2023-06-27, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klipsch28
Aja så det finns dolda ytor under berg och dalbanan då. Skönt för barnfamiljerna som stod och tittade när folk åkte, inte så kul om det kommer folk nerfarandes och slår ihjäl sig framför fötterna på dem.

Ja det är väl dolda egentligen för att inte folk ska springa under där. Men ja om jag har rätt så betyder det att ingen åskådare på marken kunde se när de träffade marken. Endast de som stod precis där i kön i huset brevid till vilda musen isåfall skulle jag tro, det är en våning högre upp och det finns nån öppning för att släppa in ljus och luft.
Citera
2023-06-27, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orangemissy
Gröna Lund anställer självklart 18-åringar som hamnar inom attraktion, och får jobba som attraktionsvärd (dvs kör attraktioner, kollar byglar etc). De kanske inte blir enhetschef osv direkt, men köra attraktioner får de absolut göra. Skillnad dock på att sätta igång en karusell med en knapp och att ansvara över att allting är helt och att inga skruvar är lösa. Det sätter nog Gröna Lund ingen 18-åring på.
Jajamän, det låter väldigt troligt och rimligt. Precis så gissar och förutsätter jag att det är på grönan. Nu är iofs kontexten helt borta i denna konversation, som inleddes med att nån stolle här i tråden ställde en ogenomtänkt fråga... Men om det mot förmodan vilar säkerhetskritiska moment, där ex inte enkelfel tåls, på nyanställda 18-åringar så kommer Gröna Lunds organisation/ledning få det väldigt svettigt med statens haverikommission och det kommer garanterat bli offentligt.
Dock tycker jag att man hittills bara hört positiva saker om Gröna Lunds personal från räddningspersonalen som var delaktiga på plats. Samt historiken/statistiken tyder på hög säkerhetsnivå. Vad aftonhoran osv försöker skapa rubriker med just nu får man nog ta med en nypa salt tillsvidare.
Senast redigerad av jerka11 2023-06-27 kl. 23:29.
Citera
2023-06-27, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Dom var besvikna gör att deras skadade anhöriga inte blivit kontaktade. Kan du inte läsa?

Att två 50 nånting människors föräldrar inte blivit kontaktade betyder inte att ingen av deras anhöriga blivit kontaktade. De kanske har kontaktat barn, syskon. Eller hade kontakt med balkmannen själv och han sa att han själv kontaktar dom. Det kan vi ju inte veta.
Citera
2023-06-27, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gazer1
Jag uppskattar er mjuka Flashbackare, tack❤️ Jag är bara här för att veta vad som orsakade att vår Nadja blev offret för Jetline. Hela situationen känns så overklig. Vi var nyss och red på mina hästar liksom

Tack, vi är få, men vi finns! ❤
Jag förstår precis varför du är här även om jag helst skulle vilja avråda då det finns så ofattbart många spån härinne. Det är säkert någon som snart kommer att ondgöra sig över hjärtan och gulligull ska du se.
Jag tror att jag hade gjort samma ifall det hade gällt en närstående till mig.
Jag hoppas innerligt att ni får de svar som ni behöver för att kunna gå vidare.
Citera
2023-06-27, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gazer1
Jag uppskattar er mjuka Flashbackare, tack❤️ Jag är bara här för att veta vad som orsakade att vår Nadja blev offret för Jetline. Hela situationen känns så overklig. Vi var nyss och red på mina hästar liksom

Ingen på Flashback kommer ju kunna veta vad som orsakade olyckan. Det är bara spekulationer. Haverikommissionen lär komma fram till vad som faktiskt orsakade det, om du vill ha säkra svar.
Citera
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Att två 50 nånting människors föräldrar inte blivit kontaktade betyder inte att ingen av deras anhöriga blivit kontaktade. De kanske har kontaktat barn, syskon. Eller hade kontakt med balkmannen själv och han sa att han själv kontaktar dom. Det kan vi ju inte veta.

Är du full? Jag skrev inte det du påstår din stolle.

Trött på byfånar som inte kan läsa
Citera
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fr3ak0ut
Jag tycker det är konstigt att ingen ifrågasätter Winter Wonderland som de började med i vintras, vems idé var det? Det ser ju helt idiotiskt ut att köra attraktioner mitt i svenska vinterkylan? Is och kyla var ju det som sänkte Titanic på en gång också till och med som skulle vara "osänkbart"?

https://www.gronalund.com/winterwonderland

Profit, det är vad ägarna kräver. Sunkig säkerhetskultur verkar de skita i. Har man då en svag VD så fungerar det, till dess att det inte gör det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Dom var besvikna gör att deras skadade anhöriga inte blivit kontaktade. Kan du inte läsa?
Jo jag tror att jag kan läsa, oklart om betalväggen stoppar mig från resten så jag vet inte om jag tolkar helt fel här men:

https://www.st.nu/2023-06-27/deras-son-och-svardotter-skadades-svart-pa-grona-lund
Citat:
– Jag blir förbannad när man från parken säger att kontakten med drabbade och deras anhöriga är viktig. Vi har inte hört ett ord, säger Jan Elmegard.

Jan Elmegard = pappa till 53åringen som var med i olyckan(?)
Han/de är besviken att de inte hört något från Grönan(?)
Jag tycker inte det är konstigt om de inte blivit kontaktade.

Däremot väldigt konstigt om inte de som var med i olyckan hört något.
Citera
2023-06-27, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Förstår ni vill veta varför 💔 hur mår hennes syster? Har hennes barn någon att vara hos?
Syster är stabil. Dottern är på en trygg plats. Alla försöker just nu ta dagen som den kommer
Citera
2023-06-27, 23:29
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Hur vet du att de INTE blivit det?

Det stod i artikeln i tidningen
Citera
2023-06-27, 23:30
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Om hypotesen materialutmattning håller undrar man ju varför Grönan tillåter sig köra med så gamla grejer. Du skriver 35 år. Även om de nu bytte vagnar vid renovering år 2000 så låter det ju bisarrt att det inte finns något tidsintervall för att byta vitala delar? Inom flyget röntgar man de viktigaste metalldelarna för att se tecken på utmattning. En vagn som rullar med belastningar och krängningar i 25 år. Vem är då förvånad när det går åt helvete?! VD & ägare möjligen. ”Säkerhet genomsyrar allt vi gör”. Jomen tjena.

Men om den hypotesen är korrekt, är det då inte det oberoende bolaget som godkände Jetline fel att olyckan hände?
Citera
2023-06-27, 23:30
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Var ett tag sen jag var på grönan men jag tror de landade på liten gräsplätt under bergochdalbanan med buskar framför. Typ de buskarna som syns i bild på hjulpaketet.

Ev slagit i balkar på vägen ner.

Varför utsätter sig fullvuxna människor för sånt egentligen? Barn och ungdomar saknar oftast vett och konsekvenstänk så de får ursäktas, men vuxna.. Ja jösses. De bryr sig inte alls. Landa på en gräsplätt utan fallskärm, vuxna är mer eller mindre idioter. Hoppas de lär sig av det som hände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in