2023-06-27, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Vad är eran erfarenhet och syn på detta är det så jävla bra löner? Eller är jag för gammal och missat tåget? Har ni ångrat utbildning? då ni trodde att det skulle ge mer i lön men så var inte fallet?

Uppdelningen arbetare / tjänsteman är inte längre relevant för svenska förhållanden.

På det stora hela i Sverige har löneklyftorna ökat, men inte primärt mellan arbetare (blue collar) och tjänstemän (white collar), utan mellan vissa typer av yrken. Ex kan du relativt enkelt komma upp i omsättning för att ha över 100 kkr / månad i totala lönekostnader* för dig själv om du fakturerar timmar från egen firma inom något halvkomplicerat, allt från någon form av devops-arkitekt till managementkonsult till hyrläkare. Detta är väsentligt högre än många klassiska tjänstemannayrken, säg inom HR eller ekonomi, chefer undantaget.

Sen har utbildning lite att göra med arbetare / tjänsteman, utan det snarare är en beräkningsteknisk grund för redovisningen. Direkta kostnader kopplas ofta till arbetare / blue collar, och indirekta lönekostnader till tjänstemän / white collar.

Intressanta förändringar är exempelvis hur läkare har gått från att vara högre tjänstemän i en gammalsvensk byråkratisk bemärkelse till en direkt kostnad i NPM-ländernas land.

* Notera lönekostnad, inte lön
Citera
2023-06-27, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Vad tjänar en hjärndöd akademiker?

Frågan är ologisk eftersom de som är hjärndöda är arbetare. Du vet, de där med låg panna, högt BMI och jeansshorts.
Citera
2023-06-27, 20:06
Medlem
Synitizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
En fundering bara:
På 50- 60-talen var de flesta fortfarande inte så välutbildade. Man hade grundskola, bara 20% hade gymnasium.
Jobben var lite enklare och tempot lite lägre. Men man jobbade lite fler timmar: 44 tim/vecka var normalarbetstid, eftersom halva lördagen var arbetsdag.

Den som bodde i hyreslägenhet (en typiskt 2-barns-familj i en 3:a t.ex) klarade sig bra på en lön. Samma om man sparat ihop till ett småhus, typ "egnahem". (70 kvadrat + källare).
Man semestrade hemma i Sverige: Hos släkten, på båten eller i sommarstugan. Många hade inte bil.
Men man åt bra mat, mamma uppfostrade barnen, barnen idrottade eller läste böcker. Man var med i det lokala laget eller scouterna.
Det var inget dåligt liv. Tvärt om, faktiskt.

Den som väljer att leva på en lön kan fortfarande ha samma standard som ovan (förutsatt att får tag på en hyresrätt eller råkar ha ett småhus utan lån).

Min fråga: Vad har vi uppnått då?
Nu jobbar båda, barnen uppfostras av förskola/skola. Pengarna spenderas på bättre boende, finare bil och utlandssemestrar. Men kostnaden är enorm: Föräldrarna blir mer "nattis" än något annat. Blir barnen lyckligare av en finare bil eller störe lägenhet? Blir mamma lyckligare av att stressa till dagis i svinottan för att sedan skynda till jobbet? (Tänk om hon fick välja!).
Vi jobbar kortare arbetstid (några timmar kortare!). Men tempot är förfärande högt på de flesta jobb. Helt olikt gamla tiders arbete.

Och som TS säger: Det finns ingen skilland mellan att utbilda sig eller inte. Alla tjänar ungefär lika mycket. Om man anses "fattig" eller inte avgörs främst av hur många barn man har.

Familjen då: 50% av alla äktenskap har kraschat efter 10 år. Är det bra för barnen? Är det kul att dejta när man är 50+? Har man mycket att se fram mot när lånen är skyhöga, ekonomin tajt, ungarna krisar, jobbet pressar på?

Det känns som vi köpt oss en nitlott!

Nyktert.
Citera
2023-06-27, 20:12
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Jag har löjligt mycket utbildning och har ändå haft flera anställningar där jag tjänat mindre än snorungar där kulorna knappt trillat ner. Hade tom. en chef som sa att jag borde ha sämre betalt än tjej på arbetsplatsen för att "män tjänat mer historiskt sett". True story.
I regel brukar de inte säga det rakt ut så, utan mer bara göra så det blir så utan att säga något.
Nu kanske någon tycker att jag ej är politiskt korrekt eftersom jag ens berättade detta, men den som tycker det är DUM I HUVUDET. Det ÄR politiskt inkorrekt att lönediskriminera på. grund. av. kön!! Oavsett kön!

Du tror inte att dina dåliga löner beror på att du inte klarar av att skriva begripligt?
Citera
2023-06-27, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Frågan är ologisk eftersom de som är hjärndöda är arbetare. Du vet, de där med låg panna, högt BMI och jeansshorts.

Trevlig människosyn du har....

Och du har fel. Det finns många olika sorter av intelligens, en person kan vara intelligent men lida av ex dyslexi och därmed är personen diskvalificerad för många akademikerjobb. Det betyder inte att personen INTE kan vara en tillgång i andra branscher.

Men det kommer du aldrig fatta! För du är en trångsynt misslyckad akademiker som hyser ett hat mot arbetare.

Lycka till med ditt misslyckade liv som aldrig kommer ändras till det bättre!!
Citera
2023-06-27, 20:18
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Du tror inte att dina dåliga löner beror på att du inte klarar av att skriva begripligt?

Att ens tro att det är en rimlig hypotes är ett tecken på reduktionistisk dumhet.
Du är för dum för att förstå meningarna. Tvärtom, jag är lingvistiskt begåvad. Det har jag papper på. inga jobb jag haft har varit det minsta meritokratiska. I regel gör arbetgivaren vad som helst för att resonera bort vad man har på CVt. Läste i en bok att om man träffar på en arbetsgivare som inte tycker att varken prestation eller meriter skall tas med i beräkningen vid lönesättning eller önskan om höjning av lön, ja då skall man bara ge dem fingret och gå vidare. Man har med en amoralisk idiot att göra.
Jag har i regel varit vassast på arbetsplatsen nästan var gång.
Citera
2023-06-27, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Att ens tro att det är en rimlig hypotes är ett tecken på reduktionistisk dumhet.
Du är för dum för att förstå meningarna. Tvärtom, jag är lingvistiskt begåvad. Det har jag papper på. inga jobb jag haft har varit det minsta meritokratiska. I regel gör arbetgivaren vad som helst för att resonera bort vad man har på CVt. Läste i en bok att om man träffar på en arbetsgivare som inte tycker att varken prestation eller meriter skall tas med i beräkningen vid lönesättning eller önskan om höjning av lön, ja då skall man bara ge dem fingret och gå vidare. Man har med en amoralisk idiot att göra.
Jag har i regel varit vassast på arbetsplatsen nästan var gång.

Oj vad du verkar bitter.
Citera
2023-06-27, 20:40
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Är väl inte så lustigt. Tillgång och efterfrågan… det råder väl brist på skickliga hantverkare i Sverige? Att då lönerna sätts därefter är ju ingenting konstigt
Citera
2023-06-27, 20:42
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö

du kan testa här (välj land och årsinkomst efter skatt)

https://howrichami.givingwhatwecan.org/how-rich-am-i

Kul länk! Testade och hamnade i topp 1,5% i världen. Det är inte bra nog, nu får det bli till att kavla upp ärmarna och öka intäkterna. Topp 1% är målet för 2024.
Citera
2023-06-27, 20:44
Medlem
metalmamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Högutbildade i Sverige tjänar en spottstyver jämfört med vad man gör i Tyskland, UK, USA till och med DK.

Vi har en oroväckande utveckling som det inte talas högt om.

Väldigt sant. Jag är en hemvändare. Hade tjänat minst dubbelt så mycket i UK där jag varit yrkesverksam. Men...i Sverige kan jag ha en bättre livskvalitet för tillfället. Bor på landet, har distansarbete, studier på deltid samt egenföretagare. Nu flyttade jag ifs innan pandemin, har hört att distansarbete/hybrid roller har blivit mer standard även i UK.
Citera
2023-06-27, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Alla tjänar så jävla bra i Sverige (LOL)
Min egna erfarenhet är att så inte är fallet knegare som tjänstemän har i stort sätt likvärdiga löner,ju mer man går upp i lön ju mer tar skatterna.Under de senaste tio åren så har lönerna varit det största samtals ämnet på de arbetsplatser jag varit på och det på ett negativt sätt.

Vad är eran erfarenhet och syn på detta är det så jävla bra löner? Eller är jag för gammal och missat tåget? Har ni ångrat utbildning? då ni trodde att det skulle ge mer i lön men så var inte fallet?

Är ju högst subjektivt det där. Tjänar man inte minst 6-siffrigt netto/månad så tjänar man inte bra enligt mig.
Citera
2023-06-27, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Kul länk! Testade och hamnade i topp 1,5% i världen. Det är inte bra nog, nu får det bli till att kavla upp ärmarna och öka intäkterna. Topp 1% är målet för 2024.

Snyggt!

kan glädja dig med att ur ett historiskt perspektiv (dvs om vi skulle lägga till alla människor som levt sen jesus födelse) så skulle du nog närma dig 1% av den rikaste 1% som någonsin levt )

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in