2023-06-23, 09:55
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej, 25 punkter är för svagt och skulle underminera förtroendet för RB ytterligare. 50 punkter är minimum och RB borde eg slå till med 75 punkter och signalera ytterligare höjningar.

Håller med, men tyvärr verkar riksbanken ha blivit skotträdda efter den senaste höjningen som fick "massiv kritik" enligt mainstream media.

Problemet är såklart att man inte tog i ordentligt från början och nu försöker man istället släcka små bränder här och där med dutthöjningar.
Citera
2023-06-23, 09:58
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Inser du att du länkar till en blogg?
Du är en ren travesti.
Nåväl, du verkar besatt av att argumentera för att den rådande situationen inte är ett problem; jag tror därför vi får släppa det här.

Dina vulgära försök till argumentation gör att vidare diskussion är meningslös.
Låt mig, i all vänlighet, föreslå att du läser på lite om nationalekonomi innan du fortsätter att posta om nationalekonomi
Vad skulle vara fel?
Du hittade iaf inget fel, utan producerade bara ad hominem.

Siffrorna stämmer. Om inte exakt så på ett ungefär iaf.
Man kan titta i sparbarometern som utkommer en gång per kvartal. Data är där från SCB.

Hushållens aggregerade belåningsgrad är drygt 20%. Dvs lånens andel av de totala tillgångarna är ca 20%.

Tittar man bara på bostadslån och bostäder så har jag för mig det var lite lägre än 40%. Men minnet sviktar kanske. Jag har iaf räknat fram detta baserat på sparbarometern i tidigare inlägg i forumet.

FI har sedan data på hur bostadslönen sprider sig på ålders och inkomst-kohorter. Där kan man se både genomsnitt och median.

Att 50% är skuldfria med avseende på bostadslån är trivialt. De som bor i HR må betala fastighetsbolagets ränta med de är formellt sett inte låntagare. Och det är ganska många i landet som bor i HR. Till dessa kommer då alla som bor i köpt bostad men som är skuldfria. Inga problem att komma upp i 50%.

Finns det något i bloggen som inte stämmer?
Citera
2023-06-23, 10:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nu svarar du inte på frågan, utan står bara och jollrar för dig själv.

Vad har hushållens innehav av obligationer för signifikans?
Det skulle du svara på. Vad är svaret?

Sedan har du helt fel i de första orden du skriver. Det finns inga pengar som ger skulder som konsekvens.
Vad som gäller är att en del skulder går att använda som betalmedel.

Jag missade ingen fråga eftersom du inte ställde någon. Sedan ska frågan vara relevant också. Det är klart att storleken på fordringar hör till. Du kan ju använda dem som pengar. De är ett betalningsmedel. Och nya pengar är skulder för bövelen! Nya pengar är liksom inte vinster från ingenstans.
Citera
2023-06-23, 10:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Du har fel
Om RB visar svaghet? Skulle det inte sänks kronan?
Citera
2023-06-23, 10:41
Medlem
OverAndUnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Måste bli 0,5 nu kan man tycka.

Egentligen borde rb vara aggressivare än de andra och öka mer men det är ju inte troligt.
Att fega med 0,25 skulle vara dumt och då kommer inte få något genomslag alls.

Tror det blir 0,25. Riksbanken fegar ur i vanlig ordning och hoppas att problemet med inflationen ska försvinna av sig själv.
Citera
2023-06-23, 11:03
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
BoE också 50p mot förväntade 25p. BoObl verkar gå över 4% för både 2Y och 5Y, Stibor 3m ligger på 3.82%.

Mycket som talar för 50p från trött-RB nu också, men vi får väl se....

Inte kommit någon ny sammanställning från SEB på länge nu, kan mycket väl ligga en 50p in play för juni där nu:

https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/39211

Japp, där gick både 2Y och 5Y BoObl över 4%. Stibor 3m ligger som sagt på 3.82% inför förväntad 25p höjning nästa vecka, men 50p borde vara in play med tanke på nivån. Marknaden prisar in vad de förväntar att RB ska göra, inte vad RB borde göra. För att få ordning på detta måste RB chocka marknaden något och borde då komma med minst 50p, gärna 75p, fast egentligen vore 150p det enda rätta.

Den enda billiga finansieringen som finns kvar är bankinlåningen, men nu verkar det till och med börja röra sig uppåt på vanliga transaktionskonton (HB ger nu 0.25%).

Aktörer som Stabelo som saknar billig inlåning är nu helt utspelade och ger en 3m ränta på 4.69% "prutat och klart"

Månadsmedel för eurons snittkurs mot SEK har noterat nya toppnivåer de senaste fem månaderna, alla över tidigare månadsmedelmax från mars 2009. Importerade prisökningar kommer med fördröjning så det blir en svettig sommar och en lång mörk vinter om inte RB vidtar åtgärder redan nu i juni.

Glad midsommar!
Citera
2023-06-23, 17:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Jag missade ingen fråga eftersom du inte ställde någon.
Första orden var: "Varför skulle någon sansad människa bry sig om M3"
Vad du säger här är att du förstår inte vad som står. Eller att du inte förstår att det är en fråga.
Eller 9 ord i följd är för mycket för dig.

Vilket är skälet?

(Fanns fö flera frågor).

Citat:
Sedan ska frågan vara relevant också.
En fråga om M3's relevans när du gaggar om M3 får väl sägas vara synnerligen relevant.

Citat:
Det är klart att storleken på fordringar hör till.
Du får väl förklara det då. Kom med förklaringen. Visa logiken.
Du svamlar ju bara ur dig tomma påståenden.

Citat:
Du kan ju använda dem som pengar. De är ett betalningsmedel.
Visa då hur man betalar en hamburgare på McDonalds med en statsobligation?
Det kommer du ju inte att kunna visa. Förstår du inte det?
Du har inte tänkt en endast sekund. Du sitter ju bara och producerar svammel.
Citera
2023-06-24, 21:47
Bannlyst
Jag har ungefär 350k i bostadslån, ligger på 1.44% nu. Blir väl runt 4-5% i Oktober när bindningstiden löper ut.

Blir ju inga stora pengar, men vad tycker ni kunniga här inne? Ska man binda på en 2-3 år på 4-nånting % redan nu, eller låta det ligga kvar rörligt?
Citera
2023-06-25, 20:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Jag har ungefär 350k i bostadslån, ligger på 1.44% nu. Blir väl runt 4-5% i Oktober när bindningstiden löper ut.

Blir ju inga stora pengar, men vad tycker ni kunniga här inne? Ska man binda på en 2-3 år på 4-nånting % redan nu, eller låta det ligga kvar rörligt?
Har du inte mer lån än så, då är det väl ingen ko på isen oavsett vad du väljer. Binder du så vet du åtminstone vad det kostar.
Citera
2023-06-25, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Har du inte mer lån än så, då är det väl ingen ko på isen oavsett vad du väljer. Binder du så vet du åtminstone vad det kostar.

Nej, så är det nog.
Citera
2023-06-26, 22:29
Medlem
Ser ut som räntan bara kommer höjas 25 punkter i veckan. Jag kände mig helt säker på att den skulle höjas 50 punkter.
Kronan lär nog fortsätta försvagas pga det.

Vad gör man med sitt kapital?
Citera
2023-06-27, 00:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Ser ut som räntan bara kommer höjas 25 punkter i veckan. Jag kände mig helt säker på att den skulle höjas 50 punkter.
Kronan lär nog fortsätta försvagas pga det.

Vad gör man med sitt kapital?

Var läser du det?

Dubbelhöjningen i UK och Norge talar väl snarare för 0,5.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in