2023-06-28, 10:24
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vandelmann
haverikommisionen: "flaggar för att det kan ta mellan åtta till tolv månader för myndigheten att ”gå till botten” med det som har hänt på gröna lund."

varför tar det så lång tid, hur ser processen ut?

Ta en titt på haverikommisionens rapport om olyckan på Liseberg så ser du vilket arbete som krävs.
(Även om den tekniska orsaken går att inse på ett par dagar så utreder de även ansvaret och vad som bör göras så att det inte händer igen)

Länk till rapporten:
https://www.havkom.se/assets/reports/Swedish/ro2007_03.pdf
Citera
2023-06-28, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoHero
Nu ska jag väl säga, som har barn i olika åldrar att jag aldrig åker karusell med min fru. Vi turas om att åka med våra barn.. Så det är inte alls orimligt att man delar upp sig.
Men hade någon sagt till mig att det kändes fel när man åkte.. så hade jag kanske tänkt igenom det en extra gång innan jag också hade åkt.

Åker ni även i separata bilar och flygplan?
Citera
2023-06-28, 10:25
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzIam
...likaså de som försöker få det till att det måste vara något fel om ett VINSTDRIVANDE företag TAR UT VINST, då jävlar måste de ha slarvat med underhållet.

Hur svårt ska det vara att invänta en utredning?
Och att berg- och dalbanan kommer att öppna igen innan utredningen är klar kommer såklart inte att hända. Grönan kommer givetvis att öppna.

Ett haveri på en berg-o-dalbana är inte en flygolycka. Det är en ganska enkel mekanisk teknik där en olycka i nio fall av tio rimligen kan tillskrivas bristande underhåll såvida inte någon kritisk reservdel varit defekt och som varit svår att upptäcka.

Att man har 23 år gamla tåg i en bana från 80-talet styrker inte intrycket av en koncern som sätter säkerheten främst. Ibland måste man bara uppgradera. Lisberg bytte ju sina tåg i gamla Liserbergsbanan för 5 år sedan och jag inbillar mig att dom kanske har en generell uppgraderings- och underhållsplan som är mer generös än Grönans i det här fallet. Om det alltid varit så eller om det blev bättre efter incidenten med Rainbow låter jag dock vara osagt.

Men absolut - utredningen måste få ha sin gång men jag skulle bli förvånad om den allmänna reaktionen här på FB ligger långt från sanningen.
Citera
2023-06-28, 10:26
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForbannadJavel
Men det är ju fler platser??
Varför inte åka samtidigt om man får plats typ 12 st i en såndär vagn? Låter lögn som bara den..

Det är inte ovanligt att turas som förälder. Speciellt om man inte har åkpass.
Citera
2023-06-28, 10:28
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Mamman var väl 35 år så finns nog inte så mycket att hämta där.

Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Bostadsrätt hade hon, blir pengar vid försäljning.

Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Privat sparande har hon säkert haft med tanke på sin dotter.

Finns barnpension och efterlevandestöd också.
Citera
2023-06-28, 10:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Ta en titt på haverikommisionens rapport om olyckan på Liseberg så ser du vilket arbete som krävs.
(Även om den tekniska orsaken går att inse på ett par dagar så utreder de även ansvaret och vad som bör göras så att det inte händer igen)

Länk till rapporten:

Skulle tro att orsaken är att vagnarna är gamla och slitna och att den som servar vagnarna saknar kompetens(sommarjobbare) som inte ska syssla med reparationer, iaf inte utan en super visor.
Detta borde leda till vållande till annans död och således fängelse för VDn som är den högst ansvariga.
Drabbade bord även kunna räkna med att få miljonbelopp i skadestånd.
Citera
2023-06-28, 10:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vandelmann
haverikommisionen: "flaggar för att det kan ta mellan åtta till tolv månader för myndigheten att ”gå till botten” med det som har hänt på gröna lund."

varför tar det så lång tid, hur ser processen ut?

Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80

Länk till rapporten:
Vem fan litar på haverikommisionen? Dom kommer fram till det som passar in.
Citera
2023-06-28, 10:34
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cicadina

Det vore konstigt om de kom fram till något som INTE passar in.
Citera
2023-06-28, 10:35
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cicadina

Nä, det gör de inte.
Citera
2023-06-28, 10:36
Medlem
Balkmannens avatar
Har det kommit ut vem Balkmannen är?
Citera
2023-06-28, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Skulle tro att orsaken är att vagnarna är gamla och slitna och att den som servar vagnarna saknar kompetens(sommarjobbare) som inte ska syssla med reparationer, iaf inte utan en super visor.
Detta borde leda till vållande till annans död och således fängelse för VDn som är den högst ansvariga.
Drabbade bord även kunna räkna med att få miljonbelopp i skadestånd.

Inte ens när en anställd på Kolmården blev dödad av ett gäng vargar pga säkerhetsbrister, så dömdes VD:n till fängelse. Känns ibland som stt höga chefer kommer lindrigare utan än andra i en domstol.
Citera
2023-06-28, 10:37
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Nej, nu har det åkt ut flera personer de senaste 4 åren..hos samma ägare..dags att se över alternativet. Bygeln är en livsfara nuförtiden.

Är väl första gången folk åkt ur vagnarna på Jetliine? Bygeln blir ju typ en bevvikelse då den inte räddar samtliga vid olycka.

Citat:
Ursprungligen postat av Mallemede
Det bästa är ju om de har bälte också. Det hade alla åkturer på parc Asterix i Paris - det kändes betydligt säkrare.

Ja bälte borde ju varit obligatoriskt. Tänker att bilar som voltar och att man där har analyserat bältet o dyl. Men samtidigt skulle bälte ha hållt kvar henne i kurva & 90 ryck? Jag menar hur funkar det på motorväg i kontexten av bilbälte (inte samma kurvor heller där)?

Citat:
Ursprungligen postat av Masmo
Byglar över axlarna hade räddat samtliga, men det hade fortfarande gjort jävligt ont.
Men frågan är om det hade hindrat svåra permanenta skador. För egen del kan jag tycka att förlamning el dödsfall nästan är sak samma i ett sådant scenario nämligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in