2023-06-26, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Starta en separat tråd för ditt eviga danmarkstjat. Nu har du jobbat in flera inlägg till idag
Lugnt lägger ned. Ska återgå till topic bostadskraschen vi nu skådar. Hur mycket tror du reallönerna minskar i år, och när kommer den där räntepuckeln? Vad kommer SEK stå i om ett år?
Citera
2023-06-26, 16:46
Medlem
Enligt Handelsbanken så ska reporäntan upp 0,75 % till.

Hur fan kan bostadspriserna fortsätta att gå upp? Det går emot all logik.

Varför höjer inte riksbanken reporäntan till 10 %? Det påverkar ju ändå inte bostadspriserna tydligen.

Sinnessjukt.
Citera
2023-06-26, 16:54
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1

Varför höjer inte riksbanken reporäntan till 10 %? Det påverkar ju ändå inte bostadspriserna tydligen.

Sinnessjukt.

Japp, Ecb ligger ju redan på 4% nu, trots de började höja efter RB i Juli 2022, och ska höja igen i Juli till 4.25%.
Riksbanken måste höja 0.75% till 4.25% nu då nästa möte är långt borta i Sep. SEKetas kursen är ett skämt! Bopriserna står ju still eller ökar på BR i Sthlm (vilket är helt sjukt), så det är bara köra på.

Aldrig någonsin har euribor och stibor rusat i statistikgrafen senaste året som nu, rimligtvis borde en stor svan dyka upp och krasch inträffa under slutet av 2023 eller 2024 av detta.

Räntan landar på över 4% i Juni precis som Slemhog förutspådde i typ Oktober 2022. Ligger på nästan 4% avkastning nu på sparkontot och lär ligga på 4-5% över 1 år framåt så de man förlorat på inflationen får man nästan allt tillbaka.
Senast redigerad av slemhog 2023-06-26 kl. 17:03.
Citera
2023-06-26, 16:56
Medlem
Citat:

Sinnessjukt.
Reporäntans nivå har ingenting med bostadspriser att göra. Reporäntan regleras för att maximera statens situation under förutsättning att du som medborgare inte blir så less att du gör revolt, d.v.s. i praktiken hålls reporäntan så låg som staten bara kan utan att du tappar förtroendet för statens pengar.

Rent politiskt kommer man alltid argumentera för det man gör, exempelvis har ju du själv gått på att man kanske håller låg reporänta för att inte krascha bostadsmarknaden. Man jag förutsätter att ni är vuxna människor och då är det faktiskt på tiden att ni slutar lyssna på dessa saker. Det är bättre/mindre skadligt att ni plockar er underhållning från Netflix istället.
Citera
2023-06-26, 17:08
Medlem
Rengens avatar
Citat:

Sinnessjukt.

Jag håller med dig i sak. Tror att vissa BLT fick ADHD impulser att handla för de läst någon artikel i DI från Mäklarförbundet om att botten var nådd. Och det höjde en svajig statistik över brussnivån.

Men trenden är och har varit realt sjunkande priser. Med den kronförsvagning och inflation vi har dessutom ganska brutal.

Rekommenderar starkt den som ska köpa bostad att vänta. Först ska nuvarande plus kommande räntehöjningar slå igenom. Samt verkan av den höga inflationen. Arbetslösheten kommer öka energipriserna likaså. Och styrräntan kommer inte bli närheten av negativ på länge.

Så glöm hysteriska Covidpriser.
Citera
2023-06-26, 20:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kommer att kännas och det kommer att göra ont. Men vi överlever det med. Jag tror att värdet på mitt hus sänktes med 100K häromdagen, ingen katastrof. Det jag oroar mig över är vinterns elräkningar däremot.

Jag låste i 3 år på 120 med Vattenfall. Jag tror vintern kommer bli en shitfest.

Kul att se att folk fortfarande tror ekonomin kommer gå bra. Det hoppas jag också på men objektivt är det ett rent helvete framför oss. Lycka till alla optimister.
Citera
2023-06-26, 22:54
Medlem
Jag har noterat att mäklarfirman husmanhagman börjat göra reklam på Youtube att det vänder nu. Hände inte 2017 sättningen eller 2008 vad jag kan minnas. Måste vara ett tecken att mäklare är desperata eller?
Citera
2023-06-26, 23:03
Medlem
Citat:

Sinnessjukt.

Folk får inte låna mindre på grund av att kalkylräntorna inte gått upp.
Citera
2023-06-26, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Jag låste i 3 år på 120 med Vattenfall. Jag tror vintern kommer bli en shitfest.

Kul att se att folk fortfarande tror ekonomin kommer gå bra. Det hoppas jag också på men objektivt är det ett rent helvete framför oss. Lycka till alla optimister.

För att ett prognostiserat elpris på 1 kr/kWh kommande vinter ju verkligen som armageddon..
Citera
2023-06-26, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Jag har noterat att mäklarfirman husmanhagman börjat göra reklam på Youtube att det vänder nu. Hände inte 2017 sättningen eller 2008 vad jag kan minnas. Måste vara ett tecken att mäklare är desperata eller?

Försäljningsvolymen är ju ner. Mäklare tjänar mest på många snabba affärer. Samtidigt är det väl svårt att få samma mäklare att hantera flera affärer parallellt så att downsiza samtidigt som man får jobba mer per affär blir nog svårt. Så jo mäklarna seglar nog inte räkmacka nu
Citera
2023-06-26, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
För att ett prognostiserat elpris på 1 kr/kWh kommande vinter ju verkligen som armageddon..

Vattenavgiften kan bli 4x dyrare de kommande åren. Elen är bra mycket dyrare än förr. Lånen 4x dyrare än för bara 1-2 år sedan. Matpriserna upp.
Jag har personligen aldrig sett så här många bostäder till salu på hemnet.

Men bostadspriserna går upp? Förklara. Det går mot all logik.

Vad händer om arbetslösheten börjar stiga? Är det dödsstöten?
Citera
2023-06-26, 23:26
Bannlyst
Citat:

Sinnessjukt.

Har du inte kommit in på bostadsmarknaden redan nu, kommer du inte göra det framöver heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in