2023-06-27, 14:12
  #360181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Kristersson hade visserligen inte en privat armé med luftvärnskapacitet som försökte sig på en liten lätt statskupp för några dagar sedan.
3 tal på 24 timmar? Det tyder på en något nervös Vladimir Putin, en allt svagare rysk ledare som nu frenetiskt försöker återta initiativet och spela stor ledare efter att upproret, då han ju inte sa ett knäpp från sitt gömställe, var över
Dömt att misslyckas,han är redan fått förlorarstämpel inbränd i botox-pannan.
Citera
2023-06-27, 14:14
  #360182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Javäl. The Putin show fortsätter tycks det som. Det finns ingen opposition i landet verkar det som. Sjojgu blir kvar eller?? Det ska vi vara glada för kanske.

Nä ni. Putins regim står fortfarande stark ett tag till. Finns ingen opposition och det ryska folket är hjärndöda idioter.

Den enda som har gjort uppror mot detta krig är Prigo och han vill spruta mer bensin på brasan. Det finns praktiskt taget ingen opposition i Ryssland mot kriget, i alla fall ingen som syns eller hörs.
Folket offrar gärna sitt blod för ledaren. De får en kick av krig och de har blivit itutade sedan dagis att Ryssland aldrig förlorar ett krig.
Citera
2023-06-27, 14:16
  #360183
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Javäl. The Putin show fortsätter tycks det som. Det finns ingen opposition i landet verkar det som. Sjojgu blir kvar eller?? Det ska vi vara glada för kanske.

Nä ni. Putins regim står fortfarande stark ett tag till. Finns ingen opposition och det ryska folket är hjärndöda idioter.

När det är såna här backroom deals så ser man inte resultatet med en gång. Under Kubakrisen så drog inte USA omedelbart tillbaka sina missiler från Turkiet, de väntade typ 6-10 månader till efter att krisen lagt sig, de kablat ut andra nyheter och ändrat narrativet och nya saker cirkulerar i nyheterna.

Shoigu kommer antagligen att försvinna men först efter att den här historien lagt sig och Putins tankesmedjor kommit på vad Shoigu ska åtalas för.
Citera
2023-06-27, 14:17
  #360184
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja så enkelt kan det kanske vara. Men det är ju ändå intressant. Vem i den ryska statsledningen är på väg till USA och varför? Om de har stängt av transpondern, vad skulle det indikera? Jag tror det kan vara farligt att flyga in över amerikanskt territorium utan transponder.
Att de inte syns på Flightradar24 betyder inte att deras transponder inte är på. Bara att Flightradar inte har en mottagare som ser dem.

Har de haft transponder hela vägen till Grönland lär de ha det även över Atlanten, ska du smyga dig på USA (lycka till!) så lär du smyga hela vägen och inte lämna ledtrådar i form av tidigare positioner.
Citera
2023-06-27, 14:18
  #360185
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Alicia Heimersson och Torbjörn Selander är uppenbarligen ett par idioter.

Varför? De återger ett antal teorier varför Wagnergruppen begav sig till Belarus.
Citera
2023-06-27, 14:21
  #360186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Front mot Kiev och fan vet vad för material och reserver han får fram

Några alkisar på 70 år från Dagestan, en 3D-printad prototyp på den nya stridsvagnen utan motor, förövrigt ett strategisk genidrag då motorer i Ryssland brukar lida ut av soppatorsk oavsett, och fyra portabla utedassar. -Och ja, et halv flaska vodka så klart. En matkasse med rovor och bovete kommer efter om då inte bilen punkar på vägen.
Citera
2023-06-27, 14:24
  #360187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
3 tal på 24 timmar? Det tyder på en något nervös Vladimir Putin, en allt svagare rysk ledare som nu frenetiskt försöker återta initiativet och spela stor ledare efter att upproret, då han ju inte sa ett knäpp från sitt gömställe, var över
Dömt att misslyckas,han är redan fått förlorarstämpel inbränd i botox-pannan.

Ja bilden som stark och handlingskraftig har han lite att jobba med efter att ha löpt från Moskva som en vettskrämd hare så fort det kom rapporter om att Wagner närmade sig.
Citera
2023-06-27, 14:25
  #360188
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja så enkelt kan det kanske vara. Men det är ju ändå intressant. Vem i den ryska statsledningen är på väg till USA och varför? Om de har stängt av transpondern, vad skulle det indikera? Jag tror det kan vara farligt att flyga in över amerikanskt territorium utan transponder.

Kan inte svara på första frågan Flygplanet är med all säkerhet utrustad med transponder och med tanke på att ADS-B har varit aktiverat från start tills dess att täckningen tappades över Grönland så är nog även transpondern igång.

Transponderdata är dock inget som vem som helst kan få in, kräver att du har en "sekundärradar" som kan ställa frågor till transpondern ombord på planet.

Till skillnad från ADS-B som du ser på Flightradar så kräver transpondern att den blir tillfrågad att identifiera sig, det vill säga att hade det funnits massa entusiaster som fick lov att ha sina egna "sekundärradars" så hade luftrummet blivit helt tjokat med frågor och svar till/från Hasse, Bosses och Lisas privata stationer med risk att frågor och svar från t.ex flygledningen tappas.
Citera
2023-06-27, 14:25
  #360189
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför? De återger ett antal teorier varför Wagnergruppen begav sig till Belarus.
Därför att dom är idioter, och idioter ska inte lägga ur sig "teorier" om sånt de inte begriper.

Orsaken varför Prigoshin begav sig till Vitryssland är enkel. Han är en känslostyrd ryss som tog illa åt sig när Kremlfjantarna skrattade och ignorerade honom. I fyllan kom han fram till att han skulle nog minsann visa dom och beodrade sina pojkar att marschera mot Moskva. Sen nyktrade han till, insåg sitt misstag och flydde med svansen mellan bena.

Precis samma sorts klåpare som Putin när han startade sin tredagars operation. Man får ändå ge Prigoshin cred för att han insåg sitt misstag och blåste av det, nått som den stendumma Putin inte gjort ännu.

Man intar inte en miljonstad med 25K soldater.
Citera
2023-06-27, 14:26
  #360190
Medlem
Snapcounts avatar
Putin sier i en uttalelse at Wagner-gruppen var fullfinansiert av staten Russland.

Han sier at gruppen har mottatt 86 milliarder rubler i perioden mai 2022 til mai 2023. Han hevder at Prigozjin har tjent milliarder av rubler på gruppen. Da russiske myndigheter gjorde en razzia på Wagner-kontoret lørdag, ble det funnet kontanter tilsvarende rundt en halv milliard norske kroner.

Nå skal myndighetene i Russland etterforske hvordan pengene som er overført til Wagner og deres ledere er blitt brukt, sier han.


https://www.aftenposten.no/verden/i/eEv3AK/direktestudio-krigen-i-ukraina?pinnedEntry=79797

Putin vill ha pengarna tillbaka då. Wagner fick väl då amnesti för förräderi.., men hur blir det med bedrägeri ?
Citera
2023-06-27, 14:32
  #360191
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Därför att dom är idioter, och idioter ska inte lägga ur sig "teorier" om sånt de inte begriper.

Orsaken varför Prigoshin begav sig till Vitryssland är enkel. Han är en känslostyrd ryss som tog illa åt sig när Kremlfjantarna skrattade och ignorerade honom. I fyllan kom han fram till att han skulle nog minsann visa dom och beodrade sina pojkar att marschera mot Moskva. Sen nyktrade han till, insåg sitt misstag och flydde med svansen mellan bena.

Precis samma sorts klåpare som Putin när han startade sin tredagars operation. Man får ändå ge Prigoshin cred för att han insåg sitt misstag och blåste av det, nått som den stendumma Putin inte gjort ännu.

Man intar inte en miljonstad med 25K soldater.

Återigen, det är inte journalisternas egna teorier.

Det är inte en journalists uppgift att avgöra vilken av ett antal möjligheter som är sann? Särskilt inte som ingen av möjligheterna är helt orimlig.

En andra front behöver inte innebära att det är Kyiv som ska attackeras.

Din teori om Prigoshin är kanske den sanna, men det är ju sannerligen inte bekräftat.
Citera
2023-06-27, 14:39
  #360192
Medlem
Reimers avatar
Om någon tröttnat på Putins enfaldiga tal så finns det annat att titta på

Bra jobbat av AFU.

Citat:
The 1st mechanized battalion of the 28th OMBr conducted a successful assault on the positions of the occupiers in the Kurdyumivka area.

💪🏻🇺🇦 As a result of the battle, the enemy battalion was defeated - up to 35 were eliminated, 40 escaped, several occupants surrendered.

https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1673663580577595394
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in