2023-01-09, 15:44
Medlem
chrico1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillLovelyPony
tipsa mig om sidor där jag kan hitta andrahandskontrakt och hyresrätter. ska flytta och inte hittat något bra änsålänge.

mvh
Erik
Blocket
Fb lägenheter uthyres
Citera
2023-01-09, 15:45
Medlem
chrico1s avatar
Blocket
Fb lägenheter uthyres
Citera
2023-01-09, 15:49
Medlem
chrico1s avatar
[quote=Nomos|5266129]Hej.
Jag har en vän på 24 år som fortfarande bor hemma med sina föräldrar i en villa på stora essingen. Nu vill han flytta men känner sig smått uppgiven. hans föräldrar vill inte hjälpa honom ekonomiskt och han har inte något eget "go" egentligen utan förväntar sig väl att något ska dyka upp i brevlådan.
Han studerar på en linje som han egentligen inte är intresserad av.
Vännen har inte stått länge i någon bostadskö (nämde jag att killen är jävligt kortsiktig?) och tror inte att han kommer hitta någon hyresrätt utanför bostadsförmedlingarna.
Vad är hans bästa alternativ? Han vill kunna leva på ett extrajobb och csn-lånet.
Han ska ställa sig o kö f 200 på bostad.stoclholm och

jag föreslog att han skulle söka en ny utbilding på annan ort och därigenom få billigt boende, men jag tror han är lite rädd för att lämna alla sina vänner, vågar inte riktigt stå på egna ben.

Bostad.stockholm.se ska han ställa sig i f 200 kr/år o få en studentlya/lgh på ålderskvoten.Min dotter fick etta vid 18 ; ålderskvoten gäller upp t 27 år.
Citera
2023-01-09, 15:55
Medlem
chrico1s avatar
[quote=Karate Kenta|5825961]Tja

Kolla runt lite på Blocket där finns det personer som hyr ut sina lägenheter i andra hand men konkurrensen är hård och under 3000 kan du nästan glömma tyvärr!

Studentlägenhet vet jag tyvärr inte men tror du måste vara inskiven på något universitet i Stockholm för att få tillgång till en bostad.stockholm.se f 200 kr per år o sök bostad på ålderskvot upp till 27 år.min dotter fick etta vid 18 år.
Studentlya vet jag ej regler
etta för 1700 i hyra i Bandhagen på ålderskvot numera 2000 kr så det FINNS billiga i söderförorter
Citera
2023-06-21, 16:30
Medlem
SithLordGrogus avatar
Hej, jag sitter och letar lägenhet i Stockholm och tänkte be flashback om dess perspektiv angående vart man ska bo osv. Jag är ute efter ett relativt lugnt område (där man inte blir skjuten på öppen gata...). De jag kikar på just nu är Märsta, norra innerstaden, Söder om söder, Solna, Sundbyberg, Södra innerstaden, västerort, ytterstad söder och Danderyd. Jag har ingen koll på Stockholm över huvud taget, därav skulle jag uppskatta samtlig input kring vilka av dessa områden som är "ok", enligt er som har mer koll.
MVH
Citera
2023-06-21, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithLordGrogu
Hej, jag sitter och letar lägenhet i Stockholm och tänkte be flashback om dess perspektiv angående vart man ska bo osv. Jag är ute efter ett relativt lugnt område (där man inte blir skjuten på öppen gata...). De jag kikar på just nu är Märsta, norra innerstaden, Söder om söder, Solna, Sundbyberg, Södra innerstaden, västerort, ytterstad söder och Danderyd. Jag har ingen koll på Stockholm över huvud taget, därav skulle jag uppskatta samtlig input kring vilka av dessa områden som är "ok", enligt er som har mer koll.
MVH

Generellt är innerstan okej, bortsett från halva Södermalm. Det finns ju fula delar överallt, men Nacka, Danderyd och Täby hörs det sällan om skjutningar ifrån i alla fall.
Citera
2023-06-26, 20:15
Medlem
SithLordGrogus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacotajm
Generellt är innerstan okej, bortsett från halva Södermalm. Det finns ju fula delar överallt, men Nacka, Danderyd och Täby hörs det sällan om skjutningar ifrån i alla fall.

Tack för svar.

Hur ser det ut i haninge? Specifikt handen?
Citera
2023-06-26, 20:23
Medlem
Citat:
MVH
Danderydshållet ger väl minst risk för att bli nermejad på öppen gata.
Citera
2023-06-26, 20:46
Medlem
Citat:
Tack för svar.

Hur ser det ut i haninge? Specifikt handen?
Det är jävligt långt bort.
Citera
2023-06-26, 20:55
Medlem
Citat:
MVH
Norra innerstan - grön
Märsta - område jävligt viktigt, bara Sigtuna-delen och landsortsdelarna som är helt okej i kommunen men då mister du pendeltåget. Rosersberg är fult men lugnt. Steninge slottsby funkar kanske, men det är nära Valsta där all skit finns.
Söder om söder kan variera ruggit mycket, specifikt?
Solna - gamla Råsunda och Hagadelen är okej, resten nästan enbart skit. Både pendel o T-bana fördel.
Sundbyberg - enbart Duvbo och Sundbybergs gamla stadsmiljö som funkar. Både pendel o T-bana fördel.
Södra innerstan - helt ok beroende på vad du gillar. Undvik Hornsgatan, fult och mycket trafik.
Danderyd, helt okej generellt, böjda höghusen vid stationen är inte så najs.
Jag bor i ett Brommaområde (vill inte precisera), har du råd att köpa hus där rekommenderar jag dig det. Nära vatten och natur men gångavstånd till innerstan, bra lokaltrafik, lugnt men centralt, låg kommunalskatt.
Citera
2023-06-28, 19:47
Medlem
SithLordGrogus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Danderydshållet ger väl minst risk för att bli nermejad på öppen gata.

Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Det är jävligt långt bort.

Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Norra innerstan - grön
Märsta - område jävligt viktigt, bara Sigtuna-delen och landsortsdelarna som är helt okej i kommunen men då mister du pendeltåget. Rosersberg är fult men lugnt. Steninge slottsby funkar kanske, men det är nära Valsta där all skit finns.
Söder om söder kan variera ruggit mycket, specifikt?
Solna - gamla Råsunda och Hagadelen är okej, resten nästan enbart skit. Både pendel o T-bana fördel.
Sundbyberg - enbart Duvbo och Sundbybergs gamla stadsmiljö som funkar. Både pendel o T-bana fördel.
Södra innerstan - helt ok beroende på vad du gillar. Undvik Hornsgatan, fult och mycket trafik.
Danderyd, helt okej generellt, böjda höghusen vid stationen är inte så najs.
Jag bor i ett Brommaområde (vill inte precisera), har du råd att köpa hus där rekommenderar jag dig det. Nära vatten och natur men gångavstånd till innerstan, bra lokaltrafik, lugnt men centralt, låg kommunalskatt.

Tack för svaren!

Det blev brommaområdet till slut.
Citera
2023-06-28, 22:15
Medlem
Citat:
Tack för svaren!

Det blev brommaområdet till slut.
Bra val!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera