2023-06-27, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Tack för din berättelse om hur det gick till.

Det var så lite så. Läst så mycket om allas teorier här när det faktiskt inte var så många som verkligen har sett hela händelsen.
Citera
2023-06-27, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Och hur många dödsfall har Gröna Lund haft då? Jag sökte på nätet men hittade ingen information om det. Däremot hittade jag uppgifterna om Liseberg.

En annan uppgift som inte finns när det gäller Gröna Lund är hur deras ekonomi ser ut. Däremot finns det information om Liseberg, som visar att Liseberg gjorde en jätteförlust under pandemin - förstås - men att de sedan har tjänat mycket pengar. Men Gröna Lund berättar inte hur deras ekonomi ser ut idag. Däremot finns det en hurra-och halleluja-artikel om Gröna Lunds ekonomi år 2016!

Jag tror att Gröna Lund mörkar både sin ekonomi och sina tidigare dödsfall för oss!

2 dödsfall från karuseller som jag kan komma på nu! 2015 och nu 2023. Det 2015 kan dock inte lastas Gröna Lund! Mannen ifråga valde att ignorera anvisningarna och hoppade över staketet vid plattformen för Eclipse och föll ett flertalet meter ner; på en kvinna.

Jag vet inte hur du tänker att de skulle mörka dödsfall. Det är rätt svårt att dölja - vi lever ändå i ett land med flera myndigheter och byråkratiska ”tendenser”. Anhöriga skulle inte hålla tyst heller och många skulle säkert vara snabba med att sälja det till media.

Ekonomi har jag ingen koll på men det är väl bara att kolla rapporter. Vill dock minnas att någon lagt deras ekonomi flera sidor bak i tiden.

Syftet med min statistik är inte att på något sätt försvara Gröna Lund utan snarare påvisa att ditt påstående om att Liseberg skulle vara säkrare som något felaktigt. Din upplevelse kanske är att det är så för Liseberg känns fräscht med mera men den statistiken är ändå rätt tydlig. Ingen av parkerna kan stoltsera med titeln ”säkrast i Sverige”.
Citera
2023-06-27, 21:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av S.Jorgen
Tragedi för alla inblandade!

Har inte läst hela tråden, ber om ursäkt om detta blir upprepning.

Tror ni denna olyckan kommer att påverka andra nöjesparkers säkerhetsrutiner nu?
Läste på Aftonbladet att anställda vittnade om att outbildade tonåringar utförde tillsynen på attraktionerna.

När kommer de våga öppna igen? Dålig PR om de öppnar för tidigt. Jag tycker de kan hålla stängt resten av året!

Hur ser säkerheten ut på ambulerande tivolin?
Dessa åkattraktioner packas ner och upp flera gånger i veckan för att sen stå och rosta på vintern.

Det händer olyckor även med ambulerande tivolin https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0R5XA/man-dod-efter-karusellolycka-i-gnesta
Citera
2023-06-27, 21:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av S.Jorgen
Tragedi för alla inblandade!

Har inte läst hela tråden, ber om ursäkt om detta blir upprepning.

Tror ni denna olyckan kommer att påverka andra nöjesparkers säkerhetsrutiner nu?
Läste på Aftonbladet att anställda vittnade om att outbildade tonåringar utförde tillsynen på attraktionerna.

När kommer de våga öppna igen? Dålig PR om de öppnar för tidigt. Jag tycker de kan hålla stängt resten av året!

Hur ser säkerheten ut på ambulerande tivolin?
Dessa åkattraktioner packas ner och upp flera gånger i veckan för att sen stå och rosta på vintern.

Redan 2019 så var det flera som undrade varför man bara besiktigar de ambulerande tivolina 1 ggr/år efter flera olyckor.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/ambulerande-tivolin-besiktas-bara-en-gang-om-aret

2021 hade inget hänt. Man besiktigar bara de ambulerande tivolin 1 ggr/år trots stor kritik efter flera olyckor. Ingen verkar bry sig. Helt otroligt.

https://ekuriren.se/bli-prenumerant/artikel/j87ew04l/ek-bd-0kr-dp1
Senast redigerad av TenBagger69 2023-06-27 kl. 21:50.
Citera
2023-06-27, 21:48
Medlem
LemPicas avatar
Liseberg är väldigt mycket större och har fler besökare än Gröna Lund.
Att räkna antal skadade, olyckor eller avlidna personer blir därför missvisande.
Man får bryta ner det till procent givet antal besökare, attraktioner m.m för att få en korrekt bild.

Citat:
Ursprungligen postat av CelebrateLife
Statistiskt sett har Liseberg fler skadade än Gröna Lund
Lisebergsbanan 2006 - 21 skadade
Samma år; en kvinna skadades allvarligt i Flumeride
Rainbow - 2008 - 36 skadade (Enligt Liseberg själva)
Detta är bara ett axplock men är de med flest skadade och i relativ nutid.

ska man vara petig så har också Liseberg fler dödsfall än Gröna Lund - dock många år sen (innefattar även personal - inte bara karuseller så är inte helt jämförbart) Men var två st som slungades ut från Bergbanan och avled. Den andra blev förlamad.
Citera
2023-06-27, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
Taana78 heter hon på insta om det är hon? Finskt påbrå verkar dom ha

Nej, det där är absolut inte hon.
Citera
2023-06-27, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbenabbe
"Du känner henne..." Då kanske du ska ta reda på omständigheterna via dina vänkretsar/anhöriga än att fråga här på FB...

Jadu de är fan precis de jag försöker göra. Vi umgicks massor när hon och jag väntade barn samtidigt, båda väntade döttrar som ensamstående. Sedan vände livet till något annat och kontakten dog ut då jag flyttade långt bort och gifte mig.

Vi hade samma namn på döttrarna från början ”C****” med olika stavningar, varav på min blev de mellannamn ist..
Citera
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo
Länk till det?

https://vm.tiktok.com/ZGJXefwyc/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb7
Beroende på dödsorsak. De kan ta upp till en vecka ibland. Sluta sprid saker du inte vet något om

Använder Ratsit i mitt jobb typ dagligen, så vill ändå tro att jag har ganska bra koll på hur sajten brukar funka. Men du vet säkert bättre
Sa heller inte att det ena var mer sant än det andra, det var bara ett konstaterande.
Citera
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbenabbe
Och hur vet vi att det är sant?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EQX28K/grona-lunds-agarbolag-kritiseras-av-serviceteknikern

Menar du att hon ljuger?
Citera
2023-06-27, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelebrateLife
Tivoli Friheden där en 14-årig tjej dog förra året hade stängt i två dagar. Man utreder väl det man behöver (förhoppningsvis fackmannamässigt) och öppnar sen. En park som tjänar såpass som Gröna Lund får ju också stora förluster och hur hårt och okänsligt det än må låta så är det inte ekonomiskt försvarbart att hålla stängt en längre tid. De kommer förlora mycket ändå med bristande kundunderlag.

Absolut men med tanke på att flera är allvarligt skadade känns detta fel. Vem vet om detta stannar på ett dödsfall eller fler. Man kanske ska vänta med att öppna tills man vet om de skadade klarar sig eller inte.

Dock skulle jag tro att besöksunderlaget kommer svika precis som du säger.

Sen kan jag väl tycka att man kan öppna för konserter inom en vecka för där är inga karuseller inblandade.. Det drabbar även artisterna så ja.
Citera
2023-06-27, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Jaha läser i aftonslasken att en tidigare anställda blev servicetekniker och kontrollant efter en dags utbildning.
De förväntas alltså kunna besiktiga och kontrollera attraktionerna efter en dags utbildning?

Tack för det park och resort, der var ju precis det jag och andra skrev i tråden att de där dagliga kontrollerna görs inte professionellt.

Ungdomar utan teknisk utbildning skall efter en dag kunna avgöra om slitage finns eller inte.

Det är åt helvete!
Den artikeln är dåligt gjord. Personen i artikeln har aldrig jobbat på Jetline, och aldrig jobbat på Gröna Lund. Vi vet inte om det är samma krav på alla parker, eller alla attraktioner. Vi vet inte vad för kunskap som krävs för att sköta Jetline. Denna "servicetekniker" jobbar i en annan park som ägs av Parks and Resort, och den enda kopplingen till Gröna Lund denna "serviceteknikern" har är att hon såg liknelser (som ej beskrivs i detalj i artikeln) när hon besökte Gröna Lund som gäst.

Dålig journalistisk från Sveriges sämsta tidning med andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in