Citat:
Ursprungligen postat av
Pottkusk
Ryssland borde inte ha brytt sig om vad som skedde i Ukraina öht och har ingen rätt att invadera. Jag köper det principiellt.
Men realpolitiskt fungerar inte resten av världen enligt ideala principer och har aldrig gjort.
Diplomati bygger på att smörja gångjärnen mellan olika länder för att förhindra krig.
Nu pågår ett tröstlöst fruktansvärt krig och då uppkommer frågan - till vilket pris? Cui bono?
Istället för att fastna i ett dike kring vem som kastade första stenen, istället jobba på att finna lösningar som inte förvärrar situationen eller eskalerar och utvidgar kriget till fler nationer.
Håller du inte med om det?
Hur länge ska motoffensiven pågå och vad är målet?
Fram till nu så har striderna huvudsakligen varit i gråzonen och inte ens i närheten av den första Ryska försvarslinjen.
Endast under de sista dagarna så har UAF nått fram till den första linjen och det ser inte särskilt ljust ut för ett genombrott som skulle mötas med allt hårdare motstånd och mera vapen.
Politiskt sett så är motoffensiven en medial framgång inför NATO-mötet, exempelvis med "Pjatischatki"-"fem hyddor" som egentligen är en obetydlig bosättning/lantbruk i närheten av Ryssarnas första linje.
Rent praktiskt så har UAF i stort inte uppnått några större framgångar utan förlorat ännu mera av sina män och stridsfordon för i princip ingenting.
Frågan som bör ställas är när de som tvångsrekryterats till fronten och inte har någon militär erfarenhet eller förmåga att hantera vapen kommer att se det oundvikliga dvs. de förstår att de endast är material för köttkvarnen och ska dö på slagfältet mot en fiende de inte ens kan se.
Den sk. "handgranatsvideon" där den lokale befälhavaren kastar in en handgranat i skyddet där hans egna soldater befinner sig, de som vägrat gå mot en säker död, lär vara synnerligen demoraliserande, typ : Om ni inte lyder och dör för mig/Ukraina nu så tar jag livet av er.
Med denna sorts befäl som dödar sina egna, och videon lär få spridning, så kan moralen sjunka blixtsnabbt och soldaterna vill inte längre vara del av motoffensiven.