2023-06-27, 11:46
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja tyvärr tror jag att det är så illa.
1. Luka har fått egna atombomber. Detta var nog ett krav för att han skulle ge sig in i leken.
2. Wagner skall troligen försvara honom ifall det blir uppror.

Jag tror att det kommer ett anfall mot Kiev ganska snart och kanske låter Putin Luka ta äran för en eventuell seger. Men det kommer inte att bli enkelt för Ukraina är naturligtvis ganska väl förberedda på det.
Det är precis det scenariot jag fruktar.
Hade jag varit Putin hade jag velat ha ett snabbt slut på kriget, det snabbaste sättet är att slå ut styret i Kiev. Har inte Ukraina en fungerande ledning som väst kan föra en dialog med blir det problem med vapenleveranser med mera. För jag tror inte USA med flera är beredda att leverera tunga vapen till militära styrkor som saknar ett tydligt ledarskap, åtminstone inte omedelbart. Dessutom skulle ett anfall mot Kiev göra att Ukraina måste flytta trupper från den pågående offensiven och åter bedriva krig på flera fronter. Och inget utomstående land kan agera militärt mot Belarus när dom nu har kärnvapen.
Men jag är långtifrån någon militärstrateg så hoppas jag har fel.
Citera
2023-06-27, 11:47
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Du får nog informera oss om ryzzlands enorma industrikapacitet.
Av det som en gång fanns hur mycket finns kvar.
Har ryzzarna en enda mekansisk produkt som uppnår västerländsk standard isåfall vilken/vilka.
Åfan T14 en lite förfinad version av stridsfordon 90
Berätta om kvalitet, kvantitet på produktionen.
Ser fram emot svar.
Jag äger och gillar några ryska fordon men kvalitet och ingenjörsskap har lite att önska.

"Åfan T14 en lite förfinad version av stridsfordon 90"

Kan du utveckla dina kunskaper där?
Citera
2023-06-27, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vad får dig att tro att Vitrysslands armé är beredda på ett invasionskrig av Ukraina?

Hur många stridsberedda förband med motivation tror du att det finns i Vitryssland?

Och varför skulle Vitryssland, som egen suverän stat, riskera att blanda sig i kriget på riktigt?

Jag påstår inte att folket vill, men Luka är ju diktator och bestämmer det mesta. Problemet är just att han är rädd för uppror och därför har han inte vågat ge sig in i kriget.
Det är där Wagner kommer in i bilden. Wagner är ju lojala med Ryssland och bryr sig inte ett dugg om det belarusiska folket.
Sedan har ju Luka försetts med kärnvapen av husse och har lovat att använda dem direkt om landet hotas. Detta gör att han nu känner sig mycket tryggare än tidigare.

Men om han vågar ge order om anfall återstår väl att se. Jag hoppas verkligen att Ukraina är väl förberedda på det.
Citera
2023-06-27, 11:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Du får nog informera oss om ryzzlands enorma industrikapacitet.
Av det som en gång fanns hur mycket finns kvar.
Har ryzzarna en enda mekansisk produkt som uppnår västerländsk standard isåfall vilken/vilka.
Åfan T14 en lite förfinad version av stridsfordon 90
Berätta om kvalitet, kvantitet på produktionen.
Ser fram emot svar.
Jag äger och gillar några ryska fordon men kvalitet och ingenjörsskap har lite att önska.

Ryzzarna kopierade en tysk motorkonstruktion från ww2 o har inte fått den att fungera tillförlitligt i T14. Elektronik mm är kinaskit så T14 kallas även för Aliexpress stridsvagnen i ryzzland.
Citera
2023-06-27, 11:59
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson

Nu citerade du nog fel? Den frågan ska ju ställas till din ryssapologetkompis, Kalle81, som var den som kom med påståendet att T 14 är en förfinad version av stridsfordon 90. DrSchrick uttryckte bara förvåning över detta påstående och bad Kalle81 utveckla sitt påstående. Blir lite märkligt att be någon som bett någon att utveckla sitt påstående att utveckla sitt påstående då han inte påstått det.
Citera
2023-06-27, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är fortsatt helvetiska ryska förluster av materiel och fordon.

Ukraina har tydligen återtagit delar av Donbass som varit ockuperat sen 2014.

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1673600616671633408?t=d3NYL-LBuOX0zSo_smW19Q&s=19

Ja, det verkar så. Då kan man ju fråga sig hur bra de här befästningarna är som ryzzarna har haft ett år på sig att bygga. Det här är betydligt mer än ett år och det verkar inte riktigt ha hjälpt.

Snart kommer väl någon vatnik och hävdar att just där fanns inga befästningar att och att de i söder minsann är mycket bättre.

Enligt uppgifter jag har läst någonstans är ryzzka befästningar relativt bra så den biten behärskar de tydligen. Det verkar inte hjälpa mot Ukraina, dock.
Citera
2023-06-27, 12:06
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Stackars Belaruser, först har de en fet galen mordisk diktator som torterar alla som är emot honom,
sen kommer en våldtäktsarme av värsta slaget in i landet, vad har detta lilla fredsälskande folk gjort för ont.
Belarus är ett land som verkligen behöver ett ingripande utifrån, men västerifrån inte österifrån.

Lukashenko har varit diktator i 29 år. Putin var varit diktator i 23 år. Båda lever på lånad tid. Det säger sig självt att en kollaps kommer förr eller senare för ett ledarskap som vidmakthållits genom lögner, korruption och förtryck. Även folk i diktaturer tröttnar på konstanta upprepningar av gamla lögner. Tjänstemän inom statsapparaten, byråkrater, militärer, poliser, lokala "politiker" tröttnar.

Man får ge Putin och Lukashenko ett sorts erkännande att de klarat av att ljuga konstant i decennier och kunnat dupera västliga bedömmare, de flesta bedömmare måste nog erkänna att de gått på Putins lögner och bluff om att hans genomkorrupta luftslott var en aktör att räkna med.
Citera
2023-06-27, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson

Ta den diskussionen med Kalle81.
Det är han som påstår en massa junk likt dig i fablernas värd.
Vi skiter i era imaginära supervapen som T14 och superdupersonicmissiler.
Antingen finns dom inte (i fungerande version) eller så motsvarar dom inte era upphaussade specifikationer.
Vi har fått så många fabler från er.
Ostoppbar
Penetrer x antal meter berg
Bla, bla blabla

Majoriteten av era vapen är oldschool och trams.
Hade pengarna avsatta för militären gått oavkortat dit (ingen korruption) hade läget kanske varit ett annat.
Citera
2023-06-27, 12:09
Medlem
FranzMarcs avatar
Intressant med alla spekulationer kring Belarus och eventuell anfall mot Kiev. Här är vad jag tror.

1. Lukasjenko är inte det minsta sugen på att dras in i kriget på riktigt. Risker för folkligt upplopp ökar och Lukasjenko har inte mycket att vinna på detta.
2. Belarusiska armen är inte det minsta sugen på att dras in i kriget. Dåligt tränade och ingen utrustning att tala om. Har inget att vinna men en del att förlora.
3. Väldigt oklart hur mycket Wagnersoldater som åker till Belarus. Oavsett antal är det långt ifrån tillräckligt för att öppna upp en ny front i nord.
4. Putin skulle eventuellt kunna tvinga in Belarus tillsammans med Wagner med medföljande risker för kaos och upplopp. Riskerar att kosta mycket samtidigt som chansen att göra någon större skillnad är minimal.
5. Min slutsats, nej det blir inget anfall mot Kiev från Belarus.
Senast redigerad av FranzMarc 2023-06-27 kl. 12:18.
Citera
2023-06-27, 12:09
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du har helt rätt men om det dyker upp nya läsare i tråden och ser att vissa kommer med påståenden utan att någon besvarar dem så finns risken att de tror att dessa påståenden är sanning. De är givetvis inte sanning utan det bästa vi kan göra är att ifrågasätta dem. Gör vi då det utan något svar så vet tredje läsare att de ljuger.

Vi som hängt i tråden ett tag vet dock som du säger att de ljuger konstant men det är inte alla som gör det.

Finns det överhuvudtaget några ryssapologetiker som gör ett någorlunda konsekvent och trovärdigt försök att argumentera för sin sak? Själv är jag för pluralism och kraftigt emot åsiktskorridorer, där även ideologiska motståndare kan fylla en funktion att granska ens egen sida då även en blind höna kan finna ett korn och ibland tom två.

För att undvika en förenklad syn där enbart Ukraina-anhängare dominerar skulle exempelvis Ryssapologetiker hårdgranska Ukrainska förehavanden utifrån korrekt fakta för att nyansera bilden, och ändå propagera för rysk seger samtidigt som man inser ryska brister vilket Prigozhin och Igor Girkin gör.

Istället blir det snarare inlägg av verklighetsfrämmande tvärtomspråk som i den mån det har källor debunkas gång på gång men fortsätter ändå helt oförtrutet.
Det är kanske en strategi som fungerar för inhemsk rysk publik där de är vana med att makten ljuger konstant, så att de som ljuger mest och längst är de som kan sätta narrativet men kanske inte riktigt utanför Ryssland.

Normalläget annars är ju att utgå ifrån att folk inte ljuger per automatik tills dess motsatsen bevisats, vilket sedan sänker deras trovärdighet och inte tas på stort alllvar.
Därför scrollar man förbi de flesta ryssapologetiker utan att ens bemöda sig vad de skriver, vilket ur propagandesynpunkt är att betrakta som helt misslyckat.

Visst, de som kastar en snabb förströdd blick kanske kan missledas ett kort tag, men för alla övriga som är engagerade i frågan blir ändå ryssanhängare helt idiotförklarade, så varför lägga så mycket tid med kontraproduktiv propagandaresultat?
Senast redigerad av Pederhosen 2023-06-27 kl. 12:50.
Citera
2023-06-27, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag påstår inte att folket vill, men Luka är ju diktator och bestämmer det mesta. Problemet är just att han är rädd för uppror och därför har han inte vågat ge sig in i kriget.
Det är där Wagner kommer in i bilden. Wagner är ju lojala med Ryssland och bryr sig inte ett dugg om det belarusiska folket.
Sedan har ju Luka försetts med kärnvapen av husse och har lovat att använda dem direkt om landet hotas. Detta gör att han nu känner sig mycket tryggare än tidigare.

Men om han vågar ge order om anfall återstår väl att se. Jag hoppas verkligen att Ukraina är väl förberedda på det.

Lukas största problem är den egna befolkningen. Kärnvapen skyddar honom inte mot det.
Och även om han kände för att sätta sin sista potatis genom att marschera in mot Kiev skulle kärnvapen inte hjälpa. Ryssland har kärnvapen och de förhindrar inte andra från att beskjuta deras städer eller starta myteri. En mobilisering skulle saboteras av den egna befolkningen.

Belarus militära förmåga är från början låg och Ukraina har nu mer än 1 år av erfarenhet av krig. Helt menlöst att försöka samtidigt som Luka mer är intresserad av makt. Han har inget att vinna i Ukraina. Se hans tal idag där han i stort sett sade att Prigozhin och Putin misslyckades dubbelt upp.
Citera
2023-06-27, 12:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Det är precis det scenariot jag fruktar.
Hade jag varit Putin hade jag velat ha ett snabbt slut på kriget, det snabbaste sättet är att slå ut styret i Kiev. Har inte Ukraina en fungerande ledning som väst kan föra en dialog med blir det problem med vapenleveranser med mera. För jag tror inte USA med flera är beredda att leverera tunga vapen till militära styrkor som saknar ett tydligt ledarskap, åtminstone inte omedelbart. Dessutom skulle ett anfall mot Kiev göra att Ukraina måste flytta trupper från den pågående offensiven och åter bedriva krig på flera fronter. Och inget utomstående land kan agera militärt mot Belarus när dom nu har kärnvapen.
Men jag är långtifrån någon militärstrateg så hoppas jag har fel.

Så vad tror du alternativet skulle bli? Jag tror alternativet är utländska trupper med ännu modernare tung materiel. Som Polen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in