Citat:
Ursprungligen postat av
Pederhosen
Jag har inte koll på den specifika brigaden, men som jag förstått det har NATO träningen visat sig väldigt fördelaktig då lägre truppbefäl uppmanas till egna initativ vilket gör dem mycket mer anpassningsbarna till nya situationer än helt toppstyrt Sovjetmaner.
Sedan vet jag inte om ett specifikt bakslag underkänner helheten, såvida inte Spetznaz öde vid invasionen av Kiev säger allt som behöver sägas om dem?
Medioker betyder ju förresten halvdan som varken bra eller dålig, och räcker faktiskt gott om motståndaren är dålig.
All krigspropaganda åsido, Ryssarna har visat alla, framförallt NATO hur överjävlig på krig de är.
Fakta;
150.000 Ryssar tågade in och lade 125.000 km2 under sig mot dåvarande UAF - 450.000 soldater + 900.000 reservister.
När man insåg att Ukraina (väst) inte kommer förhandla mobiliserade man 300.000 man till varav 225.000 inte satts in ännu.
Seriösa försök till analyser visar att 20 till 30.000 Ryssar har stupat. Lägg till 1 nolla för UAFs motsvarande KIA.
På bortaplan och betydligt mindre militärbudget än UAF.
2 anledningar sticker fram;
1. Artilleriövertag.
2. Flygövertag.
Det kvittar hur Navy SEAL dina soldater är, det räcker att en artillerigranat träffar dig så är du lemlästad i bästa fall.
Ja jag vet, 200.000 dödade Ryssar och 700.000 skadade bla bla..
Krigspropaganda.
NATO behövde betydligt mindre anledning när de gick in i Serbien, de vågar inte möta Ryssen.