Citat:
Du har fel, hälften av Sveriges dricksvatten kommer från grundvatten, medan den andra hälften kommer från ytvatten. Det står till och med på sidan du själv länkar till. Varesig det fylls på med naturlig eller förstärkt/inducerad infiltration, är det fortfarande grundvattenmagasinet man tar vatten ifrån i hälften av Sveriges dricksvattenverk. Att Sverige har ett begynnande problem med grundvattentillgången är något de flesta geologer är överens om. Att gemene man inte verkar veta eller bry sig om detta är oroande, men förhoppningsvis kan ökade vattenpriser stärka medvetenheten om att vatten är en ändlig resurs.
MSB, som du hänvisar till, hämtar förresten också sin data från SGU. Den är tillförlitlig och håller hög standard. Jag arbetade i ett projekt om grundvattentillgång med geografer från Sydeuropa vid ett tillfälle och de var avundsjuka att vi hade så ingående data att tillgå här i Sverige.
MSB, som du hänvisar till, hämtar förresten också sin data från SGU. Den är tillförlitlig och håller hög standard. Jag arbetade i ett projekt om grundvattentillgång med geografer från Sydeuropa vid ett tillfälle och de var avundsjuka att vi hade så ingående data att tillgå här i Sverige.
Det står klart och tydligt både på sidan jag länkade och på svensktvatten.se att 75% av drickavattnet är ytvatten i Sverige, en tredjedel av de 75% är ytvatten infiltrerat grundvatten det betyder konstgjort grundvatten skapat av ytvatten.
"Dricksvattenproducenten har ansvar för att dricksvattnet är säkert. Hälften av det kommunala vattnet i Sverige kommer från ytvatten i sjöar och vattendrag. En fjärdedel är grundvatten i mark och resten är grundvatten som förstärks med infiltration av ytvatten."
Dessutom så är hela din argumentation helt malplacerad, diskussionen handlar om höjd VA taxa för att bekosta utbyte av stammar- inte spara på något vatten, för det andra så mycket riktigt som jag skrev inledningsvis så betyder mindre utspädning (vilket effektivt är vad minskad vattenanvändning ger) svårare avfallsprodukter och mer kostnader på avloppsidan det finns mängder med forskning och praktiska exempel på detta sedan minst 90 talet då lågspolande toaletter kom på marknaden.
Tex. https://sverigesradio.se/artikel/5925773 (Och detta exempel påpekar enbart problemen i ledningarna, inte problemet på reningssidan där reningsverk i stort sett stundtals kunnat slås ut för att det kommer för koncentrerade avloppsrester som får mikrobakterierna i reningsverket i obalans, vad är lösningen på detta tror du?)
Läs på innan du uttalar dig, nöt.
Senast redigerad av JohnnyMnemonic 2023-06-27 kl. 17:34.
Senast redigerad av JohnnyMnemonic 2023-06-27 kl. 17:34.