Citat:
Ursprungligen postat av
hakro807
Du glömmer nämna att det i Hudiksvall var en stor demonstration mot Hovrättens beslut och att fallet har fått stor uppmärksamhet
De som har engagerat sig där är troligtvis okunniga och vägleds av sina känslor eller så har de ryckts med av stämningen. De har antagligen inte ens läst FUP eller domarna. Hovrättens dom känns välgrundad utifrån omständigheterna.
Citat:
Ursprungligen postat av
hakro807
De flesta verkar anse
Vilka är "de flesta"?
Citat:
Ursprungligen postat av
hakro807
att om man misshandlar någon så grovt att det med hög sannolikheten skulle leda till döden och med absolut sannolikhet till livslångt gravt handikapp och att personen avlider så är den mest logiska följden att döma till mord.
Nej det är det inte. Vi vet faktiskt inte hur detta drama hade slutat om kvinnan ej hade kombinerat alkohol med läkemedel och antidepressiva?
Mannen i det aktuella fallet är dessutom inte friad utan är dömd för synnerligen grov misshandel. Man kan ana ett manshat här i tråden trots att M uppgett också han blivit slagen och kränkt? Varför tror du att det är på det viset?
Citat:
Ursprungligen postat av
hakro807
Detta även om det existerade en minimal sannolikhet att offret kunde ha dött av läkemedelsförgiftning.
Du utesluter alltså inte detta som dödsorsak. I såna fall borde väl du acceptera hovrättens dom? Men varför skriver du minimal sannolikhet? Vad baserar du detta på?
Citat:
Ursprungligen postat av
hakro807
Att låta denna dom stå kan leda till de mest absurda följder. Säg att jag misshandlar någon med 0,5 promille i blodet så allvarligt att denne dör. Skall jag då dömas till mord/dråp eller skall jag dömas för grov misshandel då det existerade en minimal men förvisso ändå teoretisk möjlighet att det var alkoholen som ledde till döden?
Vilka fantasier! Ditt dåliga exempel saknar dessutom koppling till det aktuella fallet, varje år avlider 100-tals personer i Sverige av läkemedelsförgiftning som då är dödsorsaken, i det aktuella fallet så har det inte gått att utesluta att de höga halterna av läkemedel var det som ledde fram till döden.
Vi borde faktiskt fråga oss varför vissa människor fullt medvetet väljer att kombinera alkohol, receptbelagda läkemedel och antidepressiva? Det är ingen bra kombination ens om man har bra fysik och är ung. Eller hur?