2023-06-26, 17:23
Medlem
Jordgubbes avatar
På den här bilden (skärmdump från Aftonbladet) ser det ut som att inte bara ena utan båda hjulpaketen lossnat längst fram på första vagnen. Hittade också en närbild från nätet hur själva hjulpaketet (eller vad det kallas) ser ut lite närmare.
Citera
2023-06-26, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rapsodyinsweden
Tack, då kan alla haters här på Flashback knipa käften en gång för alla.
Balkmannen har hoppat ut i farten, så min teori att han hoppat av innan olyckan.
ELLER att han slungats ur Jetline, å med en arm greppat tag i Sveriges kändaste... ja just det, balk. Dessa teorier är de enda som inte går att utesluta

Hon säger ju att han ”ramlade ut på en balk”
Hur får du det till att hoppa av i farten eller innan olyckan? Hur skulle han ens kunna veta att det skulle bli en olycka och lyckas ta sig ut?

Ungen säger att det var en olycka på ”blåa tåget” vilket en helt annan attraktion heter (ja jag vet att jetline är blå men jag kommer komma fram till en poäng)

Sen säger mamman att EN satt kvar i tåget efter folk ramlat ut, vilket bevisligen inte stämmer då vi sett videor när flera sitter kvar.

Sen säger hon att räddningstjänsten var på plats på några sekunder vilket givetvis heller inte stämmer.

Vittnesuppgifter brukar alla sällan stämma överens, folk är chockade och förvirrar saker.
Citera
2023-06-26, 17:24
Avslutad
Haverikommissionen var på plats under morgonen och påbörjade det omfattande utredningsarbetet.
Citera
2023-06-26, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikPerSullivan
Det är ju dyrt.

Inkomstbortfallet pga olyckan lär kosta betydligt mer. För att inte tala om det mänskliga lidandet.

Och om det visar sig att det är bristande underhåll/för gamla vagnar som är problemet hoppas jag ägarna stäms till konkurs.
Citera
2023-06-26, 17:28
Medlem
Vad kan det tänkas bli för skadestånd grönan tvingas betala till de drabbade? Tänker främst på den avlidne kvinnans familj... I usa hade de fått hundratals miljoner men hur fungerar sånt i Sverige?
Citera
2023-06-26, 17:29
Medlem
DuckDarkwings avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wAkLE5/eliaz-15-satt-langst-fram-i-jetline-pa-grona-lund
Citat:
Det var på raksträckan precis innan kurvan där olyckan hände som vagnarna började rycka och hoppa. Först kom ett ryck och sedan ett till och så blev det snabbare och snabbare. Det var kanske fem eller tio skakningar. Till slut flög hjulet på min vagn av och flög förbi mig på min vänster sida och höll på att träffa mig i huvudet...

Hur skulle hjulpaketet kunna lossna och flyga förbi huvudet på någon som sitter i samma vagn? Låter helt orimligt, eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
Medlem
ErikPerSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Archimedesx
Inkomstbortfallet pga olyckan lär kosta betydligt mer. För att inte tala om det mänskliga lidandet.

Och om det visar sig att det är bristande underhåll/för gamla vagnar som är problemet hoppas jag ägarna stäms till konkurs.

Ja, det straffar sig att vara dumsnål.

Stämningar och konkurs kommer utebli dock och skojarna kan fortsätta bedriva sina allmänfarliga verksamheter. Vi bor ju trots allt i Svedala.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbroPastorelli
Haverikommissionen var på plats under morgonen och påbörjade det omfattande utredningsarbetet.
Åfan, du menar det? Tänk om du bara läst lite längre bak i tråden, då hade du vetat att det redan avhandlats 300 gånger. Du kunde ju börjat på inläggen från 07 idag och framåt. Herregud. Sluta spamma tråden med en jävla massa upprepningar o skitsnack. Det är så jävla efterblivet så man saknar ord.
Citera
2023-06-26, 17:30
Medlem
ErikPerSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DuckDarkwing
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wAkLE5/eliaz-15-satt-langst-fram-i-jetline-pa-grona-lund

Hur skulle hjulpaketet kunna lossna och flyga förbi huvudet på någon som sitter i samma vagn? Låter helt orimligt, eller är jag helt ute och cyklar?

Om vagnen åker nerför?
Citera
2023-06-26, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Vad kan det tänkas bli för skadestånd grönan tvingas betala till de drabbade? Tänker främst på den avlidne kvinnans familj... I usa hade de fått hundratals miljoner men hur fungerar sånt i Sverige?

Jag brukar läsa förundersökningar och domar om mord och där brukar skadestånd variera lite beroende på hur många målsägande det finns, dvs hur många anhöriga. Att ev barn brukar få X mycket och ev partner X mycket.

Men min killgissning är 100–150 tusen minst.
Citera
2023-06-26, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Ska klara 3 i korgen, utgår från att det är från 30 eller 23 meter helt utdragen, så det kanske kan finnas utrymme för fler på lägre höjd.

Är ingen brandman, men lyfter man något nära som i kranar brukar dom klara mycket mer, även en grävmaskin jag kör.

Källa utryckningsfordon.se

Stämmer, på en övning fick vi plats två plus brandman.
Citera
2023-06-26, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DuckDarkwing

Ja jag undrade också det. Det måste alltså ha flugit uppåt först?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in