2023-06-29, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Vad tycker du Sverige ska göra då?

Som de gjorde nu. Höja måttligt och vänta på mer data. Kronkursen är ett problem men man löser det knappast med högre ränta som på 90-talet. Det har historien lärt oss.
Citera
2023-06-29, 18:30
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Vad är svårt? Klarade du inte skolan?

Vad jag skrev var fullständigt glasklart.

Riksbanken reglerar räntan utifrån inflationen och ett inflationsmål på 2%.

https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/inflationsmalet/
Penningpolitikens främsta uppgift är att upprätthålla förtroendet för inflationsmålet på 2 procent. Ett trovärdigt inflationsmål fungerar som ett riktmärke för priser och löner. Det stabiliserar den inflationstakt som hushåll och företag förväntar sig kommer att råda i ekonomin.

I riksbankslagen står det specificerat att Riksbanken ska upprätthålla prisstabilitet genom varaktigt låg och stabil inflation.

Tills vidare gäller den nuvarande preciseringen, det vill säga målet är att den årliga förändringen av konsumentprisindex med fast ränta (KPIF) ska vara 2 procent.

Detta känner varje skolelev till , ja iaf de som läst lite grundläggande samhällskunskap.

Så återigen, vilken ränta vill du se just nu och varför ? Och vad är det för samband som finns enligt dig?

Både Riksbanken och Konjunkturinstitutet ser framför sig att inflationen faller under 2023. Inflationen väntas som tidigast att vara tillbaka på Riksbankens mål om 2 procent under slutet av 2023 eller början av 2024.

Om det är deras prognos, varför ska vi isf tokhöja? Har de fel enligt dig?
Citera
2023-06-29, 18:32
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Bostadspriserna i Sverige har ökat 100% mer än reallönerna sedan 1994. Allt orsakat av de låga räntorna och det dåliga byggandet. På 90-talet kostade en fin 3:a i innerstan drygt 1mkr, nu 6mkr. En sjuksköterskelön har gått upp från 13k till 45k på samma tid.

Spännande du. Men jag måste bara fråga vart en SSK tjänar 45 k i månaden?
Du och jag har förvisso tjafsat innan tror jag om just sjukvårdfen och du misstrodde jag hade 2 i familjen som var läkar just i Lund och jag tror det var du som hade en städfru där?
Men hur som..jag skulle gärna vilja veta vilken SSK som tjänar 45 K? Där denna tidiagre haft 13 k?

Då jag själv jobbat inom administrationen på just MAS så är ju jag genuint intresserad av detta?

I övrigt håller jag med dig om priserna på bostäderna pumpats upp men det beror ju på bostadsspekulationerna som många svenskar gjort och där nu många sitter med "svartepetter". Skylla allt på det dåliga byggandet är inte helt rättvist.

Denna spekulationen med fastigheter är en stor orsak till varför Sverige befinner sig i en mycket prekär situation där just RB inte vågar höja räntan pga alla "bolånetorskarna" som jag kallar spekulanterna nu inte blir av med sina bostäder och inte heller har råd att behålla dem. Vilket i sin tur fått många länder fått upp ögonen för Sveriges situation och att bankerna kan och kommer att krisa rejält i Sverige. Vi har ett superbra exempel och det är SBB.

Att de ens får vara kvar på börsen är för mig en stor gåta då det mesta där verkar varit mest luft. Påminner starkt om Fingerprint -hysterin vi såg för några år sedan. Dock var deras situation inte lika förödande för börsen som det är när SBB började krisa.

Annars tycker jag du är en förnuftig person som skriver för det mesta väldigt bra inlägg, men skeptisk till SSK arnas löner som du nämnde.
Citera
2023-06-29, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Det är just den lilla detaljen många missar. Fattiga är helt utestängda från bostadsmarknaden som det ser ut idag. Tröskeln för att få låna till en ”normal” bostad är för hög idag.

Idag har du det det väldigt tufft om du tjänar runt 30 000kr. Nya hyresrätter kostar runt 10-12 000kr/mån och att låna är inte ett alternativ på grund av räntan.

Samtidigt finns det ränteavdrag men inte hyresavdrag (trots att hyran betalar en del av räntan).

Hur marknaden ska födas när en stor del är utestängda är för mig en gåta.

Har svårt att se hur husen kommer bli mer lättfinansierade i långa loppet när allt byggande ska baseras på maxad belåningsgrad, låg ränta och kronan på lägsta tänkbara kurs.
Allt material produceras ju inte precis inom landets gränser.
Ej heller handkraften.
Är ju ett väldigt kortsiktigt tänkande.

Folk måste lära sig spara till en kontantinsats, vilket man kan göra på sikt trots 30k/månad.
Det kräver dock något de flesta svenskar inte besitter, tålamod och lite mer långsiktigt tänk.
I Sverige förväntar ju sig folk att staten (vi alla) ska hjälpa när man tagit för mycket ekonomisk risk.

Fördjävla sossigt....
Det borde vi sluta med.
Citera
2023-06-29, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
0,25 igen alltså. Alla mina polare med megalån garvar och åker som vanligt till Spanien och Grekland med familjen i sommar. Ingen bryr sig.
Aha! Men då är det således inget problem att höja räntan till 8%?
Först då kanske de bryr sig?
Citera
2023-06-29, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Vilket gnällande, när jag köpte mitt hus 1984 var räntan 15%.

...och ränteavdraget låg väl på 50% på den tiden också.
Citera
2023-06-29, 18:53
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Aha! Men då är det således inget problem att höja räntan till 8%?
Först då kanske de bryr sig?

Kanske. Det återstår att se.
Citera
2023-06-29, 18:56
Medlem
Räntehöjningen var alldeles för liten. Valutakursen blev rentav något sämre idag.
Marknaden förväntade sig mer.
Citera
2023-06-29, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14329
Räntan är ett politiskt vapen. De kan hålla den nere för o spä inflationen. Sedan skylla på låg kronkurrs för att gå med i nato, euro, eu, fn, who, världsregeringen osv.

Dum svenne sväljer allt o tror det är på riktigt.

Håller med dej delvis, många svenskar har för stort förtroende för politiken & RB mfl.

Ekonomin är ju global, yttre faktorer har betydligt större påverkan idag.

Tror att inflationen och räntehöjningar är ett alternativ för bailout för banker och andra finansiella aktörer på derivatmarknaden,
Att inflationen råkade ta fart efter corona som alla gick på, och som gjort att hushållen byggt upp en buffert som man nu plockar ur handen på vanligt folk.
allt för att rädda ekonomin.
Imorgon fasas libor / dollarn ut. Världen största siffra i finansvärlden, som ni säkert inte hört talas om. Detta skifte till riskfria räntor medför enorma kostnader & blottar dåliga kontrakt med hög risk.

Troligen ser vi ett nytt börsrally nästa vecka.
Lika förvånade är alla i höst när inflationen viker ner fortare än vad man trott.

Expansiv penningpolitik i form av nya obligationer till grön omställning rullas snart ut, efter det är allt glömt, sedan blir livet som vanligt igen.
Citera
2023-06-29, 19:02
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Räntehöjningen var alldeles för liten. Valutakursen blev rentav något sämre idag.
Marknaden förväntade sig mer.

Marknaden och flesta bankanalytiker hade räknat med minst 50 punkter. Nu visade RB sig återigen fega och så klart det visar sig även internationellt hur svag, skär och dålig den svenska ekonomin är. Så det är ju klart även utländska banker igen får vatten på sin kvarn att Sverige är illa ut och då är det inte så konstigt svenska kronan den retirerar.

Kolla på USA som verkligen har faktiskt handskats ganska bra med sin inflation och deras Powell hanterar det. Trots deras snabbt sjunkande inflation är Powell inte rädd för att fortsätta med sina höjningar och det behövs en person som han som vågar ta i med de hårda handskarna.

Sverige vågar det inte och klarar det inte heller om inte hela systemet skall krascha ihop.
Landet måste våga sluta upp med sitt "alla ska med" för det finns alltid de som inte kan följa med och måste lida och i detta fallet är det bolånetagarna och de små företagen med affärsidéer som egentligen aldrig skulle fått lov att starta då de egentligen inte kunde bära sig själva utan pumpades upp med Coronapengar.
Citera
2023-06-29, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Marknaden och flesta bankanalytiker hade räknat med minst 50 punkter. Nu visade RB sig återigen fega och så klart det visar sig även internationellt hur svag, skär och dålig den svenska ekonomin är. Så det är ju klart även utländska banker igen får vatten på sin kvarn att Sverige är illa ut och då är det inte så konstigt svenska kronan den retirerar.

Kolla på USA som verkligen har faktiskt handskats ganska bra med sin inflation och deras Powell hanterar det. Trots deras snabbt sjunkande inflation är Powell inte rädd för att fortsätta med sina höjningar och det behövs en person som han som vågar ta i med de hårda handskarna.

Sverige vågar det inte och klarar det inte heller om inte hela systemet skall krascha ihop.
Landet måste våga sluta upp med sitt "alla ska med" för det finns alltid de som inte kan följa med och måste lida och i detta fallet är det bolånetagarna och de små företagen med affärsidéer som egentligen aldrig skulle fått lov att starta då de egentligen inte kunde bära sig själva utan pumpades upp med Coronapengar.
Ja det är lika bra att dra av plåstret med en gång.
Att skjuta upp krisen är ingen lösning - det blir bara värre.
Men nuvarande regering vågar inte det.
Citera
2023-06-29, 19:06
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Vilket gnällande, när jag köpte mitt hus 1984 var räntan 15%.

6% ränta idag motsvarar ungefär 13% år 1991.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in