Citat:
Ursprungligen postat av
SithLordGrogu
Hej, jag sitter och letar lägenhet i Stockholm och tänkte be flashback om dess perspektiv angående vart man ska bo osv. Jag är ute efter ett relativt lugnt område (där man inte blir skjuten på öppen gata...). De jag kikar på just nu är Märsta, norra innerstaden, Söder om söder, Solna, Sundbyberg, Södra innerstaden, västerort, ytterstad söder och Danderyd. Jag har ingen koll på Stockholm över huvud taget, därav skulle jag uppskatta samtlig input kring vilka av dessa områden som är "ok", enligt er som har mer koll.
MVH
Norra innerstan - grön
Märsta - område jävligt viktigt, bara Sigtuna-delen och landsortsdelarna som är helt okej i kommunen men då mister du pendeltåget. Rosersberg är fult men lugnt. Steninge slottsby funkar kanske, men det är nära Valsta där all skit finns.
Söder om söder kan variera ruggit mycket, specifikt?
Solna - gamla Råsunda och Hagadelen är okej, resten nästan enbart skit. Både pendel o T-bana fördel.
Sundbyberg - enbart Duvbo och Sundbybergs gamla stadsmiljö som funkar. Både pendel o T-bana fördel.
Södra innerstan - helt ok beroende på vad du gillar. Undvik Hornsgatan, fult och mycket trafik.
Danderyd, helt okej generellt, böjda höghusen vid stationen är inte så najs.
Jag bor i ett Brommaområde (vill inte precisera), har du råd att köpa hus där rekommenderar jag dig det. Nära vatten och natur men gångavstånd till innerstan, bra lokaltrafik, lugnt men centralt, låg kommunalskatt.