Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Nej det tycker jag inte.
Kvinnor hade överlevt lika väl som män om vi kastades tillbaka till en jägar/samlar tillvaro. Som jag skrev i början av tråden så hade antagligen kvinnor levt i mindre grupper med barnen. De hade samlat ägg, bär, nötter, fröer, gillrat fällor till kaniner och liknande, fiskat, osv. Gjort upp eld och byggt skydd och boningar.
Man behöver inte vara 1.90 och väga 95-100 kg i ren muskelmassa för att klara något av ovanstående.
Vi pratar om skillnaden i överlevnad mellan män och kvinnor. Det handlar inte om att jägarsamhällen uppenbarligen är ett integrerat projekt mellan män och kvinnor.
Det som du pratar om är om du kollar på traditionella stammar runt om på jorden är att kvinnor gör sånt som att hämta vatten, städa, samla ved, ta hand om barnen, sy.
Själva jagandet samt krigandet med andra stammar sköts av männen.
En enskild stamkvinnas överlevnadschanser är alltså liten om man jämför med en man.
Visst, med utbildning i överlevnad i modern tid kan kvinnor bli lika bra som män i överlevnadstekniker, dock är det få som kommer ha lika robust fysik och driv som den genomsnittliga mannen och därför är kvinnor generellt sett sämre än män på överlevnad. Det handlar om att skapa resultat och i skogen/djungeln är fysisk styrka en viktig faktor.
Jag tror att du skriver om något som du varken vet något om eller varit med om själv. Hur mycket har du varit ute i skogen och ”överlevt”?
Det låter snarare som att du tänker ur jämlikhetsperspektiv och hittar på saker utifrån det.