2023-06-29, 11:07
  #5209
Medlem
grosemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Varför troligen? Vad vet du om olyckan för att veta orsaken till det inträffade?

Läs inlägget jag länkade.
Citera
2023-06-29, 11:09
  #5210
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Tydligen inte tillräckligt starkt i det här fallet i alla fall...
Hjulpartierna kanske var infästade med fyra vanliga standardbultar per enhet. Dessa har med tiden börjat glappa, infästningshål har vidgats allt mer och metallutmattningen har eskalerat utan att någon har haft någon riktig koll på det hela. Till slut har påfrestningarna blivit för stora och hjulpartierna har slitits loss från vagnen med haveri som följd.

Det tycks som det regelbundna kontroller och det gjordes även före olyckan:
Jetlines boggier genomgick alltså en besiktning bara några timmar före olyckan, men vid den upptäcktes inga brister i dem, enligt Jan Eriksson, vd på Gröna Lund.

– Det händer att vi hittar avvikelser, men då åtgärdas de. ​​Om ett hjullager inte rör sig så smidigt som det bör, byts lagret ut och en ny besiktning genomförs innan tåget får tillåtelse att köra på banan, säger Eriksson.
Jetline genomgick den senaste besiktningen, som genomfördes av det oberoende besiktningsföretaget Dekra i början av juni, utan anmärkningar.

- Resultat: Utan brister erbjuder betryggande säkerhet -, står det i besiktningsprotokollet som TT tagit del av.

Resultatet av besiktningen före säsongsöppningen, i slutet av april, var detsamma.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jetline-besiktigades-timmar-fore-olyckan
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2023-06-29 kl. 11:13.
Citera
2023-06-29, 11:11
  #5211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groseman
Nya uppgifter:

Jag har från rätt säkra källor fått följande info. För ett litet tag sedan restaurerades Jetline. Bland annat behövde boggie-hjulen bytas ut. Offert inhämtades från original-tillverkaren, men den var för dyr. Gröna Lund vände sig då till en egen entreprenör som mätte befintlig konstruktion och svetsade ihop kopior av hjulen som senare monterades på vagnarna.

Detta kommer troligen att innebära att rätt många huvuden måste rulla.

Jag har ingen ytterligare information, så fråga inte, men någon journalist bör ställa frågor om detta till ansvariga på Gröna Lund.

Det var som f-n. Månne vilka stålkvaliteer som användes i så fall? Knappast att grönan som köpare hade tillgång till originalritningarna.
Citera
2023-06-29, 11:13
  #5212
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groseman
Läs inlägget jag länkade.
Jag vet vad du påstår om tillverkning men inte ser inget om varför du tror att det har med olyckan att göra.
Citera
2023-06-29, 11:13
  #5213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Tydligen inte tillräckligt starkt i det här fallet i alla fall...
Hjulpartierna kanske var infästade med fyra vanliga standardbultar per enhet. Dessa har med tiden börjat glappa, infästningshål har vidgats allt mer och metallutmattningen har eskalerat utan att någon har haft någon riktig koll på det hela. Till slut har påfrestningarna blivit för stora och hjulpartierna har slitits loss från vagnen med haveri som följd.
Kanske det…tveksam dock till din beskrivning av infästningen. Varför inte passbultar av högre kvalitet? Brotschade hål med överdimension vid behov? Tidsbundet utbyte av hjul, axlar, bultar, fjädrar och även boggi?

Det är ju trots allt en udda historia designat av ett fåtal i världen. Dessutom inte första berg och dalbanan.

Grundlig Besiktning av bärande delar ska utföras varje år. Dessutom sker kontroller så ofta som analyser och erfarenhet visar. Ä det behov oftare så ska det framgå av tillverkarens rekommendation som rimligen uppdateras när så krävs av säkerhetsskäl.

Vad som hänt får vi se i havkom utredning.
Citera
2023-06-29, 11:16
  #5214
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det var som f-n. Månne vilka stålkvaliteer som användes i så fall? Knappast att grönan som köpare hade tillgång till originalritningarna.

Du köper allt som skrivs bara det är sensationellt? Personen skrev att det var från rätt säkra källor. Jag skulle säga att Nigeriabrev är säkrare källor.
Citera
2023-06-29, 11:17
  #5215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det tycks som det regelbundna kontroller och det gjordes även före olyckan:
Jetlines boggier genomgick alltså en besiktning bara några timmar före olyckan, men vid den upptäcktes inga brister i dem, enligt Jan Eriksson, vd på Gröna Lund.

– Det händer att vi hittar avvikelser, men då åtgärdas de. ​​Om ett hjullager inte rör sig så smidigt som det bör, byts lagret ut och en ny besiktning genomförs innan tåget får tillåtelse att köra på banan, säger Eriksson.
Jetline genomgick den senaste besiktningen, som genomfördes av det oberoende besiktningsföretaget Dekra i början av juni, utan anmärkningar.

- Resultat: Utan brister erbjuder betryggande säkerhet -, står det i besiktningsprotokollet som TT tagit del av.

Resultatet av besiktningen före säsongsöppningen, i slutet av april, var detsamma.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jetline-besiktigades-timmar-fore-olyckan

Att någon 19-åring går och gör en okulärbesiktning av en bergochdalbana är ju knappast en besiktning. Sen är det ju löjligt att ett företag ska uttala sig om sina egna rutiner, självklart kommer de att säga att de gjort allt rätt. Lol.
Citera
2023-06-29, 11:17
  #5216
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det tycks som det regelbundna kontroller och det gjordes även före olyckan:
Jetlines boggier genomgick alltså en besiktning bara några timmar före olyckan, men vid den upptäcktes inga brister i dem, enligt Jan Eriksson, vd på Gröna Lund.

– Det händer att vi hittar avvikelser, men då åtgärdas de. ​​Om ett hjullager inte rör sig så smidigt som det bör, byts lagret ut och en ny besiktning genomförs innan tåget får tillåtelse att köra på banan, säger Eriksson.
Jetline genomgick den senaste besiktningen, som genomfördes av det oberoende besiktningsföretaget Dekra i början av juni, utan anmärkningar.

“Resultat: Utan brister erbjuder betryggande säkerhet”, står det i besiktningsprotokollet som TT tagit del av.

Resultatet av besiktningen före säsongsöppningen, i slutet av april, var detsamma.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jetline-besiktigades-timmar-fore-olyckan

Bara för att något står på ett papper behöver det inte vara sant.

Rymdfärjorna Columbia och Challenger var säkert välkonstruerade på papperet och besiktigade till förbannelse, ända gick det åt pipan, minst sagt, för båda två.
Citera
2023-06-29, 11:17
  #5217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissyCroc
Har hört att den man kollade på en vagn men vet inte till 100% vilken det var. Sen vet jag inte heller orsaken till att dom titta på den. Kan ju varit att dom kollade på en speciell sak och kollade den och att efter kollat på just det felet inte kunnat hitta något fel så det beslutets att låta den fortsätta. Svårt att vet innan hav utredningen är klar. Tänker på något sätt att hade dom sett ett allvarligt fel så hade dom inte låtit den gå vidare.

1986 var det en olycka i Kanada som var rätt så lik denna. Dels så var det samma firma som har tillverkat Jetline och Mindbender som berg- och dalbana i Kanada hette. Dvs konstruktionen var väldigt liknande.

Vid olyckan med Mindbender så hörde operatörerna att det lät konstig och stoppade attraktionen. Teknikerna som tillkallades provkörde den tom men de hörde inget konstigt. Detta berodde mest troligen på att den inte hade någon last när de testade de. Så teknikerna gav OK att forstätta att använda Mindbender. Detta var något som skedde flera gånger under olycksdagen.

Där var det en boogie på sista vagnen som lossnade och den drogs ju vidare vilket innebar att botten lossnade och 4 personer kastades ur sista vagnen 3 av dem omkom.

Så även om teknikerna tittade på rätt vagn så är ju frågan om hur de inspekterade den. En av slutsaterna efter olyckan med Mindbender är att ett vagnset som har problem måste tas ur trafik och inspekteras noggrant. I Mindbender så var det som så att felet på boogien kunde de upptäcka först efter att de hade monterat av delar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mindbender_(Galaxyland)
https://www.youtube.com/watch?v=bVlZXEgamqg
Citera
2023-06-29, 11:21
  #5218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seberto
kolla dennes tidigare poster så inser man lätt att denne har dålig trovärdighet. Har trollat tidigare.
Ok tack för informationen. Finns så många troll idag att det är svårt att veta vem som är vem.
Men en fundering jag får när man tittar på filmen på Aftonbladet där dom packar ner hjulen det kanske kan ge en ledtråd. Tänker pallen dom packar i bör stå ganska nära där hjulet lyfts från. Känner inte till parken tillräckligt bra för att veta om det är det hjulet som cirkulerat på bilderna men annars tänker jag att dom som känner till parken kanske kan svara. Där ser man även att dom lägger ner en svart del kan det vara delen som fallerat?
Citera
2023-06-29, 11:21
  #5219
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Bara för att något står på ett papper behöver det inte vara sant.

Så när din bil gå igenom besiktningen då uppfattar du det bara som något på ett papper som inte är sant och ställer bort bilen?

Citat:
Rymdfärjorna Columbia och Challenger var säkert välkonstruerade på papperet och besiktigade till förbannelse, ända gick det åt pipan, minst sagt, för båda två.

Med din logik så är det lika bra att alla stannar hemma och inte gör någonting.
Citera
2023-06-29, 11:21
  #5220
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du köper allt som skrivs bara det är sensationellt? Personen skrev att det var från rätt säkra källor. Jag skulle säga att Nigeriabrev är säkrare källor.

Har inte köpt någonting. Vi får väl vackert avvakta. Det hela kan vara någonting som man senare kan kasta i soptunnan men är "tipsaren" någon helt opålitlig så kan man göra det direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in