2023-06-27, 00:51
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
I princip hela inlägget, det skrev jag ju. Det fetade nedan är det som räknas bort som TRAMS.

Du skrev:

Haha ja jag vet vad jag skrev. Är dina ot poster inte trams? Är du den nya sheriffen här? Vet inte heller varför det är trams att upprepa vad ni säger, ni påstår ju att ni skulle klara er hur bra som helst....
Citera
2023-06-27, 00:56
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Superduper bra underlag och fältstudiearbete. Du måste vara oerhört skarp.

Jepp har också varit ute i skogen en hel del med kvinnor och kan understryka det som jag skrev i början av tråden.
Visst kämpar de, men generellt har de inte samma förmåga att skapa resultat som män.

Du tycker inte att det finns uppenbara skillnader?
Citera
2023-06-27, 01:27
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Jepp har också varit ute i skogen en hel del med kvinnor och kan understryka det som jag skrev i början av tråden.
Visst kämpar de, men generellt har de inte samma förmåga att skapa resultat som män.

Du tycker inte att det finns uppenbara skillnader?

Nej det tycker jag inte.

Kvinnor hade överlevt lika väl som män om vi kastades tillbaka till en jägar/samlar tillvaro. Som jag skrev i början av tråden så hade antagligen kvinnor levt i mindre grupper med barnen. De hade samlat ägg, bär, nötter, fröer, gillrat fällor till kaniner och liknande, fiskat, osv. Gjort upp eld och byggt skydd och boningar.

Man behöver inte vara 1.90 och väga 95-100 kg i ren muskelmassa för att klara något av ovanstående.
Citera
2023-06-27, 01:43
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Nej det tycker jag inte.

Kvinnor hade överlevt lika väl som män om vi kastades tillbaka till en jägar/samlar tillvaro. Som jag skrev i början av tråden så hade antagligen kvinnor levt i mindre grupper med barnen. De hade samlat ägg, bär, nötter, fröer, gillrat fällor till kaniner och liknande, fiskat, osv. Gjort upp eld och byggt skydd och boningar.

Man behöver inte vara 1.90 och väga 95-100 kg i ren muskelmassa för att klara något av ovanstående.

Vi pratar om skillnaden i överlevnad mellan män och kvinnor. Det handlar inte om att jägarsamhällen uppenbarligen är ett integrerat projekt mellan män och kvinnor.
Det som du pratar om är om du kollar på traditionella stammar runt om på jorden är att kvinnor gör sånt som att hämta vatten, städa, samla ved, ta hand om barnen, sy.
Själva jagandet samt krigandet med andra stammar sköts av männen.
En enskild stamkvinnas överlevnadschanser är alltså liten om man jämför med en man.
Visst, med utbildning i överlevnad i modern tid kan kvinnor bli lika bra som män i överlevnadstekniker, dock är det få som kommer ha lika robust fysik och driv som den genomsnittliga mannen och därför är kvinnor generellt sett sämre än män på överlevnad. Det handlar om att skapa resultat och i skogen/djungeln är fysisk styrka en viktig faktor.

Jag tror att du skriver om något som du varken vet något om eller varit med om själv. Hur mycket har du varit ute i skogen och ”överlevt”?
Det låter snarare som att du tänker ur jämlikhetsperspektiv och hittar på saker utifrån det.
Citera
2023-06-27, 06:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
ja ungefär samma som dig då som sitter här o skriver att kapabla människor inte kommer överleva. Hade trots allt försökt hjälpa dig om vi hamnade på en öde ö.

Awww, look at you trying to act all 'manly'..!
Citera
2023-06-27, 06:09
Avslutad
Citat:
Skrev alkis muslimen på sin ifön från poolkanten i Indonesien. Hade du hamnat på en öde ö hade din lever skrumpnat ihop på två sekunder, sen hade vi andra sparkat ut dig över klippkanten rätt ner i vattnet. En lönnfet gris som du hade hajarna smaskat glatt på. Dom gillar gammalt härsket kött.

Få se nu:
Indonesien ✓
Hemmapool ✓
Gillar en drink ibland ✓
Muslim ✓
Lönnfet X

Bra jobbat, 4 av 5 rätt!

Kul att du kommer ihåg så mycket om mig, visste väl att du i hemlighet gillar mig (eller är avundsjuk på mig och min fru).
Citera
2023-06-27, 06:18
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Haha ja jag vet vad jag skrev. Är dina ot poster inte trams? Är du den nya sheriffen här? Vet inte heller varför det är trams att upprepa vad ni säger, ni påstår ju att ni skulle klara er hur bra som helst....

Nä det är inte vad jag påstod. Överhuvudtaget tar jag inte ansvar för hur kvinnorna i programmet beter sig, eller för hur andra människor beter sig överlag. Att du skriver "ni" hela tiden gör det omöjligt att diskutera någonting alls på ett seriöst sätt. Omoget av dig + visar att du inte är ett dugg intresserad av att diskutera. Det blir alltså rent trams.
Citera
2023-06-27, 06:21
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Vi pratar om skillnaden i överlevnad mellan män och kvinnor. Det handlar inte om att jägarsamhällen uppenbarligen är ett integrerat projekt mellan män och kvinnor.
Det som du pratar om är om du kollar på traditionella stammar runt om på jorden är att kvinnor gör sånt som att hämta vatten, städa, samla ved, ta hand om barnen, sy.
Själva jagandet samt krigandet med andra stammar sköts av männen.
En enskild stamkvinnas överlevnadschanser är alltså liten om man jämför med en man.
Visst, med utbildning i överlevnad i modern tid kan kvinnor bli lika bra som män i överlevnadstekniker, dock är det få som kommer ha lika robust fysik och driv som den genomsnittliga mannen och därför är kvinnor generellt sett sämre än män på överlevnad. Det handlar om att skapa resultat och i skogen/djungeln är fysisk styrka en viktig faktor.

Jag tror att du skriver om något som du varken vet något om eller varit med om själv. Hur mycket har du varit ute i skogen och ”överlevt”?
Det låter snarare som att du tänker ur jämlikhetsperspektiv och hittar på saker utifrån det.

Hahaha det här är underbart! Hur mycket tror du att idioterna i dessa trådar på flashback har varit ute i skogen och försökt överleva?

Och jo en del av diskussionen här handlar om att samhället är ett gemensamt projekt av män och kvinnor eftersom det påstås på håll att män byggt hela samhället, vilket naturligtvis inte är sant. Pratar vi om rent fysiska byggnader så ja, men samhället hade knappast kunnat byggas som det gjort om inte kvinnor och män arbetat tillsammans med olika uppgifter. Det är så självklart att det är löjligt att skriva det.
Senast redigerad av Moment22x22 2023-06-27 kl. 06:24.
Citera
2023-06-27, 07:39
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Nä det är inte vad jag påstod. Överhuvudtaget tar jag inte ansvar för hur kvinnorna i programmet beter sig, eller för hur andra människor beter sig överlag. Att du skriver "ni" hela tiden gör det omöjligt att diskutera någonting alls på ett seriöst sätt. Omoget av dig + visar att du inte är ett dugg intresserad av att diskutera. Det blir alltså rent trams.

Jag pratar om er kvinnor i tråden och inte programmet. Kvinnorna i programmet klarade ju sig uppenbarligen inte alls. För er däremot? En fuckin baggis! Verkligheten kontra kvinnliga fantasier är ju vad tråden har kommit att handla om.
Citera
2023-06-27, 09:09
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Hahaha det här är underbart! Hur mycket tror du att idioterna i dessa trådar på flashback har varit ute i skogen och försökt överleva?

Och jo en del av diskussionen här handlar om att samhället är ett gemensamt projekt av män och kvinnor eftersom det påstås på håll att män byggt hela samhället, vilket naturligtvis inte är sant. Pratar vi om rent fysiska byggnader så ja, men samhället hade knappast kunnat byggas som det gjort om inte kvinnor och män arbetat tillsammans med olika uppgifter. Det är så självklart att det är löjligt att skriva det.

Jag håller med. Det är inte lätt att bygga ett samhälle om det inte finns nya yngre personer som tar över när man blir gammal och dör. Kvinnors roll var i eller nära hemmet, för att ta hand om de små.
Citera
2023-06-27, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tittade du på diagrammet?
Säger inte att du har fel men ser man på diagrammet så är det fler män som dör genom dessa 81 år som är medellivslängden hos oss män.

När människan är 20 år så dör det 8 kvinnor av 100 000 men samtidigt 32 män av 100 000. Så ser det ut varje år. 30 år, 50 män och 27 kvinnor. 40 år, 69 män och 29 kvinnor. De enda åren det är annorlunda är 14-15 års ålder då kvinnorna är ett par fler än männen.

Nu gäller just dessa siffror bara för 2022 men jag gissar att det är liknande siffror varje år.

japp män är mer riskbenägna än kvinnor, men återigen jag tror inte den faktorn är den största.
I de siffror som du räknar upp ovan, så ingår att män även dör av sjukdomar, hälsoskäl etc.
inte bara att de blir skjutna, eller gasar för mycket med bilen.

Tom manliga spädbarn dör mer frekvent än kvinnliga dito.
Män är helt enkelt snäppet känsligare än kvinnor fysiskt.
Citera
2023-06-27, 10:05
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
japp män är mer riskbenägna än kvinnor, men återigen jag tror inte den faktorn är den största.
I de siffror som du räknar upp ovan, så ingår att män även dör av sjukdomar, hälsoskäl etc.
inte bara att de blir skjutna, eller gasar för mycket med bilen.

Tom manliga spädbarn dör mer frekvent än kvinnliga dito.
Män är helt enkelt snäppet känsligare än kvinnor fysiskt.

Det stämmer, riskbenägenheten räcker inte till för att förklara den kortare livslängden.

Att säga att män är känsligare hänger såklart på vad man lägger in i begreppet "känslig" men visst:

https://www.inverse.com/mind-body/the-toxic-y-chromosome-effect
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in