2023-06-27, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Har funderat en del på detta genom åren.

Hos vänner och bekanta med lite äldre hus och inredning brukade det finnas en bidé bredvid toaletten. Denna försvann som regel när de renoverade badrummen och jag tror inte de användes alls. Jag som är uppvuxen i lägenhet har dock aldrig sett sådana i miljonprogrammets lägenhetskomplex så någon gång runt 60/70-tal måste det gått ur modet. (I äldre lägenhetshus från 40/50-talet har jag faktiskt sett det någon enstaka gång.)

Personligen har jag aldrig använt en bidé i hela mitt liv och jag känner ingen som gör det för den delen heller. Men det bör ju vara bättre för miljön om inte annat? Måste vara en jävla massa toapapper som spolas ner varje dag.

Hur tänkte du med bättre för miljön? Rent dricksvatten är det mest dyrbara vi har. Vi spolar tyvärr redan toaletter med det. Ska du dessutom tvätta arslett med det oxå? Använd tvättlapp vet ja!
Citera
2023-06-27, 18:09
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskoten
Haha skulle Sverige vara efter? Så du menar att det skulle vara modernt att gå runt med vatten i arslet? Kan tänka mig att man får mer problem av det. Eksem, svamp osv. Fyfan.

Ja jag tycker också det verkar lite äckligt? Min bästis när jag var barn hade det och min familj brukade skämta om att de hade en rumptvätt. Det kändes bara lite äckligt att tänka sig hur de satte ner rumpan och duschade den där.

Nää har man normalt bajs så behöver man knappt använda papper ens. Bidé kanske är bra när man är magsjuk men annars nej. Ta lite vatten på pappret bara om det behövs?

Känns verkligen som en arabisk muslimsk grej som inte passar i Norden.
Citera
2023-06-27, 18:22
Medlem
Tropicalss avatar
Du får inte ha en slang kopplad till blandare som kan nå ner i toalettstolen. Bidé verkar däremot ganska nice, aldrig testat tyvärr.
Citera
2023-06-27, 18:22
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Efter många resor till sydeuropa, Asien och andra länder så skaffade jag mig en handdusch från amazon. En slang som man kopplar till blandaren och få så sätt kan du rengöra baken efter toalettbesök.

Jag har halverat min toalettpapperskonsumtion och dessutom vet jag om att det är rent och det känns mycket fräschare. Jag begriper mig inte på hur det kan vara så svårt och lagstifta om att alla nya toaletter ska installeras med en bidé? Vi som ska vara så miljövänliga. Är det som south park säger att det är toalettpappersföretagen som hindrar detta?

Minns som barn att det var många hus byggda 70-80 tal som hade bidé. Dom åkte väl ut,i samma veva ökade hemmorojd salva försäljningen.
Citera
2023-06-27, 18:41
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
När jag växte upp på 80-talet hade vi bidé i badrummet. Då förstod jag så klart inte vad det var och tvättade mina leksaksbilar osv där. Fungerade perfekt
Bidén bör kunna ha många användningsområden och framför allt för att få röven ren.
Idag tror jag duschen tagit över. Generellt duschar vi nog betydligt oftare än man kanske gjorde förr.
Men visst vore det praktiskt med en bidé även idag.

Jag har en polare som är handikappad. Han kan inte torka sig i röven och har därför fått någon specialtoastol som sprutar vatten och lufttorkar. Är lite avundsjuk på att han har den då de måste va väldigt praktiskt och bra. (även om han så klart hellre hade kunnat använda sina händer)
Dock bodde jag ett tag i en lägenhet där liknade funktion fanns kvar från tidigare hyresgäst, men av modell från typ 80-tal, där det tog flera minuter innan de kom varmvatten.
Jag hade ingenstans att hänga handduken i badrummet (var för lat för att sätta upp en krok) så hade den hängandes över armstödet där vattnet reglerades vid toan.
En bakfull morgon när jag satt på muggen skulle jag ta bort handduken så jag inte satt på den och ryckte bort den varpå jag av misstag drog igång vattensprutet på max. Iskallt vatten rakt upp i röven samt framifrån. Jag flög upp kan ja lova. Ren i röven men med en förkrympt snorre i kombination med huvudvärken.
Tror de nyare modellerna är bättre Har inte velat testa polarens då jag alltid använder gästtoan vid besök.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2023-06-27 kl. 18:44.
Citera
2023-06-27, 18:42
Medlem
Naturligtvis blir det ej rent där bak om man bara torkar med torrt papper.

Det behövs vatten för att göra rent. Sedan torkar man bort vattnet med lite papper.

I Mellanöstern och Östasien är det vanligt med sådan ”dusch” till toaletten. De ligger före Sverige på denna punkt.
Citera
2023-06-27, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Du får inte ha en slang kopplad till blandare som kan nå ner i toalettstolen. Bidé verkar däremot ganska nice, aldrig testat tyvärr.

Vad är det för regel?

I min förra hyresrätt var duschen bredvid toalettstolen och duschslangen räckte dit.
Citera
2023-06-27, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Ja jag tycker också det verkar lite äckligt? Min bästis när jag var barn hade det och min familj brukade skämta om att de hade en rumptvätt. Det kändes bara lite äckligt att tänka sig hur de satte ner rumpan och duschade den där.

Nää har man normalt bajs så behöver man knappt använda papper ens. Bidé kanske är bra när man är magsjuk men annars nej. Ta lite vatten på pappret bara om det behövs?

Känns verkligen som en arabisk muslimsk grej som inte passar i Norden.

Om du tycker det är äckligt att tvätta sig så säger det allt om vem som egentligen är äcklig.

Om du petar med fingrarna på normalt bajs så behöver du ej tvätta dig?
Citera
2023-06-27, 19:01
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slush-puppie
Gjorde tvärt om när jag renoverade badrummet och köpte en bidétoalett med värme i sitsen, flera program för automatisk rövtvätt med tempererat vatten och avslutningsvis varmluftstorkning av röven.

Så jävla nice! Kostade nog 25k men fan så värt, ingen klåda, ingen rövsvett.
Rekommenderas varmt.

Såna där är det väl bara homofiler som har? Med olika massageprogram för rövhålet och fan vet om det inte finns en toaborste där man kan köra upp i riktigt svåra fall. Passar bra innan pojkvännen kommer på besök och ska inspektera akterkastellet.
Citera
2023-06-27, 19:06
Medlem
Lustigts avatar
Våtservetter! Gärna såna för barn, utan parfym.

Funkerar fint, torkar den värsta skiten med normalt papper, sen finliret med servetterna.

En liten papperskorg bredvid toan och ett paket våtservetter är allt som krävs för att komma igång.
Citera
2023-06-27, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals

Enligt vem eller vad? Har haft duschhlrnan så nära toalettstolen i de flesta ställen jag bott på att man kunnat spola toaletten med duschmunstycket om jag velat.
Citera
2023-06-27, 19:21
Medlem
OntOmQs avatar
Bidé är överlägset.

Anledningen till att det är så pass ovanligt i Sverige beror nog på att vi fick wc oerhört sent jämfört mot andra kulturer och att svenskar ofta är livrädda för bli utpekade som avvikande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in