2023-06-26, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
En lite längre video på balkmannen som pratar med räddningspersonal. Här ser man också Eli@z som satt längst fram som bröt tummen och hans syrra som satt bakom. Ser inte deras pappa. Vagn 3 är tom, och som vi sett tidigare, lite hopknycklad. Från videon som Eli@z postade på tiktok ser man att sista vagnen också är tom (om man pausar vid emojin).

https://www.facebook.com/reel/800968208403806?fs=e&s=TIeQ9V

Vagn tre behöver inte vara tom, kan vara att huvuden inte syns. Men de sista vagnarna är uppenbarligen tomma.

Gäster tror att ”allting stängde för han ramlade ur”

BalkHen verkar peka mot bröstet och hjärtat. Undrar om han slog i där.
Citera
2023-06-26, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Vagn tre behöver inte vara tom, kan vara att huvuden inte syns. Men de sista vagnarna är uppenbarligen tomma.

Gäster tror att ”allting stängde för han ramlade ur”

BalkHen verkar peka mot bröstet och hjärtat. Undrar om han slog i där.
Sant! Såg en annan suddig video nu där det ser ut att sitta någon i vagn 3.
Citera
2023-06-26, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Vad kan det tänkas bli för skadestånd grönan tvingas betala till de drabbade? Tänker främst på den avlidne kvinnans familj... I usa hade de fått hundratals miljoner men hur fungerar sånt i Sverige?
Skadestånd får dom bara om familjen själva driver frågan mha en advokat. En advokat tar några tusenlappar i timman, knappast något gemene man har råd med. Har familjen tur kan en advokat göra det pro-bono eller ta en procentsats av skadeståndet. Ett annat alternativ är att flera går ihop och driver det rättsligt.

Men det här är Sverige. Förlorar dom stämningsansökan så är dom betalningsskyldig för gröna lunds rättegångskostnader. Så funkar det inte i USA (därför man kan stämma hit och dit). Och vinner dom efter något år så kan de på sin höjd få ut någon hundra-tusing - absolut inte mer. Och det skulle nog även krävas slarv från gröna lund eller avsiktligt struntat i förebyggande åtgärder.

Som sagt, hade det varit i USA så hade 100-500 miljoner kronor för ett dödsfall inte varit några konstigheter, alla företag är dessutom försäkrade mot stämningar.
Citera
2023-06-26, 18:52
Medlem
Citat:
En före detta mekaniker på Gröna Lund har twittrat lite. Dock jobbade han inte med Jetline. Klipper in några tweets:

Jag har arbetat som mekaniker på Grönan. Dock inte så mycket med Jetline. Men jag vet att Jetline är en av de mest sofistikerade karusellerna man kan köra med ett väldigt lynnigt säkerhetssystem så väldigt många tekniska fel på Jetline är "skit bakom knapparna".

Nej, det beror antingen på att ett par skruvar har gått av genom materialutmattning, eller inte varit åtdragna ordentligt på grund av mekanikerns försumlighet.
Felkonsekvensen av ett tappat hjul ska dock inte bli livshotande. Det ska bara bli att tåget stannar på olämpligt ställe.

Jo, jag tittade på ett par bilder från den dag jag vikarierade på Jetline verkstaden. Det ser ut som att det är en axel som håller hjulboggin. Men den är med största säkerhet både låst med skruv och någon form av saxpinne.

Där har jag inget bra svar. Vittnesuppgifter stämmer inte med min uppfattning från min erfarenhet av Jetlines bygelsystem. Men det kommer kanske svar från haveriutredningen.

Jag passar på att förtydliga att dessa "fel" inte är fel, utan att karusellen själv slår nödstopp om personalen som kör den försöker göra något tokigt.
För att köra så att man framkallar olyckor med flit krävs teknikers nyklar som endast teknisk jour har under drift.

Jo, men säkerhetsfilosofin för ett tappat hjul är också "fail-safe" dvs när du förlorar ett hjul börjar golvet av tåget släpa mot rälsen vilket bromsar tåget till det stannar. För att tappa en vagn behöver du både tappa ett hjul och de två kopplingar man har mellan vagnarna.

Det jag inte får svar på är hur gäster kastats ur vagnen för jag var med och försökte framkalla det felet, att öppna byglar uinder färd för 12-13 år sedan. Jag lyckades inte jag var inte tillräckligt smidig för att vrida mig ur bygelns grepp, och hade inte rå styrka nog att öppna.

Det går dock att meh hjälp av mekanismen för nödöppning att öppna byglen teoretiskt under färd. Men absolut inte av misstag.
(Tänker inte avslöja hur, Grönan har nog med problem med att idioter gör så)

Jo, därav att jag inte kan förstå hur detta kan hända. I alla fall inte på det sätt som ögonvittning beskriver.
Har man minst ett knä, är av någorlunda normala mänskliga proportioner och över 140 cm lång ser jag inte hur man kan slungas ur vagnen.

Jag jobbade på verkstaden, då kontrollerades alla byglar på alla tåg alla dagar. Det är ganska enkelt. Man stänger bygeln och drar i den, går den inte att dra upp, då kommer den hålla sig låst.
Hur körpersonalen gör eller ska göra har jag ingen aning om

https://twitter.com/maskinjunior/status/1673029847445041153?s=46&t=cnFRiKZcfeOy8Odnkjer3w

?? kan metallen fått värmeslag??? Det var ju väldigt varmt igår.
Vad jag förstår så kan metall ändras vid överhettning.
Brukar inte ibland tågrälsen och tåghjulen få problem vid mycket hög värme på somrarna??
Då det även ibland kan bli bränder.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Sant! Såg en annan suddig video nu där det ser ut att sitta någon i vagn 3.

Tycker dock det är konstigt att inte fler videos finns. Känns ju spontant som att det borde vart 100 tal om inte 1000 tals pers som hade kameran igång
Citera
Medlem
Citat:
En lite längre video på balkmannen som pratar med räddningspersonal. Här ser man också Eli@z som satt längst fram som bröt tummen och hans syrra som satt bakom. Ser inte deras pappa. Vagn 3 är tom, och som vi sett tidigare, lite hopknycklad. Från videon som Eli@z postade på tiktok ser man att sista vagnen också är tom (om man pausar vid emojin).

https://www.facebook.com/reel/800968208403806?fs=e&s=TIeQ9V

Länken funkar inte
Citera
2023-06-26, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Såg intervjun med Vd. De frågade vad han ville säga till de anhöriga till dödsoffret:

”Jag är hemskt ledsen att det blev så här, en sån här dag ska vara glädjens dag och så blev det så här”

Men utan tårar eller bedrövelse, det lät som att han beklagade att någon brutit benet.
Vad vill du att han ska göra, (låtsas) storgråta, slå sig själv med en piska i sju dagar, anställa gråterskor som står och hulkar utanför entrén?
Citera
2023-06-26, 18:54
Medlem
En kvinna dog och babbeluringen står där och skrattar

https://ibb.co/YZ0s35S
Citera
2023-06-26, 18:56
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jag har förstärkt lite bilder jag hittade.

Ser ut som alla bultar och muttrar sitter på plats sett från utsidan.
Hur det ser inuti i boggien vet jag inte.

Ett hjul ser lite slitet ut och man kan se en kurva på rälsen.

Sammantaget så kan allt detta vara ett "trick of light" förstås.

Kolla själv:

GrönaLund
https://imgur.com/a/1xC1ruc

Zooma in eller tanka ner.

Uppe till höger, tre prickar ... Download.

Alternativt med Firefox: Öppna bild i ny flik.
Senast redigerad av Fibonaccital 2023-06-26 kl. 19:02. Anledning: Lade till Firefox alternativ
Citera
2023-06-26, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Tycker dock det är konstigt att inte fler videos finns. Känns ju spontant som att det borde vart 100 tal om inte 1000 tals pers som hade kameran igång

Fast varför skulle folk filma attraktioner som de inte känner nån som åker på?

Sen kanske det finns fler videor men de har inte lagt upp det på sociala medier.

Hade jag råkat få med en sån här olycka på film hade jag gett polisen filmen men inte postat den på sociala medier.

Sen utrymdes grönan rätt fort och var nog knappast anställda som filmade i efterhand
Citera
2023-06-26, 18:58
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoban
det enda som kommit ut är väl att hon är en ung mamma 35 år, hennes barn i 10års åldern väntade på marken när hon åkte.

Fan vad tragiskt, stackas unge.
Citera
2023-06-26, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solljusets
?? kan metallen fått värmeslag??? Det var ju väldigt varmt igår.
Vad jag förstår så kan metall ändras vid överhettning.
Brukar inte ibland tågrälsen och tåghjulen få problem vid mycket hög värme på somrarna??
Då det även ibland kan bli bränder.
Ja, det kanske var en solkurva som orsakade urspårningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in