2023-06-27, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Att två 50 nånting människors föräldrar inte blivit kontaktade betyder inte att ingen av deras anhöriga blivit kontaktade. De kanske har kontaktat barn, syskon. Eller hade kontakt med balkmannen själv och han sa att han själv kontaktar dom. Det kan vi ju inte veta.

Precis! Så tänker jag också.
Det finns väl en gräns för hur många anhöriga man bör kontakta. Annars kan man ju hålla på i evigheter liksom.
Anhöriga sprider ju såklart informationen vidare till de som de anser bör veta vad som hänt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Är du full? Jag skrev inte det du påstår din stolle.

Trött på byfånar som inte kan läsa

Varför ska de höra av sig till en 53 årig mans föräldrar i Sundsvall?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BokhyllanBillys
Jag tycker det är märkligt att en bygel som fälls ner i knät är godkänt för att hålla fast människor i olika storlekar i en vagn som färdas i hastigheter som på en motorväg, 30 meter upp i luften. Skulle en tekniker dock klättra upp på en balk 5 meter upp och skruva åt en mutter krävs klätterutrustning, fästpunkter, hjälm och utbildning numera. Jag tror man har lite övertro i de här byglarna från 80-talet. Har inget tänkt - ett säkerhetsbälte kanske vore bra OM något plötsligt sker? Borde inte vagnarna räknas som fordon och ha krav på sådant?

Å andra sidan är det väl bättre att som den berömde balkmannen, volta ur vagnen, landa på spåret och därifrån krypa i säkerhet på en balk, än att sitta bältad i en vagn som flyger av spåret och kraschar 10 meter nedanför, hur sannolikt nu det är att något sånt sker vet jag förstås inte och det känns även som otrolig tur att han landade just på spåret och inte på marken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Nej, det är fakta att miljardären Johan Tidstrand bygger en luxuös villa på Gotland där den populäraste åkattraktionen på Gröna Lund har en del av hans förmögenhet.

Det är väl en självklarhet att dessa syskon tjänat enormt med pengar..på att tulla på säkerheten. Då nöjesfälten är till stor del till för barn så måste säkerheten vara av absolut högsta klass. Här har det brustit..å det grövsta för Park&Resort Scandinavia AB..som ägs till 99 % av syskonen Tidstrand.

Gotland är väll snart ryskt. Karma.
Citera
Medlem
Fr3ak0uts avatar
Det känns som fler olyckor kommer hända om de öppnar redan på måndag igen i och med att de haft Winter Wonderland i vintras och man såg jetline i något videoklipp, bra jämförelse är ju bara att söka på Youtube på kylspray eller frysspray så kan man ju föreställa sig hur lätt isberget sänkte "osänkbara" Titanic på en gång när ledningen inte förstod sig på fysiken där heller uppenbarligen när man diskuterar säkerhet och kontroll...
Citera
Medlem
Citat:
Ingen på Flashback kommer ju kunna veta vad som orsakade olyckan. Det är bara spekulationer. Haverikommissionen lär komma fram till vad som faktiskt orsakade det, om du vill ha säkra svar.
Jag är flygplansingenjör så min erfarenhet är att alla tankar är viktiga, även de utanför haverikommissionen.
Citera
2023-06-27, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Det stod i artikeln i tidningen

Den med Balkmannens föräldrar?
Eller finns det fler anhöriga som har uttalat sig?
Citera
2023-06-27, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Varför utsätter sig fullvuxna människor för sånt egentligen? Barn och ungdomar saknar oftast vett och konsekvenstänk så de får ursäktas, men vuxna.. Ja jösses. De bryr sig inte alls. Landa på en gräsplätt utan fallskärm, vuxna är mer eller mindre idioter. Hoppas de lär sig av det som hände.

Men barn och ungdomar utsätter sig för det, de flesta med deras föräldrars tillåtelse. Så då är väl alla dumma i huvudet?
Citera
2023-06-27, 23:33
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mergimsuger
Jo jag tror att jag kan läsa, oklart om betalväggen stoppar mig från resten så jag vet inte om jag tolkar helt fel här men:

https://www.st.nu/2023-06-27/deras-son-och-svardotter-skadades-svart-pa-grona-lund

Jan Elmegard = pappa till 53åringen som var med i olyckan(?)
Han/de är besviken att de inte hört något från Grönan(?)
Jag tycker inte det är konstigt om de inte blivit kontaktade.

Däremot väldigt konstigt om inte de som var med i olyckan hört något.

Jag tolkade det som han sa, "vi".. Dvs att varken anhöriga eller offren blivit kontaktade (i just det här specifika exemplet)
Citera
2023-06-27, 23:33
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Profit, det är vad ägarna kräver. Sunkig säkerhetskultur verkar de skita i. Har man då en svag VD så fungerar det, till dess att det inte gör det.

Ja, sunt förnuft! Ingen profit ingen biz, ganska enkelt faktiskt! Skulle det dock komma fram att dom har instruerat sina VDs på parkerna att spara pengar genom att snåla på säkerheten, ja då är dom nog slut men det har jag väldigt svårt att tro!

Håller du även dom ansvariga när din Claes Ohlsen laddare börjar brinna eller tillverkaren?
Citera
2023-06-27, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gazer1
Jag är flygplansingenjör så min erfarenhet är att alla tankar är viktiga, även de utanför haverikommissionen.

Okej men du kommer ju fortfarande inte få några SVAR på Flashback. Fortfarande. Bara spekulationer och tankar.

Speciellt så här tidigt.
Citera
2023-06-27, 23:34
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Varför ska de höra av sig till en 53 årig mans föräldrar i Sundsvall?

Precis! Men kan dock förstår föräldrarna som ser sitt barn som sitt lilla barn även vid 53 år ålder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in