2023-06-27, 20:59
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Räntan borde höjas med 100p med tydliga signaler att mer kommer om inte kronan stärks ordentligt.
Det skulle lyfta kronan och minska inflationstrycket på riktigt.

Nja - 75 räcker nog.

Tyvärr är såväl etablissemang som "journalister" i regel högbelånade, varför vi aldrig får oss sanningen till livs i MSM - Sverige - UTAN banker på fallrepen, med en blomstrande exportindustri och UTAN några som helst offentliga skuldproblem - skulle i motsats till USA och Euro-området vara först med att ta död på inflationen utan att den reala ekonomin tar skada. DET är sanningen. Men det är ju ingenting någon som jobbar på DN, bor i en 6-millarsborätt med 80 %-belåning basunerar ut... bananmonarki....
Citera
2023-06-27, 21:00
Avslutad
Räntan borde upp till 8% så ni lär er hantera motgångar.
Citera
2023-06-27, 22:57
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vi har en hög positiv realränta.

Tittar man på årstakten beräknad över den senaste månaden så är inflationen drygt 1%. Dvs vi har över 2% positiv realränta. Vilket är skadligt. Nu är det för all del en brusig signal.

Tittar man på årstakten beräknad över de senaste två månaderna så är inflationen drygt ca 1.7% om jag inte missminner mig. Dvs vi har knappt 2% positiv realränta. Vilket är skadligt.

Inflationen har klingat av en hel del under året. Man måste i stort sett tillbaka till årsskiftet för att få 0% realränta.

Under året har den varit positiv. Och det är inte bra för näringslivet.

Jag hade lovat mig själv att inte besvara dina idiotier, men när du på egen hand omdefinierar vedertagna begrepp så får det fan vara NOG!

Var fan har du fått din"utbildning" (läs inbillning) från?

Jag tror du har ett bra case att få tillbaka pengarna då ovan refererade institution uppenbarligen inte ens har lyckats få dig att begripa grunderna inom nationalekonomi.

REALRÄNTAN ÄR NEGATIV!

Visst om man vill förleda folk kan man säkert hittat ett intervall där realräntan ter sig positiv, men det är inte nationalekonomi, det är att begå en Jan Hendrik Schön. (googla)
Citera
2023-06-27, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Räntan borde höjas med 100p med tydliga signaler att mer kommer om inte kronan stärks ordentligt.
Det skulle lyfta kronan och minska inflationstrycket på riktigt.
Vad snackar ni om? Det blir sänkningar nästa år. Inflationen har avstannat, kosumtionen avtagit, många får nya skulder, tvingas sälja sin bostad samt fler företag går i konkurs.

Kan inte annat än att skratta. Vi är nästan på toppen nu. Hushållen klarar inte mer.
Citera
2023-06-27, 23:07
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormcatcher
Räntan borde upp till 8% så ni lär er hantera motgångar.

Räntan borde upp till 8% för att få en positiv real ränta.
Men eftersom den lobomerade medelklassen ylar likt kastrerade katter så fort man nämner att räntan måste vara positiv, kissar Thedéen i byxan och hävdar den kommer nog ner snart då många måste omsätta sina lån.

Just hur jävla länge skall han mässa denna hymn: Räntan KOMMER gå ner, Räntan KOMMER gå ner, Räntan KOMMER gå ner, Räntan KOMMER gå ner, Räntan KOMMER gå ner, Räntan KOMMER gå ner, Räntan KOMMER gå ner, Räntan KOMMER gå ner,
… ad infinitum et ad nauseam
Citera
2023-06-27, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://omniekonomi.se/fortroendet-for-riksbanken-rasar-vill-att-vi-ska-bli-fattigare-och-handla-mindre/a/abeEgE

Erik Thedéens kamp mot inflationen skadar Riksbankens anseende, rapporterar SvD Näringsliv. Svenskarnas förtroende för centralbanken har halverats på ett år, enligt en ny undersökning av Kantar/Sifo.

– Riksbanken vill att vi ska bli lite fattigare och handla mindre. Det är kanske inte den mest populära åtgärden, säger opinionschef Toivo Sjörén till tidningen.

Folk tycker att RB är samhällsförstörare som höjer räntan och vill att folk skall få det sämre.

https://omniekonomi.se/italiensk-vrede-mot-lagarde-gar-mot-forskning-och-fornuft/a/8JVAdr
Att ECB-chefen Christine Lagarde ser behov av fler räntehöjningar får den italienska regeringens koalitionspartier att sparka bakut. Såväl Matteo Salvini som Antonio Tajani sågar Lagardes utspel under tisdagen, skriver Bloomberg.

ECB går emot sin egen forskning och sunt förnuft när man signalerar att fler räntehöjningar planeras, vilket skadar familjer och företag, säger Salvini som beskriver hållningen som ”farligt nonsens”.

Och i Italien är dom förbannade på ECB för deras räntehöjningar. ECB håller på med farligt nonsens när dom höjer räntan.

Haha folk är förbannade. Samma överbelånade skräpfolk som tar in MENA, agerar socialkontor åt världen, belånar sig upp över öronen och förstår inte konceptet amortera. Samma folk som kollapsar i varje mätning senaste åren, vare sig det gäller skjutningar, utbildning, vård, skuldsättning, ja you name it. Svensken borde omyndigförklaras. Istället vill du höra om vad gemene person tycker om RB. Du är en fullblodskommunist, kamrat

Sen går du in på Europas största rövhål, Italien, som sugit ut hundratals miljarder från nordiska EU länder och som bailas och bailas. Och som har statsskuld >130%. Och som inte producerar ett skit av värde, annat än lite handsydda bögplagg (av vietnameser och gulingar i norditalien) och enstaka ferraribilar som går sönder och är obrukbara efter 7 års normal användning. Och är de brukbara efter 7 års tid så går kopplingen var 800:e mil.

Nä gör om gör rätt. Vi vet alla att du är helt bortom flötet men försök att inte visa det. Seså yla vidare nu din lånetorsk.
Citera
2023-06-27, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag hade lovat mig själv att inte besvara dina idiotier, men när du på egen hand omdefinierar vedertagna begrepp så får det fan vara NOG!

Var fan har du fått din"utbildning" (läs inbillning) från?

Jag tror du har ett bra case att få tillbaka pengarna då ovan refererade institution uppenbarligen inte ens har lyckats få dig att begripa grunderna inom nationalekonomi.

REALRÄNTAN ÄR NEGATIV!

Visst om man vill förleda folk kan man säkert hittat ett intervall där realräntan ter sig positiv, men det är inte nationalekonomi, det är att begå en Jan Hendrik Schön. (googla)

Flickan-fb gissar ju att inflationen är nere i 2% om ett år och påstår att om den är det, och styrräntan är 4%, ja då har vi minsann positiv realränta om 2% idag. Helt bäng. Så det inte finns ord att beskriva det. Ja du hör ju hur det låter

Han väljer nån hittepåsiffra från nån tyckonom om att inflationstakten idag inte är stigande och ser samtidigt styrränta 3,5% och på nåt vänster heter det realränta +2% just nu. Så urbota trög.
Citera
2023-06-27, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejaaaaaaa123456
Vad snackar ni om? Det blir sänkningar nästa år. Inflationen har avstannat, kosumtionen avtagit, många får nya skulder, tvingas sälja sin bostad samt fler företag går i konkurs.

Kan inte annat än att skratta. Vi är nästan på toppen nu. Hushållen klarar inte mer.

Men vad i hela världen pratar du om. Vadå hushållen klarar inte mer. Fattar du ens vad 9% inflation innebär. Och en fjuttränta på 3,5%. Du menar att du och dina bolånetorskar inte klarar mer? Du menar att vi ska låta räntan va på pinsamma 3,5% och bara hoppas med hela vårt hjärta och alla våra känslor att inflationeb ska gå ner av sig själv? Sen om kronan står i 14kr på köpet så är det bara kollateraliserad skada?

Stackars liten.
Citera
2023-06-28, 03:22
Medlem
losfers avatar
Finns mycket utrymme att höja räntorna utan att hushållen går under. Visst finns det undantag men av mina vänner och familjemedlemmar så är jag säker på att bara en av dom har bostadslån på över en miljon. Det finns en högljudd ganska liten grupp som har köpt vansinnigt dyra bostäder i storstadsområdena. Gruppen inkluderar många journalister på SVT. Det märker man på deras aggressiva och bittra frågeställningar när riksbankschefen hälsar på i studion.
I USA är räntan 6,6% bundet på 3 år. Dit ska vi absolut i Sverige också. Och det kommer dom flesta att klara fint.
Citera
2023-06-28, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Finns mycket utrymme att höja räntorna utan att hushållen går under. Visst finns det undantag men av mina vänner och familjemedlemmar så är jag säker på att bara en av dom har bostadslån på över en miljon. Det finns en högljudd ganska liten grupp som har köpt vansinnigt dyra bostäder i storstadsområdena. Gruppen inkluderar många journalister på SVT. Det märker man på deras aggressiva och bittra frågeställningar när riksbankschefen hälsar på i studion.
I USA är räntan 6,6% bundet på 3 år. Dit ska vi absolut i Sverige också. Och det kommer dom flesta att klara fint.

6.6% låter billigt! Jag läste så sent som idag i Wall Street Journal att bolåneräntorna ligger på 7.5% i snitt nu i USA och börjar närma sig det historiska genomsnittet på 8%.

Så förhoppningsvis inser snart även Riksbanken att räntorna är på tok för låga och att hushållen klarar mycket högre räntor. 8% vore en högst rimlig ränta på ett bostadslån i Sverige. Egentligen borde den nog rent av vara lite högre än så med tanke på den historiskt höga inflationen som måste slås ner med full kraft.
Citera
2023-06-28, 07:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MCMLXXVII
Jag tror det krävs marknadsinterventioner också. Riksbanken borde sälja obligationer för flera miljarder varje vecka vilket driver upp de långa räntorna (samtidigt minskar penningmängden) och eventuellt stödköpa kronor.
Man säljer redan, men äxpärterna vill ducka höjningen av styrräntan och istället öka takten på bantningen av balansräkningen.
Citera
2023-06-28, 07:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejaaaaaaa123456

Hushållen som är överbelånade och företag som inte klarar av att refinansiera sig skall smälla, inte svårare än så.
Inflation drabbar alla, om några överbelånade bostadsägare tvingas sälja och bli hyresgäster är ingen stor sak för oss övriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in