När jag växte upp på 80-talet hade vi bidé i badrummet. Då förstod jag så klart inte vad det var och tvättade mina leksaksbilar osv där. Fungerade perfekt

Bidén bör kunna ha många användningsområden och framför allt för att få röven ren.
Idag tror jag duschen tagit över. Generellt duschar vi nog betydligt oftare än man kanske gjorde förr.
Men visst vore det praktiskt med en bidé även idag.
Jag har en polare som är handikappad. Han kan inte torka sig i röven och har därför fått någon specialtoastol som sprutar vatten och lufttorkar. Är lite avundsjuk på att han har den då de måste va väldigt praktiskt och bra. (även om han så klart hellre hade kunnat använda sina händer)
Dock bodde jag ett tag i en lägenhet där liknade funktion fanns kvar från tidigare hyresgäst, men av modell från typ 80-tal, där det tog flera minuter innan de kom varmvatten.
Jag hade ingenstans att hänga handduken i badrummet (var för lat för att sätta upp en krok) så hade den hängandes över armstödet där vattnet reglerades vid toan.
En bakfull morgon när jag satt på muggen skulle jag ta bort handduken så jag inte satt på den och ryckte bort den varpå jag av misstag drog igång vattensprutet på max. Iskallt vatten rakt upp i röven samt framifrån. Jag flög upp kan ja lova. Ren i röven men med en förkrympt snorre i kombination med huvudvärken.
Tror de nyare modellerna är bättre

Har inte velat testa polarens då jag alltid använder gästtoan vid besök.