikt att göra.
Citera
2023-06-29, 13:18
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nej! Det är inte %-ökningen i sig som spelar roll. Det är hur mycket din månadskostnad går upp.
Jepp, precis det jag skrev. En ökning från 1ppm till 0,1% är en ökning på 10 miljoner procent, men en liten reell ökning. Bra att du förstår nu.
Citat:
Då är ökningen från 1% till 2% precis lika illa som från 8% till 16%.
Eh, nej?
Av 2 miljoner kr innebär höjningen i första fallet 1700 kr/mån, och i andra fallet en höjning med 13 300 kr/mån. Självklart är det en skillnad mellan dessa scenarier, hur kan du inte förstå det?

Citat:
Du glömmer bort att hus kostar 2 Mkr när räntan är 8% men 8 Mkr när räntan är 2%.

På samma sätt dubblas dina inkomster om din avkastning på börsen ökar från 1% till 2%. Eller från 5% till 10%.
Du får nog gå om högstadiet. Procent är svårt.
Ja, men de dubblas på olika sätt. Från 1% till 2% avkastning på 1 miljon kr innebär en ökning på 10 000 kr, medan från 5% till 10% innebär en ökning på 50 000 kr. Den procentuella ökningen är densamma, dvs 100%, men den reella ökningen är betydligt större i den andra fallet.
Citera
2023-06-29, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Ännu en patetiskt låg höjning av styrräntan med 0.25 procentenheter. Till ynkliga 3.75 procent.

Det här kommer att fördärva landet och kronkursen kommer rasa.

Är det inte dags att göra en ordentlig höjning, satsa på säg 7%?

...beslutat att höja styrräntan med 0,25 procentenheter till 3,75 procent.
https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2023/riksbanken-hojer-styrrantan-med-025-procentenheter-och-okar-takten-i-forsaljningarna-av-statsobligat ioner/
Riksbanken höjer styrräntan med 0,25 procentenheter till 3,75 procent. Det är den högsta nivån på nästan 15 år.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/riksbanken-hojer-styrrantan-tidigare-reporantan

Men fatta att räntehöjningarna bara eldar på inflationen i det här skedet.
Folk har redan acklimatiserat sig till de högre priserna.
De räntehöjningarna gör är att de tvingar producenter och företag att fortsätta höja priserna. Fattar du inte det?
Vad man istället borde göra i den här situationen är att sänka producenternas kostnader (el, drivmedel, löner).
Citera
2023-06-29, 13:29
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det är ett tankefel, för ju närmare 0% det ligger, desto mindre reell ökning handlar det om. Ditt exempel med 0.1% innebär att om du har ett lån på 1 miljon, och en ränta på just 0.1%, så betalar man 83 kr/mån. Vid en procentuell höjning på 100% måste man betala 167 kr/mån. Jag tror de flesta svenskar har råd att hosta upp 83 kr extra, eller hur? Det är det som är min poäng, kolla istället på den reella ökningen istället för den procentuella när det kommer räntor nära 0%.

Du gör ett tankefel. Nu var aldrig den reella boräntan lägre än 1-1.5%.

Men OM den reella boräntan hade varit 0.1% så hade priserna på hus trissats upp till typiskt 50 miljoner kronor, och folk hade tagit ett lån på 40 miljoner, till en månadskostnad på 2333 kronor efter skatteavdrag. Då innebär en ökning till 0.2% en ökad månadskostnad på 2333 kronor.
Citera
2023-06-29, 13:31
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du gör ett tankefel. Nu var aldrig den reella boräntan lägre än 1-1.5%.

Men OM den reella boräntan hade varit 0.1% så hade priserna på hus trissats upp till typiskt 50 miljoner kronor, och folk hade tagit ett lån på 40 miljoner, till en månadskostnad på 2333 kronor efter skatteavdrag. Då innebär en ökning till 0.2% en ökad månadskostnad på 2333 kronor.
Nej, du gör ett tankefel, titta på mina tidigare inlägg och lär dig skillnaden mellan procentuell och reell ökning.
Citera
2023-06-29, 13:34
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nej, du gör ett tankefel, titta på mina tidigare inlägg och lär dig skillnaden mellan procentuell och reell ökning.

Jag förstår detta givetvis. Men det man också ska komma ihåg är att bolånen (och därmed vad folk har råd att betala, och därmed bopriserna) är en ren funktion av räntenivån.

Så det spelar inte så stor roll om:
- Räntan höjs från 0.1% till 0.2% efter en lång period av 0.1%
- Räntan höjs från 1% till 2% efter en lång period av 1%
- Räntan höjs från 10% till 20% efter en lång period av 10%

Chocken för ekonomin är i stort sett densamma.
Citera
2023-06-29, 13:37
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag förstår detta givetvis. Men det man också ska komma ihåg är att bolånen (och därmed vad folk har råd att betala, och därmed bopriserna) är en ren funktion av räntenivån.

Så det spelar inte så stor roll om:
- Räntan höjs från 0.1% till 0.2% efter en lång period av 0.1%
- Räntan höjs från 1% till 2% efter en lång period av 1%
- Räntan höjs från 10% till 20% efter en lång period av 10%

Chocken för ekonomin är i stort sett densamma.
Absolut, men den reella ökningen är helt olika i dessa scenarier, vilket var min poäng från början. För min ekonomiska situation (jag är inte belånad), så föredrar jag faktiskt att ha mina pengar på ett sparkonto med en ränta på 20% än en ränta på 0,2%, men du menar att det är samma sak?
Citera
2023-06-29, 13:43
Medlem
Kaenkelberries avatar
Räntan borde ner till 1.5-2% för nu har kostnaderna för hyra och köp av bostäder blivit alldeles för dyrt.
Materialkostnader och produktionskostnader har ökat markant dessutom och i det läget höja räntan hela tiden är bara skadligt för ekonomin.
Sänk räntan innan det är för sent
Citera
2023-06-29, 13:45
Medlem
BorgeHs avatar
[quote=SexgalenZombie|84912034]
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada

Förr var räntorna så höga att folk måste betala av lånen så fort som möjligt, för att sänka och bli av med tunga räntekostnader.

Idag däremot tror yngre och många medelålders folk att lån ska man väl aldrig behöva betala tillbaka, räntan kommer förbli låg för evigt, man betalar ju enbart räntan och ammorterar inget alls såklart, och sedan blir de jätte förvånade att räntekostnader skjuter upp då räntorna höjs på deras gigantiska banklån....

Inget hindrar folk från att göra som sina föräldrar, ta banklån och faktiskt betala av på lånet. Men det kräver att man lever som man levde förr, sparsamt. Det anses vara ett brott mot mänskligheten idag. Och de få som lever så anses vara efterblivna.

Men en av orsakerna till utökad utlåning från banker var avregleringen av kreditmarknaden 1985. Att bankerna plötsligt fick möjlighet att låna ut mer pengar. Detta ledde till fastighetskrisen på 90-talet när inflationen och räntan steg. En del fastighetsbolag var för högt belånade och klarade inte av de höga räntorna.

I klassisk nationalekonomi sägs räntan (inflationen) och arbetslösheten hänga ihop. Med högre räntor och inflation är arbetslösheten låg. Ekonomin sägs gå på högtryck. Med dessutom en lågt värderad krona tjänar exportindustrin pengar. Kina sägs hålla nere sin valutas värde just därför!

En del av vår inflation är importerad, vi kan inte göra något åt priset på olja som exempel. Men jag gissar att regeringen tycker det är bra att arbetslösheten är låg och att exportindustrin tjänar pengar. Tror därför inte på att de vill höja kronans värde för mycket och trycka ned inflationen genom att kyla av ekonomin med höga räntor. Speciellt inte som många väljare är högbelånade.

Men det är värt att komma ihåg att i en inflationsekonomi så sker en förmögenhetsförflyttning från de som arbetar och har fast lön eller har förmögenhet i kapital till de som äger fasta tillgångar, som fastigheter. Värdet på fastigheterna brukar stiga, men pengarnas värde sjunker! I den höga inflationen på 90-talet blev en del med fastighetslån glada (om de klarade av räntorna) då lånets belopp sjönk i relation till fastighetens kraftigt ökande värde!

Ett gott råd i dessa tider är därför att inte sälja sin fastighet och sätta in pengarna på banken! Amortera av dina lån så fort det går och se din förmögenhet i fastigheten växa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in