2023-06-22, 23:46
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
"Sunt förnuft"? Det där är inget bra argument. Det vet du.

Det där fick du om bakfoten. "Sunt förnuft" är inte argumentet. Sunt förnuft är verktyget du använder för att värdera argumentet som jag gav i mitt förra inlägg. Argumentet är att i krig så beskjuter man rimligtvis inte viktig infrastruktur som man själv kontrollerar.

Men som sagt, det krävs nog ett visst mått av sunt förnuft för att kunna ta till sig det argumentet.

Citat:
Jag vet inte om det gjorde saken bättre att hitta talet i sin helhet. Jag refererade till hur det uppfattades av väst (och inte av mig främst) och det är väl det som är intressant samt att Kreml inte gjort några ansatser att förtydliga eventuella missförstånd.

Jag skulle säga att dessa "eventuella missförstånd" är fullt avsiktliga, i syfte att uppvigla en lättledd och oinformerad pöbel mot Ryssland. I en sån situation hjälper nog inga förtydliganden, tyvärr. Vem skulle ens rapportera sådant till oss?

Citat:
Nu vet jag inte alls vad för tv-inslag du referar till. Kanske är vi väldigt off-topic också.
Välkommen till den stora tråden om Putins invasion. Jag kan iaf tycka att du har intressantare argument än de flesta ryssvänner där.

Jag refererar till ditt eget påstående. Du påstod i ditt förra inlägg att rysk stats-TV skulle ha uttryckt sig aggressivt på nåt sätt om kärnvapen.

Tack detsamma. Som sagt, jag tycker att vi har haft en bra diskussion.
Citera
2023-06-22, 23:51
Medlem
Rastapunxs avatar
Om Ukraina varnar för att Ryssland ska attackera sig själva så händer det ju med ibland.
Hoppas de inte är så sjuka att de bombar kärnkraftverk i sitt närområde.
Citera
2023-06-22, 23:57
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Det där fick du om bakfoten. "Sunt förnuft" är inte argumentet. Sunt förnuft är verktyget du använder för att värdera argumentet som jag gav i mitt förra inlägg. Argumentet är att i krig så beskjuter man rimligtvis inte viktig infrastruktur som man själv kontrollerar.

Men som sagt, det krävs nog ett visst mått av sunt förnuft för att kunna ta till sig det argumentet.

Jag skulle säga att dessa "eventuella missförstånd" är fullt avsiktliga, i syfte att uppvigla en lättledd och oinformerad pöbel mot Ryssland. I en sån situation hjälper nog inga förtydliganden, tyvärr. Vem skulle ens rapportera sådant till oss?

Jag refererar till ditt eget påstående. Du påstod i ditt förra inlägg att rysk stats-TV skulle ha uttryckt sig aggressivt på nåt sätt om kärnvapen.

Tack detsamma. Som sagt, jag tycker att vi har haft en bra diskussion.
Tv-klippet som jag refererar till är detta. Jag har svårt att se något liknande i europeisk TV. Enjoy.
https://www.youtube.com/watch?v=r4eJvwtQJu4
Citera
2023-06-23, 00:31
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Tv-klippet som jag refererar till är detta. Jag har svårt att se något liknande i europeisk TV. Enjoy.
https://www.youtube.com/watch?v=r4eJvwtQJu4

Kontentan är att gubben i rutan anser att Boris Johnson har glappat med käften om kärnvapenkrig mot Ryssland. Och sen skryter han om att UK inte skulle ha en chans mot Ryssland i en nukleär standoff mellan länderna. Vilket antagligen är sant.

Jag hör inte att han på något sätt antyder att Ryssland borde attackera först. Eller att han argumenterar för att Ryssland skulle använda kärnvapen eller någon annan typ av nukleär attack mot Ukraina, vilket var ämnet för diskussionen.

Jag antar att du själv har kollat på klippet? Hörde du nåt annat än jag?

Håller med om att en sån bombastisk attityd knappast skulle gå hem i dom europeiska stugorna.
Däremot skulle hans stil kanske kunna funka på FOX News. Jänkarna brukar ju inte vara blyga att slå sig själva för bröstet militärt på liknande sätt.
Citera
2023-06-23, 00:50
Medlem
zergrushs avatar
Orcherna gör sitt bästa för att plundra och sabotera kärnkraftsverket, inte så mycket för att de har någon långsiktig plan med det utan bara för att det är hur man tänker i Ryzzland och hur människorna där fungerar:

• Man stjäl det man kan från andra, och det man inte kan sno med sig hem till kolchosen det förstör man. Ju mer lidande man orsakar för utomstående ju "lyckligare" blir U-landsryzzen relativt sett, enligt den slags snedvridna nationalanda som råder i Putins Mordor.
Zaporizjzja ligger dessutom bara 42 mil från den ryzka gränsen, och Ryzzlands allra bördigaste jordbruksarealer dessutom: Det räcker med att det blåser åt fel håll så kommer Uralmongolerna inte ha något att äta längre, kommande decennier, så att en härdsmälta i Zaporizjzja skulle vara något slags 4-dimensionellt mästerdrag av "KGB-geniet" i Kreml kan inte ens vatniks-hjonen här på Flashback försöka inbilla sig. Det är snarare så att det skulle vara så djävulskt jävla korkat att ryzzarna är de enda som ens skulle kunna tänka tanken, lol...

Så det skulle inte förvåna när orcherna antagligen spränger kraftverket innan de jagas därifrån, precis som de gjorde med Kachovka-dammen, för ryzzen kan helt enkelt inte stå ut med att det finns fungerande samhällsservice och infrastruktur i grannländerna; tanken att dessa faktiskt skulle ha lyckats bättre än vad det korrupta "imperiet" Ryzzland misslyckats med i 30+ år är något som är enormt provocerande för Ivan:
https://threadreaderapp.com/thread/1508398726099914756.html
Citat:
Out of all Russians - living in both rural AND urban areas, including chic Moscow, St. Petersburg etc., 40,9% of families who have 3 or more kids, had no running water in their house in Russia in 2019. This is the official statistics of Russian government.
https://novayagazeta.ru/articles/2019/04/02/150519-rosstat-okolo-22-6-naseleniya-rossii-zhivet-bez-dostupa-k-kanalizatsii
Citera
2023-06-23, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ryssarna har inte så bra historik kring kärnkraftverk... De har redan lyckats spränga ett verk och tillhörande stad och skog. ZNP var fullt fungerande med alla sex reaktorer tills ryssarna åter fick tag på spakarna, då försattes alla i nödstopp och två av reaktorerna har dessutom varit rejält nära på en härdsmälta (sådana fall den andra och tredje härdsmältan i deras kontroll). Ukraina behöver inte göra någonting själva. Hela världen vet om att ryssarna är som treåringar som rattar bilar. IAEA behöver snabbt få ta tillbaka spakarna till alla reaktorer i ZNP innan någon reaktor smäller (igen). ZNP är dessutom inte rysk egendom...

Det som hände förra året var att ryssarna lobbade granater ut från ZNP på omgivande byar och ukrainska trupper. När de sedan fick på nöten själva kom de gråtandes till IAEA med att Ukraina minsann hade beskjutit verket, fastän det var ryssarna som besköt vem som helst runt verket.

yes. änglarna kan inte göra fel...

allt som ryssarna har i sin ägo: dammar. broar . gasledningar - sprängs i luften; vilket snart kommer hända med kärnkraftverket .... och så står ni där och pekar era giriga fingrar mot orcherna. Era uslingar. Man up! Ta lite ansvar för vad ni ställer till med. väx upp.
Citera
2023-06-23, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Det var britterna som redan 1917 påstod att tyskarna kokade tvål och gjorde lampskärmar av judar för att demonisera sin fiende. Samma historia spreds sedan vid Nürnberg rättegångarna för att distrahera från obehagliga frågor om hur de allierade själva betett sig under kriget.

https://en.wikipedia.org/wiki/British_propaganda_during_World_War_I

https://www.quora.com/Did-Nazis-make-lampshades-out-of-human-skin?ch=10&oid=44114760&share=2012585a&srid=hWu4gD &target_type=question

Spelar det någon roll vad man gjorde av dom? Man hade fortfarande utrotning som mål...det behövs ingen speciell demonisering då.
Citera
2023-06-24, 10:00
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Kontentan är att gubben i rutan anser att Boris Johnson har glappat med käften om kärnvapenkrig mot Ryssland. Och sen skryter han om att UK inte skulle ha en chans mot Ryssland i en nukleär standoff mellan länderna. Vilket antagligen är sant.

Jag hör inte att han på något sätt antyder att Ryssland borde attackera först. Eller att han argumenterar för att Ryssland skulle använda kärnvapen eller någon annan typ av nukleär attack mot Ukraina, vilket var ämnet för diskussionen.

Jag antar att du själv har kollat på klippet? Hörde du nåt annat än jag?

Håller med om att en sån bombastisk attityd knappast skulle gå hem i dom europeiska stugorna.
Däremot skulle hans stil kanske kunna funka på FOX News. Jänkarna brukar ju inte vara blyga att slå sig själva för bröstet militärt på liknande sätt.
Nu framförde jag åsikten att Ryssland är hotfulla och hysteriska i sin retorik kring användning av kärnvapen och för mig råder det inga tvivel kring att de under hela konflikten har hotat väst med användning av kärnvapen (uttalat såväl outtalat) av höga företrädare för Kreml ända ner till propaganda-TV om någon av de många röda linjerna överträds.

Här är lite fler klipp hur man i rysk TV diskuterar om man borde använda kärnvapen eller inte och för varje sund människa framstår Ryssland som ett instabilt dårhus.

https://eurasiantimes.com/nukinrussian-state-tv-threatens-to-annihilate-european-cities/

https://tvmnews.mt/en/news/watch-zhuravlyov-says-that-russia-could-destroy-berlin-paris-and-london-in-seconds/

https://www.youtube.com/watch?v=KobEFygpc_s
Citera
2023-06-24, 15:46
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Du kokar soppa på en väldigt tunn spik, min vän.

Kan notera att den här diskussionen började med att du hävdade att Putin eller andra ryska ledare "hotade" oss med kärnvapen. Du kunde inte visa att så är fallet. För det är såklart trams.

Vi pratar visserligen helt olika språk med helt olika synsätt men jag har försökt att anföra genom flera citat och klipp från Putin till propaganda-TV att språkbruket från Ryssland uppfattas av väst som att de hotar oss med kärnvapen. Det är alltså inte en uppfattning som jag kom på utan såsom våra experter och det politiska ledarskiktet i väst tolkar Kreml. Du kan ju inte argumentera mot att det är så Rysslands hot uppfattas av oss, möjligtvis att Kreml tolkas illvilligt och orättvist. För egen del har jag samma bestämda uppfattning som innan Jörgen Elving (f d överstelöjtnant och politisk kommentator) summerar Ryssland bra; “Det är som vanligt från rysk sida. Man antyder någon form av hot utan att precisera vad det handlar om”.

Jag tror inte vi kommer mycket längre än att vi får enas om att vara oense och kanske följa den intressanta händelseutvecklingen i Ryssland idag.
Citera
2023-06-25, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
TS "olycka" i ZNPP har ännu inte inträffat och är förmodligen bara en av flera delar av "det radioaktiva kriget mot Ryssland", och Zelenski har nog inte släppt tanken.
Lite mera info om det genom erkännande av en Ukrainsk medborgare planerade terroristattentatet.
Se video på Youtube från The Sun med bra ljud: https://www.youtube.com/watch?v=DkIGvs-j2uk
Tre miljoner femhundratusen Dollar (3.500.000) Dollar skulle betalas av Ukraina för ett kilo Cesium.
Detta skulle användas för en "false flag" och lägga skulden på Ryssland för användande av kärnvapen i krigszonen/Ukraina.
Den man som förhörs har ett flertal medborgarskap Donetsk, Ryskt och Ukrainskt.
På frågan varför han kommit till platsen svarar han "För detta" dvs. Cesium.
Att man från Ukrainsk sida har för avsikt att på detta sätt göra större områden obeboeliga genom att sprida radioaktivitet kan synas vara ett bevis på att man redan anser att kriget mot Ryssland är förlorat, och på detta sätt vill "förstöra marken för Ryssen", mark som man tror Ukraina aldrig kommer att kunna återta.
Nu väntar vi bara på attacken/smutsiga bomben mot ZNPP.

Och från rysk sida? Vad har man för avsikter med sitt svineri andras länder?
Citera
2023-06-28, 08:45
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Att kärnkraftverket blev beskjutet kan du inte tvivla på, eftersom vi vet att IAEA uppmärksammade att det hänt.
Eftersom det ockuperades av Ryssland så kan det bara varit Ukraina som stod för beskjutningen. Det är sunt förnuft.

Haha, "sunt förnuft", så här ser det ut när ryssar skjuter missiler och det är säkert vad som hände vid kärnkraftverket.
Citera
2023-06-28, 09:09
Medlem
Det är besynnerligt hela grejen med den planerade olyckan mot ZPP som Zelensky varnar för.
Detta kan isåfall stävjas på ett ganska enkelt sätt utan att kriga om saken.
USA eller UK som sitter i FN:s säkerhetsråd lyfter frågan om säkerheten, FN utser en s.k. oberoende grupp (som även ryssarna kan acceptera) som får i uppgift att på plats bevaka ZPP under några månader framöver.
De fungerar som FN soldater och kan rapportera om och när det skulle ske beskjutning eller andra anomalier.
Om ryssarna skulle vägra detta så är det ett tecken på att de inte värnar om säkerheten.
Om jänkarna inte är intresserade av en sådan lösning så är de också avslöjade.
IAEA har visserligen besökt ZPP i omgångar men det har då enbart handlat om det tekniska.
De har inte velat kommentera den militära biten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in