Citat:
Ursprungligen postat av
Egna-tankar
Och hur många dödsfall har Gröna Lund haft då? Jag sökte på nätet men hittade ingen information om det. Däremot hittade jag uppgifterna om Liseberg.
En annan uppgift som inte finns när det gäller Gröna Lund är hur deras ekonomi ser ut. Däremot finns det information om Liseberg, som visar att Liseberg gjorde en jätteförlust under pandemin - förstås - men att de sedan har tjänat mycket pengar. Men Gröna Lund berättar inte hur deras ekonomi ser ut idag. Däremot finns det en hurra-och halleluja-artikel om Gröna Lunds ekonomi år 2016!
Jag tror att Gröna Lund mörkar både sin ekonomi och sina tidigare dödsfall för oss!
2 dödsfall från karuseller som jag kan komma på nu! 2015 och nu 2023. Det 2015 kan dock inte lastas Gröna Lund! Mannen ifråga valde att ignorera anvisningarna och hoppade över staketet vid plattformen för Eclipse och föll ett flertalet meter ner; på en kvinna.
Jag vet inte hur du tänker att de skulle mörka dödsfall. Det är rätt svårt att dölja - vi lever ändå i ett land med flera myndigheter och byråkratiska ”tendenser”. Anhöriga skulle inte hålla tyst heller och många skulle säkert vara snabba med att sälja det till media.
Ekonomi har jag ingen koll på men det är väl bara att kolla rapporter. Vill dock minnas att någon lagt deras ekonomi flera sidor bak i tiden.
Syftet med min statistik är inte att på något sätt försvara Gröna Lund utan snarare påvisa att ditt påstående om att Liseberg skulle vara säkrare som något felaktigt. Din upplevelse kanske är att det är så för Liseberg känns fräscht med mera men den statistiken är ändå rätt tydlig. Ingen av parkerna kan stoltsera med titeln ”säkrast i Sverige”.