2023-06-28, 14:27
Medlem
Fr3ak0uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-mystic
Rent allmänt hur ligger det till vid berg o dal banors haverier? Jag tänker att förmodligen har liknande olyckor hänt tidigare. Någon som vet vad slutdokument då meddelade ?

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I Danmark ifjol:

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/allvarlig-olycka-p%C3%A5-berg-och-dalbana-i-danmark-1.76904929
Cobra kraschen som jag skrev om tidigare i Danmark går länken till bara, men det står inte där vad de kom fram till, någon som vet?

"– Det kommer att dröja innan vi har en slutsats om vad som kan vara orsaken till att den här tragiska olyckan har inträffat, säger polisinspektören i presskonferensen.
"
Citera
2023-06-28, 14:30
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penya
Har läst det mesta i tråden men inte sett om detta tagits upp. Hur gör grönan med kontroller av attraktionerna innan öppning? Liseberg kör ju alla ...
Någon som bor nära har tidigare i tråden nämnt att de kör, men det kan behöva klargöras. I det här fallet är materialutmattning egentligen mer av frågan (för grönan och alla andra), vilket väl tio krockdockor inte har så mycket att berätta om. Finns det nån i tråden som sett ett enda exempel på hur sistnämnda kan gå till eller görs? Ger mig sjutton på att inte ens Dekra röntgat eller vad man nu gör rent tekniskt.
Citera
2023-06-28, 14:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fr3ak0ut
Cobra kraschen som jag skrev om tidigare i Danmark går länken till bara, men det står inte där vad de kom fram till, någon som vet?

"– Det kommer att dröja innan vi har en slutsats om vad som kan vara orsaken till att den här tragiska olyckan har inträffat, säger polisinspektören i presskonferensen.
"

Haverikommissionens chef nämnde att det brukar kunna ta 12 månader att utreda liknande olyckor. Det har inte gått 12 månader sedan danska olyckan ännu. Ett halvår efteråt visste de inte vad:

https://stiften.dk/aarhus/seks-maaneder-efter-doedsulykken-nu-starter-arbejdet-med-at-pille-cobraen-ned-det-skal-der-vaere-i-s tedet
Senast redigerad av HerrGickhan 2023-06-28 kl. 14:34.
Citera
2023-06-28, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mergimsuger
Eller som besiktningsfirman (eventuellt?) skulle sett vid besiktning? Klart VD är ytterst ansvarig i de flesta fall. MEN, det luktar ju som att det lika gärna kan vara miss av besiktningsfirman som besiktat och godkänt banan?

Dekra besiktigad.. Dekra bilbesiktning blev av med sitt tillstånd i december 2021 pga för dålig kompetens. Fick tillbaka tillståndet under 2022. Man kan tänka sig att dålig kompetens när det gäller besiktning genomsyrar hela koncernen.
Citera
2023-06-28, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bawsent
Har man beräknat kostnader och struntat i underhåll för att man tänker på företagets vinst, så handlar det inte om någon "olycka/vållande till annans död/dråp".

Då är det planerat mord då man satt vinst före människoliv, då har man beräknat att människor kan dö men att det är en chansning man var beredd att ta.

VD:n och ledningen för Parks & Resorts Scandinavia AB (Gröna Lund) bör sättas i häkte så att de inte ringer upp och tystar ner personalen som har hand om underhållet av maskinerna i parken, då den personalen antagligen sitter på värdefull information om hur underhållet har ignorerats av ledningen/högre chefer för att man tänkte på företagets vinster.

För att ö.h.t kunna häktas så krävs häktningsskäl, som är:

Flyktfara - när det finns skäl att tro att den misstänkte kommer att dra sig undan lagföring och fly.
Kollusionsfara - när det finns skäl att tro att den misstänkte kommer att försvåra brottsutredningen genom att t.ex. undanröja bevis.
Recidivfara - när det finns skäl att tro att den misstänkte kommer att fortsätta med brottslig verksamhet
Häktningspresumtion - Om brottet man misstänks för har minst 2 års fängelse i straffskalan.

Tar man då en i taget så kan man konstatera att:

-Risken för flyktfara är försvinnande liten då VD:n är svensk medborgare och har sitt liv (arbete, familj, bostad osv.) i Sverige. Vidare så är straffet han riskerar (i realiteten) inte särskilt högt, vilket också minskar flyktfaran.

-Risken för kollusionsfara är försvinnande liten då olycks/brottsplatsen, alla tekniska föremål samt dokument/protokoll säkrades och togs över av såväl Polis som Statens Haverikommissionen direkt efter händelsen.

-Risken för recidivfara är försvinnande liten då det rör sig om ett oaktsamhetsbrott i tjänsten samt att VD:n med största sannolikhet är tidigare ostraffad.

-Häktespresumtion föreligger inte, då minimistraffet för Grovt vållande till annans död är 1 års fängelse.
Senast redigerad av Haaaaag 2023-06-28 kl. 14:38.
Citera
2023-06-28, 14:36
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Ja det är väl ingen som sagt annat. Poängen är att många utav hans skapelser fortfarande används och säljs vidare idag som lär bli lite svårare nu!

Läste du ens artikeln?

https://insidethemagic.net/2023/06/roller-coaster-safety-questioned-after-four-deaths-cj1/

Fattade nada! Men nuuu är jag med!
Typ alla Schwartzkopf-bergbanor är ju minst 30-35-år gamla.. Nöjesfält/parker köper/säljer "gamla" Schwartzkopf-banor..
Sen vet jag inte hur tekniken då och idag har ändrats när man bygger nya banor.
Citera
2023-06-28, 14:53
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Man gör så och det räcker bra i de flesta fall som hissar och olika lyftar. Men i en hårt belastad anläggning som denna måste man vara med hela tiden, besiktningsintetvallerns är för långa.
Men stör mig också på konsekvenserna av att när något felat så blir det direkt katastrof. Borde vara konstruerat så att det blir haveri när något pajar men utan katastrof. Kanske svårt i en bergochdalbana dock.

Nja, den har ju "felat" en massa gånger under åren utan att det lett till katastrof.
Den har ju stått still lite då och då pga orsaker utan att nån dött, senast var ju kvällen innan enligt alla vittnesmål i media.
Citera
2023-06-28, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Någon som bor nära har tidigare i tråden nämnt att de kör, men det kan behöva klargöras. I det här fallet är materialutmattning egentligen mer av frågan (för grönan och alla andra), vilket väl tio krockdockor inte har så mycket att berätta om. Finns det nån i tråden som sett ett enda exempel på hur sistnämnda kan gå till eller görs? Ger mig sjutton på att inte ens Dekra röntgat eller vad man nu gör rent tekniskt.

Dekra påstår sig vara kapabla till att genomföra oförstörande provning, t.ex. röntgen.
https://dekra-industrial.se/en/services/tic-tjanster/non-destructive-testing

Detta är antagligen hårt reglerat i ISO 17842-3:2022 men inget jag kan bekräfta eftersom jag inte har tillgång till standarden.
Citera
2023-06-28, 14:57
Medlem
Istället för att sitta och hitta på hur man tror det funkar så kan man läsa kapitel 1.8 i havkom utredning från 2007. Där ser man att det finns dokument som styr hur det godkänns. Igrunden FAP 513-1.

https://www.havkom.se/assets/reports/Swedish/ro2007_03.pdf

Det finns idag 3 godkända organ som besiktar såna här installationer. Det är mycket tveksamt om det finns utrymme för några fler eller nya pga kraven på kompetens och kontinuerlig verksamhet.
Vill man veta vilka det är så kan man söka på swedacs hemsida.
Citera
2023-06-28, 14:58
Medlem
Fr3ak0uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Haverikommissionens chef nämnde att det brukar kunna ta 12 månader att utreda liknande olyckor. Det har inte gått 12 månader sedan danska olyckan ännu. Ett halvår efteråt visste de inte vad:

https://stiften.dk/aarhus/seks-maaneder-efter-doedsulykken-nu-starter-arbejdet-med-at-pille-cobraen-ned-det-skal-der-vaere-i-s tedet

Okej får hoppas man får reda på det i Danmark nu nästa månad i juli då, men det känns ju som Danmark och Sverige har gemensamt dödsolyckor och båda håller på att ha nöjesfält och attraktioner igång under vintern medan Norge och Finland inte verkar ha det och inte heller verkar ha haft några dödsolyckor på nöjesfälten?

https://www.forbes.com/sites/davidnikel/2021/11/20/denmarks-tivoli-gardens-opens-for-christmas-season-despite-covid-19/?sh=89206f62f61c
Citera
2023-06-28, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fr3ak0ut

"
Cobras ombyggnad räknades på av danska tech-invent. Var väl även de som drev projektet ombyggnad. I och med detta så tar väl de över ansvaret för att det funkar och vilka uppföljningskrav som måste följas.
Citera
2023-06-28, 15:02
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Fattade nada! Men nuuu är jag med!
Typ alla Schwartzkopf-bergbanor är ju minst 30-35-år gamla.. Nöjesfält/parker köper/säljer "gamla" Schwartzkopf-banor..
Sen vet jag inte hur tekniken då och idag har ändrats när man bygger nya banor.

Välkommen

Känns spontant att självabanan håller länge medans man utvecklar och byter ut vagnarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in