2023-06-30, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är din åsikt och den kan ju direkt vederläggas eftersom ingenting har förändrats i de andra anläggningarna.

Liseberg hade två olyckor med samma anläggning 2006, vilket jag postat till dig tidigare så nej.

Det är inte vad jag menar du har skrivit. Du har skrivit vad du tycker och jag håller som du ser inte med dig.

Det finns en risk att grundfelet inte är begränsat till jetline. Detta anser även gröna Lund. Jag har svårt att förstå hur man inte kan inse det.

Liseberg hade inte dödsolyckor och sen fick väl även attraktionen plockas bort. Vad tror du skulle hända med grönan om ett till dödsfall sker i sommar?

Ok så det var inte heller rätt även fast du skrev det i inlägget ovan. Återigen obegripligt att förstå vad du i så fall menar. Detta skitar ned tråden och blir mitt sista svar till dig ang detta.
Citera
2023-06-30, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ok smart tack för att du påpekar det uppenbara.

Hur som helst är dödsrisken i jetline för närvarande runt 100- 0,0000005 procentenheter baserat på statistik. Det lustiga med risker är att innan vi vet varför den havererade vågar Ingen åka eftersom risken potentiellt kan vara 100% just nu :P

Sluta använd det uppenbara felaktigt. På vilken statistik och var finns den tillgänglig? (Hade varit intressant att läsa faktiskt). Procent eller procentenhets-skillnad? Ingen vågar åka andra åkattraktioner i nuläget baserat på irrationella tankar och reflektioner. Hur beräknar du att risken är potentiellt 100% nu? Jag försöker bara belysa hur viktigt det är att använda olika begrepp korrekt. Att säga att risken skulle vara 100% betyder ju att det det utan tvivel kommer att ske en olycka. Då måste vi veta med absolut säkerhet, vilket heller aldrig existerar. T.ex. är en del av banan demonterad då kan vi nog med säkerhet säga att det är 100% att en olycka kommer att ske. Samtidigt kan vi heller ej här vara säkra. Det kan slumpa sig som så att precis fem meter innan gapet så stannar tåget prompt av olika orsaker. Hur sannolikt att det händer är ju också svårt att beräkna. Detta bygger lite på en vanlig allmän missuppfattning av påståendet att det är 50%/50% att någonting inträffar eller inte. Det kallas the principle of indifference.
Citera
2023-06-30, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbenabbe
Sluta använd det uppenbara felaktigt. På vilken statistik och var finns den tillgänglig? (Hade varit intressant att läsa faktiskt). Procent eller procentenhets-skillnad? Ingen vågar åka andra åkattraktioner i nuläget baserat på irrationella tankar och reflektioner. Hur beräknar du att risken är potentiellt 100% nu? Jag försöker bara belysa hur viktigt det är att använda olika begrepp korrekt. Att säga att risken skulle vara 100% betyder ju att det det utan tvivel kommer att ske en olycka. Då måste vi veta med absolut säkerhet, vilket heller aldrig existerar. T.ex. är en del av banan demonterad då kan vi nog med säkerhet säga att det är 100% att en olycka kommer att ske. Samtidigt kan vi heller ej här vara säkra. Det kan slumpa sig som så att precis fem meter innan gapet så stannar tåget prompt av olika orsaker. Hur sannolikt att det händer är ju också svårt att beräkna. Detta bygger lite på en vanlig allmän missuppfattning av påståendet att det är 50%/50% att någonting inträffar eller inte. Det kallas the principle of indifference.

Svårt att veta exakt hur många tåg som gått i jetline men ett i minuten, 10 timmars öppettid i trettio år under hundra dagar per år blir 1,8 miljoner. Det bör vara i den storleksordningen säg 1,5 till 2,5 miljoner? Nån som har mer exakta uppgifter får gärna fylla i
Citera
2023-06-30, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbenabbe

Han verkar även blanda ihop händelsefrekvens med risk vad det ser ut som, så jag vet inte om jag håller hans kommentarer särskilt högt.

100 % tyder på att han blandar ihop utfall med risk.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2023-06-30 kl. 22:20.
Citera
2023-06-30, 21:57
Medlem
Hennes vänner har skapat en insamling till kvinnan som omkom i olyckan på Gröna Lund.

Fint initiativ som inte kan ersätta förlusten men som däremot hjälpa syster med familj att underlätta bland annat ekonomin som gärna blir lidande i samband med en tragedi 🤍

https://www.facebook.com/groups/192712990117346/?ref=share
Citera
2023-06-30, 22:03
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemligsomfaaan
Hennes vänner har skapat en insamling till kvinnan som omkom i olyckan på Gröna Lund.

Fint initiativ som inte kan ersätta förlusten men som däremot hjälpa syster med familj att underlätta bland annat ekonomin som gärna blir lidande i samband med en tragedi 🤍

https://www.facebook.com/groups/192712990117346/?ref=share

Hur vet vi den legit? Är det någon från hennes familj?

EDIT: Fatima verkar ändå legit!
Senast redigerad av Hunden007 2023-06-30 kl. 22:07.
Citera
2023-06-30, 22:12
Medlem
Det är vänner till familjen som har skapat gruppen/insamlingen.
Citera
2023-06-30, 22:15
Medlem
Citat:
Det är vänner till familjen som har skapat gruppen/insamlingen.

Var tre medlemmar när jag kikade
Citera
2023-06-30, 22:20
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rapsodyinsweden
Balkmannen

Så du menar att han i 90km/h greppat tag i en balk å svingat sig upp? Sluta trolla. Vi behöver inte de i detta forumet. Självklart ska han förhöras å häktas, så att det inte finns någon möjlighet att förstöra bevis. Jag anar ugglor i mossen

Kolla vem jag citerar, han påstod att balkmannen hoppade ut i innan tåget spårade
Citera
2023-06-30, 22:22
Medlem
Ja och gruppen skapades för 11 timmar och började spridas för ca 1 timme sedan.

Gissar på att de har en hel del annat att stå i än att sprida den så där kan åtminstone vi hjälpa till. Skänk en krona eller två, alternativt avstå - upp till dig 🙂
Citera
2023-06-30, 22:24
Medlem
Citat:
Ja och gruppen skapades för 11 timmar och började spridas för ca 1 timme sedan.

Gissar på att de har en hel del annat att stå i än att sprida den så där kan åtminstone vi hjälpa till. Skänk en krona eller två, alternativt avstå - upp till dig 🙂

De kommer få en anstormning om de visar att ändamålet går rätt då folk nu säker tvivlar
Citera
2023-06-30, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aju7
De kommer få en anstormning om de visar att ändamålet går rätt då folk nu säker tvivlar

Dottern blir inte lyckligare för pengarna just nu men om familjen i Sverige går ut och bekräftar det namn som nämnts och hur det gick till samt att kontot är kopplat till dem kommer säkert folk skicka pengar. Nu är inget bekräftat och då kan man inte lita på det i dagens värld
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in