2023-06-27, 14:23
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ekonomer är talking heads som pratar för sin husse. Räntan måste upp rejält om vi skall vi få styr på kronkursen.
50 punkter är ett minimum.

Helt obegripligt att alla dessa idioter kräver att räntan skall sänkas när vi har en extremt hög negativ realränta som är inflationsdrivande…

Hur fan tänker de?

Jo, jag förstår att det måste kännas hårt att vara överbelånad upp över öronen, men inte fan skall andra människor behöva betala för era misstag?
Citera
2023-06-27, 15:42
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdf4
Jag menade inte deras prognoser för räntan. Jag menade deras prognoser för valuta, inflation, konjunktur, etc.
Prognoser görs i förväg. Det RB gör dokumenteras. Det går inte att göra efterhandskonstruktioner på de.

Citat:
Ursprungligen postat av asdf4
Alltså det dom påstår sig basera sina räntebesked på. Dessa är helt och hållet påhittade.
Dom tar inte räntebeslut på prognoser. Besluten är baserade på inflationsdata från SCB.
Citera
2023-06-27, 16:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Dom tar inte räntebeslut på prognoser. Besluten är baserade på inflationsdata från SCB.
Så här skriver dom själva på sin hemsida.
Citat:
Riksbanken gör prognoser

Prognoser för realekonomi och inflation samt analyser av penningpolitikens effekter på de finansiella marknaderna, realekonomin och inflationen är centrala i det penningpolitiska beslutsunderlaget.

https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/vagen-till-ett-penningpolitiskt-beslut/riksbanken-gor-prognoser/
Citera
2023-06-27, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Jag blir rädd när jag läser en sådan artikel.
Det är alltså en oro att räntan ska höjas? Så vi kan rädda svenska kronan????

Jo den är konstig. I Sverige skiter vi fullständigt i vårt välstånd och tänker inte försvara kronan. Det viktiga är att det går att fortsätta låna för fullt. Nästa steg när ingen vill sälja en bil till dig om du kommer med kronor tänker ingen på....
Citera
2023-06-27, 17:27
Medlem
Klart vi ska höja räntan med 50 p. Vi kan inte hålla på med denna överkonsumption på krediter längre.
Citera
2023-06-27, 18:51
Medlem
Kaenkelberries avatar
Bättre med en sänkning av räntan. Den har ökat för snabbt och för mycket på väldans kort tid. Inflationen droppar ju och upplåningen är satt på
Minimum. I princip alla byggen för hus och lägenheter har tvärnitat. Svag SEK ökar exporten och Sverige får massa turister till på köpet.
Senast redigerad av Kaenkelberrie 2023-06-27 kl. 18:57.
Citera
2023-06-27, 19:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Klart vi ska höja räntan med 50 p. Vi kan inte hålla på med denna överkonsumption på krediter längre.
Räntan borde höjas med 100p med tydliga signaler att mer kommer om inte kronan stärks ordentligt.
Det skulle lyfta kronan och minska inflationstrycket på riktigt.
Citera
2023-06-27, 19:57
Medlem
MCMLXXVIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Räntan borde höjas med 100p med tydliga signaler att mer kommer om inte kronan stärks ordentligt.
Det skulle lyfta kronan och minska inflationstrycket på riktigt.

Jag tror det krävs marknadsinterventioner också. Riksbanken borde sälja obligationer för flera miljarder varje vecka vilket driver upp de långa räntorna (samtidigt minskar penningmängden) och eventuellt stödköpa kronor.
Senast redigerad av MCMLXXVII 2023-06-27 kl. 20:01.
Citera
2023-06-27, 20:03
Medlem
Är det bara hyrestorskar med noll insyn i ekonomi som skriver här?
Vi förstår att ni bölar till sömn varje kväll pga att insett att ni aldrig kommer ha råd med en bostadsrätt och bo fint men sluta smutsa ner den här tråden. Det kommer inte att hjälpa er må bättre.
Citera
2023-06-27, 20:25
Medlem
liksom-fbs avatar
https://omniekonomi.se/fortroendet-for-riksbanken-rasar-vill-att-vi-ska-bli-fattigare-och-handla-mindre/a/abeEgE

Erik Thedéens kamp mot inflationen skadar Riksbankens anseende, rapporterar SvD Näringsliv. Svenskarnas förtroende för centralbanken har halverats på ett år, enligt en ny undersökning av Kantar/Sifo.

– Riksbanken vill att vi ska bli lite fattigare och handla mindre. Det är kanske inte den mest populära åtgärden, säger opinionschef Toivo Sjörén till tidningen.

Folk tycker att RB är samhällsförstörare som höjer räntan och vill att folk skall få det sämre.

https://omniekonomi.se/italiensk-vrede-mot-lagarde-gar-mot-forskning-och-fornuft/a/8JVAdr
Att ECB-chefen Christine Lagarde ser behov av fler räntehöjningar får den italienska regeringens koalitionspartier att sparka bakut. Såväl Matteo Salvini som Antonio Tajani sågar Lagardes utspel under tisdagen, skriver Bloomberg.

ECB går emot sin egen forskning och sunt förnuft när man signalerar att fler räntehöjningar planeras, vilket skadar familjer och företag, säger Salvini som beskriver hållningen som ”farligt nonsens”.

Och i Italien är dom förbannade på ECB för deras räntehöjningar. ECB håller på med farligt nonsens när dom höjer räntan.
Senast redigerad av liksom-fb 2023-06-27 kl. 20:31.
Citera
2023-06-27, 20:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Helt obegripligt att alla dessa idioter kräver att räntan skall sänkas när vi har en extremt hög negativ realränta som är inflationsdrivande…

Hur fan tänker de?

Jo, jag förstår att det måste kännas hårt att vara överbelånad upp över öronen, men inte fan skall andra människor behöva betala för era misstag?
Vi har en hög positiv realränta.

Tittar man på årstakten beräknad över den senaste månaden så är inflationen drygt 1%. Dvs vi har över 2% positiv realränta. Vilket är skadligt. Nu är det för all del en brusig signal.

Tittar man på årstakten beräknad över de senaste två månaderna så är inflationen drygt ca 1.7% om jag inte missminner mig. Dvs vi har knappt 2% positiv realränta. Vilket är skadligt.

Inflationen har klingat av en hel del under året. Man måste i stort sett tillbaka till årsskiftet för att få 0% realränta.

Under året har den varit positiv. Och det är inte bra för näringslivet.
Citera
2023-06-27, 20:54
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil2021
Är det bara hyrestorskar med noll insyn i ekonomi som skriver här?
Vi förstår att ni bölar till sömn varje kväll pga att insett att ni aldrig kommer ha råd med en bostadsrätt och bo fint men sluta smutsa ner den här tråden. Det kommer inte att hjälpa er må bättre.

De har ju rätt! Nja - 100 punkter, 75 hade varit perfekt - stoppar inflationen, och ger en direkt kronförstärkning. Nu blir det 25 och bolånetorsken Thedéen får stå ut men en diminutiv höjning av hans 3,72 %...

Det var ett av de tommaste inlägg jag sett, som Kurtan brukade säga, på den här sidan Julafton. Vad vill du säga??? "Släpp 2 procentsmålet"??? "Skit i SEK-kursen"??? Skriv då det istället för en massa oförskämdheter.

MVH The Kid (Borättstorsk och Fritidshustorsk - båda obelånade men skulle må bra av en värdesänkning på 10-15 % som visar på en penningpolitisk tillnyktring).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in