2023-06-27, 11:06
  #360109
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Så omfattande att dom köpte artillerigranater från Nord-Korea.

Och drönare från Iran.

Känns lite komiskt att de enda som är så goda vänner med ryssjävlarna att de levererar krigsmateriel är en islamistisk diktatur och en kommunistisk sekt.

Ryssland står i praktiken ensamma i kriget, även om såklart Kina och en drös andra korrupta kommunistländer gör affärer med dem.
__________________
Senast redigerad av fernebo 2023-06-27 kl. 11:09.
Citera
2023-06-27, 11:09
  #360110
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Jag läste just på Aftonbladet att Lukasjenko satt Belarus armé i full beredskap efter Wagners kupp i Ryssland.
Tar man då i betänkande att tusentals soldater från just Wagner lovats amnesti i Belarus blir det lite märkligt.
Kan det vara så att dom planerar ett nytt anfall mot Kiev trots allt med belaruiska och Wagner-trupper?
Citera
2023-06-27, 11:11
  #360111
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Haha, jag fattar att du roar dig kungligt med dina 'teorier' som du obegripligt får respons på från seriösa skribenter, hatten av.

Min morbror som är på plats berättar dock en alternativ sanning, det råder ett pyrande uppror bland de ryska tvångsmobiliserade vatniksen vid fronten. Många, även befäl, frågar sig vad som händer och då framförallt Wagners marsch för rättvisa som är ett stående samtalsämne i diken och gropar. Morbror Isak menar att en fullskalig revolt är i antågande, denna gång med deltagare ur Röda Armén.

Så ligger det till - nu kan du fortsätta underhålla oss med dina egna fantasier, jag uppskattar dem något oerhört.

Finns inte en tillstymmelse av uppror inom den reguljära Ryska krigsmakten. Man fortsätter sin heroiska kamp för fosterlandet med full kraft.
Nazismen inom AFU skall krossar. Hela den Ukrainska krigsmakten genomsyras av nazism. Nazismen utrotades i Europa 1945 och vi vill inte ha tillbaka den.

Ingen större sak att korvhandlaren Prigozjin ballade ur och begav sig med 8k man till Moskva, oklar vad syftet var. Wagner gruppen har fortfarande över 40k på plats i Ukraina för att bekämpa nazisterna.

Säg åt din morbror Isak att avveckla engagemanget i Ukraina så slipper han komma hem i en liksäck. Eller ännu värre få benen avklippta, och kanske totalförlamad i hela kroppen, blir att inta sin måltid med sugrör.
Titta på de videos som Tillson lagt upp i tråden. Verkligen avskräckande.
Citera
2023-06-27, 11:12
  #360112
Medlem
Intressant att se att ryssarna förlorar så mycket artilleri varje dag och att Ukraina tar över viktiga punkter längs fronten där Ukraina får ett ännu större artilleriövertag. På kartan ser det även ut som att Ukraina lyckats bryta igenom och ta landområden som ryssarna hållit sen deras första invasion 2014.
Kombinera detta med att ryssarna bevisligen inte har några reserver kvar att sätta in så ser det väldigt positivt ut för Ukraina. Sen kan man alltid hoppas på en rysk kollaps imorgon men jag tror Ukraina räknar med att denna offensiv börjar visa större effekter i slutet av sommaren. Men varje dag knäcks den ryska moralen och stridsviljan allt mer. Det ser man även på de stackars ryssvännerna som är kvar på forumet och ömsom ber om fredsavtal och ömsom hävdar att Ukraina misslyckas.
Citera
2023-06-27, 11:14
  #360113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Jag läste just på Aftonbladet att Lukasjenko satt Belarus armé i full beredskap efter Wagners kupp i Ryssland.
Tar man då i betänkande att tusentals soldater från just Wagner lovats amnesti i Belarus blir det lite märkligt.
Kan det vara så att dom planerar ett nytt anfall mot Kiev trots allt med belaruiska och Wagner-trupper?
Jag var inne på samma tanke, men ryssen hade ju 200.000 man förra gången och då sket det sig på trots av att Ukraina inte var beredda. Nu behöver nog ryssen extremt många fler soldater om dom skall lyckas med något sånt.
Citera
2023-06-27, 11:15
  #360114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Jag läste just på Aftonbladet att Lukasjenko satt Belarus armé i full beredskap efter Wagners kupp i Ryssland.
Tar man då i betänkande att tusentals soldater från just Wagner lovats amnesti i Belarus blir det lite märkligt.
Kan det vara så att dom planerar ett nytt anfall mot Kiev trots allt med belaruiska och Wagner-trupper?

Tycker han har satt armén i full beredskap rätt många ggr dom senaste 16månaderna utan att något skett öht.
Så det har nog inte med Ukraina att göra.
Citera
2023-06-27, 11:16
  #360115
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Var kan man läsa hur stora förluster Ukraina tar per dag?

Den som söker han finner. I västinfluerade medier hittar du förstås inget så dom kan du skippa.

SouthFront, RT och SputnikNews är några källor som jag brukar titta på. Klar att dom vattnar i så är det i alla krig.
Jag har Banhof som leverantör och kommer att dessa sidor.
Citera
2023-06-27, 11:19
  #360116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Så omfattande att dom köpte artillerigranater från Nord-Korea.

Den ryska vapenindustrin har naturligtvis leveransproblem, bland annat beroende på sanktionerna. Sedan är det ju så att krig slukar enorma mängder vapen och ammunition. Vapenindustrin går för högtryck på båda sidor i denna konflikt så klart. Hur många ton skrot som har spridits på åkrarna i Ukraina vågar man knappt tänka på.
Citera
2023-06-27, 11:19
  #360117
Medlem
Taggads avatar
På ryskt krigsbrottsvis.
Citat:
FN: Ryssland har avrättat 77 civila ukrainare
Ryssland har avrättat minst 77 civila som hållits godtyckligt frihetsberövade i Ukraina, visar en färsk FN-rapport enligt AFP.

Beskedet gavs av Matilda Bogner, chef för FN:s uppdrag för människorättsövervakning i Ukraina, vid en pressträff i Genève.
https://omni.se/t/krigets-offer/34c010cd-a4f0-405e-a093-bef870ee1b8b
Citera
2023-06-27, 11:19
  #360118
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Jag var inne på samma tanke, men ryssen hade ju 200.000 man förra gången och då sket det sig på trots av att Ukraina inte var beredda. Nu behöver nog ryssen extremt många fler soldater om dom skall lyckas med något sånt.
Man får väl hoppas att Ukraina lämnat tillräckligt mkt trupper och materiel om ett nytt anfall skulle komma.
Citera
2023-06-27, 11:22
  #360119
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Tycker han har satt armén i full beredskap rätt många ggr dom senaste 16månaderna utan att något skett öht.
Så det har nog inte med Ukraina att göra.
Vi får hoppas det.
Känns bara lite märkligt att Lukasjenko skulle behöva tusentals wagnersoldater samt sätta militären i full beredskap för att undvika statskupp..
Citera
2023-06-27, 11:26
  #360120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Man får väl hoppas att Ukraina lämnat tillräckligt mkt trupper och materiel om ett nytt anfall skulle komma.

Kan tänka mig att Nato (eller snarare vissa Nato-länder) kanske inte är helt främmande för att klippa till Lukasjenko om han skulle hitta på nåt dumt. Eller blir tillsagd att hitta på nåt dumt. Men det är kanske önsketänkande. Å andra sidan räcker det om Lukasjenko tror det.
__________________
Senast redigerad av Sidlinjen18 2023-06-27 kl. 11:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in