2023-06-26, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traktortommy
Även fast detta inte förändrar någonting för familjen och tragedin, men någon som vet ungefär vilken summa familj kan få utav grönalund för detta?

Typ 10k o ett årskort, vem som nu vill ha ett årskort som komp, vore hånaktigt
Citera
2023-06-26, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termometern
Men utan länkar eller skärmdumpar, och då är det inte speciellt trovärdigt.

Nej du har rätt, människan skrev förnamnet
Sen om det var innan eller efter spekulationer orkar jag inte engagera mig i.

(FB) Berg- och dalbana har spårat ur på Gröna Lund - en död, flera skadade (2023-06-25)
Citera
2023-06-26, 18:31
Medlem
swedsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traktortommy
Även fast detta inte förändrar någonting för familjen och tragedin, men någon som vet ungefär vilken summa familj kan få utav grönalund för detta?
I sverige? i praktiken ingenting om dom inte döms i rättegångar till skadestånd vilket brukar vara i 10 tusental eller några hundra tusen som absolut mest..
Fel land att förolyckas i
Citera
2023-06-26, 18:32
Medlem
Jobbar inte på Gröna Lund, men väldigt nära och både här och ser att dom testkör den varje morgon innan öppning.
Citera
2023-06-26, 18:33
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Jag tror på Snillet88 som säger sig veta att hon är hemmahörande i Stockholm. Snillet skrev att det var två systrar som åkte innan media gick ut med det.

Så kan det vara ja. Då är det genast enklare.
Citera
2023-06-26, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuntertMongo
Med den vassa kritiken utgår jag från att du är säker på att hen identifierar sig som man. Kanske är det en nära bekant, i så fall kan du väl lösa lite av mysterierna kring balkfettot så vi får en klarare bild av hur hen kom dit?

Ett vittne från första vagnen har redan sagt att balkHEN klättrade ut på balken.
Citera
2023-06-26, 18:37
Medlem
Verkar varit hjulaxeln som brustit, var den från 1988?
Citera
2023-06-26, 18:37
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från Åklagarmyndigheten (Åklagare leder förundersökning om olycka på nöjespark i centrala Stockholm):
Citat:
Åklagare på Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har under eftermiddagen i dag tagit över förundersökningen av den olycka som inträffade på nöjesparken Gröna Lund i Stockholm i går söndag.

– Jag har alldeles nyligen fått ärendet och har ännu inte hunnit sätta mig in i det i sin helhet. Det jag i dagsläget kan säga är att förundersökningen pågår intensivt för att klarlägga vad som hänt och om någon kan ställas till svars för brott i samband med händelsen. Initialt handlar det för vår del om att utreda brotten vållande till annans död, vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan och om någon eller några ska delges misstanke för de brotten, säger senior åklagare Christer B. Jarlås.

– Det har redan hållits ett stort antal förhör i utredningen och fler ska hållas. Det handlar om förhör med besökare på Gröna Lund i går, de som på olika sätt drabbades vid händelsen och som har kunnat lämna vittnesmål, personal på Gröna Lund, personal som var på plats från räddningstjänst samt sjukvårdspersonal med flera. Det är fortfarande alldeles för tidigt att dra några slutsatser eller lämna några ytterligare kommentarer, säger åklagaren.

Att det är just Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål som fått i uppgift att leda förundersökningen handlar om att åklagare där är särskilt erfarna i att leda den här typen av utredningar gällande de aktuella brotten och ansvar för brott som sker inom ramen för näringsverksamhet.
Åklagarmyndighetens ärendenummer: AM-91610-23
Citera
2023-06-26, 18:38
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Ett vittne från första vagnen har redan sagt att balkHEN klättrade ut på balken.

Aha, så teorin att balkhen klättrade ut efter olyckan och satte sig på balken är hetast, tack för det! Då kan jag släppa de tidigare spekulationerna om klättring och sabotage som förekommit i tråden tills vidare.
Citera
2023-06-26, 18:41
Medlem
En lite längre video på balkmannen som pratar med räddningspersonal. Här ser man också Eli@z som satt längst fram som bröt tummen och hans syrra som satt bakom. Ser inte deras pappa. Vagn 3 är tom, och som vi sett tidigare, lite hopknycklad. Från videon som Eli@z postade på tiktok ser man att sista vagnen också är tom (om man pausar vid emojin).

https://www.facebook.com/reel/800968208403806?fs=e&s=TIeQ9V
Citera
2023-06-26, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuntertMongo
Aha, så teorin att balkhen klättrade ut efter olyckan och satte sig på balken är hetast, tack för det! Då kan jag släppa de tidigare spekulationerna om klättring och sabotage som förekommit i tråden tills vidare.

Tänk själv. Skulle du kunna klättra upp för släta stora rör till balkarna? Med flipflops/tofflor? På mindre än nån minut efter olyckan? Eller saboterat utan att nån anställd ser dig? Eller de som säger att han saboterat i förväg och sen hoppade ur precis innan olyckan. Hur skulle han lyckas med att sabotera? Hur skulle han kunna veta exakt när det skulle gå åt helvete?
Citera
2023-06-26, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
En lite längre video på balkmannen som pratar med räddningspersonal. Här ser man också Eli@z som satt längst fram som bröt tummen och hans syrra som satt bakom. Ser inte deras pappa. Vagn 3 är tom, och som vi sett tidigare, lite hopknycklad. Från videon som Eli@z postade på tiktok ser man att sista vagnen också är tom (om man pausar vid emojin).

https://www.facebook.com/reel/800968208403806?fs=e&s=TIeQ9V

Tack! Bästa videon hittills tycker jag, utan en massa onödigt zoomande och flängande med kameran. Här ser man även tydligare hur mycket vagnarna lutar åt höger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in