2023-06-27, 10:22
Medlem
Hej! Körde motorväg och plötsligt början oljelampan lysa, okunnig som jag är så stannade jag inte utan tänkte att jag skulle hinna till macken 5min bort vilket jag inte gjorde… bilen bromsade in och motorn dog, körde in till sidan och sedan gick motorn inte att starta igen (den försökte starta men det brummade och så dog den) trots att jag fick motorolja lämnat till mig av en snäll förbipassagerare som jag fyllde på. Min fråga är då om det absolut är så att motorn behöver bytas eller om jag kan haft tur på något sätt för att slippa hela den kostnaden? Vad kan en ny motor plus montering kosta till en peugot 2008 från 2014? Tyvärr hade bilverkstaden inte tid att ens kolla på bilen på ca 2v.
Citera
2023-06-27, 10:36
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miss-felicia
Hej! Körde motorväg och plötsligt början oljelampan lysa, okunnig som jag är så stannade jag inte utan tänkte att jag skulle hinna till macken 5min bort vilket jag inte gjorde… bilen bromsade in och motorn dog, körde in till sidan och sedan gick motorn inte att starta igen (den försökte starta men det brummade och så dog den) trots att jag fick motorolja lämnat till mig av en snäll förbipassagerare som jag fyllde på. Min fråga är då om det absolut är så att motorn behöver bytas eller om jag kan haft tur på något sätt för att slippa hela den kostnaden? Vad kan en ny motor plus montering kosta till en peugot 2008 från 2014? Tyvärr hade bilverkstaden inte tid att ens kolla på bilen på ca 2v.

I bästa fall så förlorade du bara kompressionen när oljefilmen i cylindrarna försvann och kolvringarna inte längre kunde täta. Då är det kanske möjligt att få igång motorn igen om det inte uppstått skador i resten av motorn. Vid oljebortfall är det kolvringarna som först förlorar smörjningen och i värsta fall kan de också behöva bytas.

Det man kan göra är att skruva ur tändstiften, hälla i en halv dl olja i varje cylinder och vrida runt motorn (med tändstiften ur) för att fördela oljan. Sen i med tändstift och försöka starta igen.

Moderna motorer stänger ofta av sig självt om oljenivåindikatorn indikerar oljebortfall. Det brukar dock gå att starta motorn igen och köra i limp-mode men man måste kolla oljenivån först. Vissa bilar kan kräva att oljenivån ökar till max innan de kan startas upp igen.
Senast redigerad av Megaforce 2023-06-27 kl. 10:38.
Citera
2023-06-27, 10:45
Medlem
Baalzamons avatar
Hela grejen låter märklig. Var det inte snarare lågt oljetryck som lampan indikerade för? Det behöver inte nödvändigtvis bero på låg oljenivå.
Citera
2023-06-27, 11:07
Medlem
Analretendents avatar
Det här är en sådan grej som en verkstad borde titta på, Flashback kan inte riktigt hjälpa dig med annat än gissningar, det är ingen här inne som vet exakt vad som hände med din bil och hur det har påverkat den.

Men om du körde slut på oljan så är sannolikheten att du har skadat motorn stor. När motorn förlorar olja börjar många delar i den omedelbart slitas ut. Kolvringar, som redan nämnts ovan, men även alla lager inuti motorn som till största delen består av glidlager och är extremt beroende av ständig smörjning. Det är ju klart du kan göra som sagt ovan, försöka nödsmörja cylindrarna för att få lite smörjning på kolvringarna men faktum är ändå att du orsakat skada på andra delar i motorn som du inte kan se eller enkelt åtgärda.

Utan djupare åtgärd än nödlösningen som Megaforce föreslog är ju frågan hur länge du kan köra och hur mycket olja din bil kommer börja dricka pga slitaget. Låter ju redan som att du har problem med oljekonsumption och sliten motor om du råkat köra slut på oljan? Är du helt säker på att oljan är slut och att det inte bara är oljetrycket som föll? Kan vara kass oljepump eller igensatt sil.

Om du nu säger att du kört slut på oljan, när hade du din bil på service sist? Byter du olja regelbundet?

Angående motorbyte, oftast är det billigare att byta motor än att låta någon renovera den. Vad en ny motor kostar är svårt att svara på. Du kan kanske komma över en begagnad motor för någonstans mellan 5-10k, det varierar kraftigt. Sen tar det verkstaden var som helst mellan 5-15 timmar att byta den, beroende på hur krångligt det är på just din bil och de tar ju betalt per timme. Du gör bäst i att ringa en verkstad och fråga. Ring inte märkesverkstad, ring en mindre verkstad med gott omdöme och få ett pris av dem. Men egentligen råder jag dig att bogsera bilen till en verkstad och låta de avgöra vad som behövs göras och inte nämna något om motorbyte om de inte börjar prata om det.

Slutligen så har du säkert lärt dig det nu men om oljelampan tänds så ska du stanna omedelbart och stänga av motorn. Egentligen är det ofta för sent när lampan har tänts, skadan är redan skedd, men ibland tänds den pga defekt trycksensor eller mindre fel, t.ex delvis igensatt sil. Att köra vidare är ju dock ingen bra idé. Nåväl, lycka till.
Citera
2023-06-27, 11:15
Avslutad
Men en så risig bil är det nog bara att hälla i olja igen och dra igång. Kan ju inte göra mer skada. Se vad som händer
Citera
2023-06-27, 11:19
Medlem
Facades avatar
Ja den är nog körd.
Så vänta du tills verkstaden kan titta på den för vi kan inte ens se den.
Citera
2023-06-27, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
I bästa fall så förlorade du bara kompressionen när oljefilmen i cylindrarna försvann och kolvringarna inte längre kunde täta. Då är det kanske möjligt att få igång motorn igen om det inte uppstått skador i resten av motorn. Vid oljebortfall är det kolvringarna som först förlorar smörjningen och i värsta fall kan de också behöva bytas.

Det man kan göra är att skruva ur tändstiften, hälla i en halv dl olja i varje cylinder och vrida runt motorn (med tändstiften ur) för att fördela oljan. Sen i med tändstift och försöka starta igen.

Moderna motorer stänger ofta av sig självt om oljenivåindikatorn indikerar oljebortfall. Det brukar dock gå att starta motorn igen och köra i limp-mode men man måste kolla oljenivån först. Vissa bilar kan kräva att oljenivån ökar till max innan de kan startas upp igen.

Att kompressionen försvinner för att det saknas oljefilmen på kolvringar har jag aldrig hört talas och anser det vara högst tveksamt (hört talas om oljeskrapring?) speciellt som ts beskriver att motorn bromsade bilen, dvs den nöp ihop.
Om det ens teoretiskt skulle kunna bli så att kompet försvann helt skulle inte bilen bromsa in, utan bara rulla vidare motsvarande friläge.

Motorn är garanterat skrot om den gick tills den nöp, det är bland de bästa sätten att skrota en motor, att köra den utan oljetryck.
Citera
2023-06-27, 11:24
Medlem
bo-jerrys avatar
Är helt kvart värt att felsöka på verkstan. Kollade du nivån i motorn på stickan? Det är nämligen inte otroligt att det var trycket som försvann och inte oljan.
Citera
2023-06-27, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Att kompressionen försvinner för att det saknas oljefilmen på kolvringar har jag aldrig hört talas och anser det vara högst tveksamt (hört talas om oljeskrapring?) speciellt som ts beskriver att motorn bromsade bilen, dvs den nöp ihop.
Om det ens teoretiskt skulle kunna bli så att kompet försvann helt skulle inte bilen bromsa in, utan bara rulla vidare motsvarande friläge.

Motorn är garanterat skrot om den gick tills den nöp, det är bland de bästa sätten att skrota en motor, att köra den utan oljetryck.

Det kallas tydligen "gräsklipparsyndromet". Men det kan tydligen uppstå om man startar och stänger av fort eller något sådant. Aldrig varit med om. Och det är knappast det som hänt TS men det kan tydligen hända (under andra förutsättningar)
Citera
2023-06-27, 11:26
Medlem
Oavsett om det är lågt tryck eller låg nivå är det nog ganska allvarligt. Men vi får se
Citera
2023-06-27, 11:28
Medlem
Baalzamons avatar
Om oljenivån blir så låg att motorn nyper måste man ju ha fått någon form av läckage så oljenivån snabbt sjunkit. Annars kommer man ligga precis över godkänt länge före man når gränsen för att lampan skall tända sig, men nivån kommer bara vara marginellt lägre och det kommer fortfarande vara nog ned olja för att inte oljepumpen skall börja suga luft
Citera
2023-06-27, 11:43
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Det kallas tydligen "gräsklipparsyndromet". Men det kan tydligen uppstå om man startar och stänger av fort eller något sådant. Aldrig varit med om. Och det är knappast det som hänt TS men det kan tydligen hända (under andra förutsättningar)

Ram och vevlager går före kolvringarna.
Åtminstone i mitt fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här