Citat:
Ursprungligen postat av
vanartad
Inser du att du länkar till en blogg?
Du är en ren travesti.
Nåväl, du verkar besatt av att argumentera för att den rådande situationen inte är ett problem; jag tror därför vi får släppa det här.
Dina vulgära försök till argumentation gör att vidare diskussion är meningslös.
Låt mig, i all vänlighet, föreslå att du läser på lite om nationalekonomi innan du fortsätter att posta om nationalekonomi
Vad skulle vara fel?
Du hittade iaf inget fel, utan producerade bara ad hominem.
Siffrorna stämmer. Om inte exakt så på ett ungefär iaf.
Man kan titta i sparbarometern som utkommer en gång per kvartal. Data är där från SCB.
Hushållens aggregerade belåningsgrad är drygt 20%. Dvs lånens andel av de totala tillgångarna är ca 20%.
Tittar man bara på bostadslån och bostäder så har jag för mig det var lite lägre än 40%. Men minnet sviktar kanske. Jag har iaf räknat fram detta baserat på sparbarometern i tidigare inlägg i forumet.
FI har sedan data på hur bostadslönen sprider sig på ålders och inkomst-kohorter. Där kan man se både genomsnitt och median.
Att 50% är skuldfria med avseende på bostadslån är trivialt. De som bor i HR må betala fastighetsbolagets ränta med de är formellt sett inte låntagare. Och det är ganska många i landet som bor i HR. Till dessa kommer då alla som bor i köpt bostad men som är skuldfria. Inga problem att komma upp i 50%.
Finns det något i bloggen som inte stämmer?