2023-06-26, 15:27
Medlem
Reimers avatar
Hmm, Ukraina verkar utvidga sitt brohuvud på andra sidan av Dnjepr

Citat:
JUST IN — 🇷🇺 Milblogger Romanov confirms that not only fighting is taking place on the outskirts of #Oelshky but also in the places along the left bank of #Dnipro until #HolaPrystan are now contested zone (GrayZone). A picture of the bridgehead of the AFU is slowly emerging here 🇺🇦

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1673317357601603584
Citera
2023-06-26, 15:28
Medlem
Jag tror att Prigorzhin var för otålig. Han slog till för tidigt innan han hade tillräckligt stöd.

Det påminner lite om den militärkupp man gjorde mot Gorbatjov, den var mycket dåligt organiserad.

Skall man göra en kupp måste man ha höga företrädare för FSB med sig.

Men jag tror det kommer. Skulle inte förvåna mig alls om Medejev tussar ihop ett gäng och avsätter Putin, men då måste han så klart vara nykter och börja en hälsosam livsstil.
Citera
2023-06-26, 15:29
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det föreligger rykten på twitter om att Ukraina kontrollerar Dachi på andra sidan Dnipro nära Oleshky.

Det surrar också rykten om att chefskocken tagit in på ett grönt hotell i Minsk. Han har kanske blivit vegetarian, eller har spanat in brudar där.
Tror inte ryssen kommer ha en chans att kunna hålla sydvästra Kherson region. Området är helt enkelt för litet. Räcker ju med lite infanteri från UAF för att rensa ut ryssen därifrån när man väl kommit över floden.

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1673325227831447560
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-06-26 kl. 15:41.
Citera
2023-06-26, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag får inte riktigt ihop det... Var det ett seriöst kuppförsök från Wagner som misslyckades, eller var det endast en vilseledande manöver?
Självklart var det ett seriöst kuppförsök, denna manöver hade (och kunde bara ha haft) starkt negativa konsekvenser för Ryssland.

Prigozjin fegade helt enkelt bara ur i sista stund.
Citera
2023-06-26, 15:31
Medlem
Citat:
Jag tror att Prigorzhin var för otålig. Han slog till för tidigt innan han hade tillräckligt stöd.

Det påminner lite om den militärkupp man gjorde mot Gorbatjov, den var mycket dåligt organiserad.

Skall man göra en kupp måste man ha höga företrädare för FSB med sig.

Men jag tror det kommer. Skulle inte förvåna mig alls om Medejev tussar ihop ett gäng och avsätter Putin, men då måste han så klart vara nykter och börja en hälsosam livsstil.

Känns som att han inte riktigt hade en plan om han hade nått Moskva
Citera
2023-06-26, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Tror inte ryssen kommer ha en chans att kunna hålla sydvästra Kherson region. Området är helt enkelt för litet. Räcker ju med lite infanteri från UAF för att rensa ut ryssen därifrån när man väl kommit över floden.

Jag tror att Ryssland tunnat ut för mycket där och dragit sig mot Zaphoritzia. Självklart utnyttjar Ukraina den situationen.
Citera
2023-06-26, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Känns som att han inte riktigt hade en plan om han hade nått Moskva

Kanske har du rätt men han kunde ha gått in Kreml och dukat fram en middag, bjudit in pressen. Jag tror att talibanerna gjorde något liknande i Kabul.

Jag hade gärna sett detta även om Prigorzhin är en galning och inte går att lita på.
Citera
2023-06-26, 15:36
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Självklart var det ett seriöst kuppförsök, denna manöver hade (och kunde bara ha haft) starkt negativa konsekvenser för Ryssland.

Prigozjin fegade helt enkelt bara ur i sista stund.
Ja han började kanske nyktra till och fick ågren. Vodkan var slut.

Det finns ju analytiker som hävdat att det var ett fylleryck.
Citera
2023-06-26, 15:36
Medlem
Reimers avatar
De interna striderna om Wagner fortsätter, mycket bra för Ukraina, Wagner är ju i stort sett de enda som kunnat bjuda upp till dans mot AFU.

Citat:
More people are joining the slander of Wagner. Fighterbomber says the Wagners were humiliating the Russian army from day 1 - beatings, robbing.

All things considered, good outcome. The more they argue, the better.

https://twitter.com/wartranslated/status/1673300084925120519
Citera
2023-06-26, 15:38
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Min teori är att han hade stöd från delar av ryska militären, men att han inte fick klartecken från dessa under marschen mot Moskva. "Moscow-Muskie".

Då han var osäker på stödet tvingades han stoppa kuppen.

Nu åligger det ryska ledningen att reda ut vilka som är "förrädarna", det kan ju också varit så att FSB trollade Piggsvinet.
Antagligen nån av dom högre generalerna som lovat stöda honom som svek när det begav sig. Surovikin är min gissning. Han och Putin drar inte jämt.
Citera
2023-06-26, 15:47
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag får inte riktigt ihop det... Var det ett seriöst kuppförsök från Wagner som misslyckades, eller var det endast en vilseledande manöver?

Tror inte man ska se det som ett misslyckat kuppförsök (eller ett försök till kupp överhuvudtaget), Wagner ledarens inställning till Putin är rätt god samt så är det inte emot kriget som sådant. Det var helt sonika fråga om militärledningen och dess kompetens. Wagner ledaren vill ha rättvisa (avsättning eller värre) med tanke på deras agerande.. var väl ett läge där ryska armen bombade ställningar som Wagner hade med massa förluster som följd. Det är väl speciellt två personer som han bett att få prata med. Min gissning är att han fick prata med Putin och dessa kom överens om vad som bör göras med de två individerna som gjort dessa fepbedömningar. Vi lär dock få återkomma i detta då det är svårt att få hela bilden (av naturliga skäl).
Senast redigerad av Neroxx 2023-06-26 kl. 15:54.
Citera
2023-06-26, 15:49
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Tror inte man ska se det som ett misslyckat kuppförsök (eller ett försök till kupp överhuvudtaget), Wagner ledarens inställning till Putin är rätt god samt så är det inte emot kriget som sådant. Det var helt sonika fråga om militärledningen och dess kompetens. Wagner ledaren vill ha rättvisa (avsättning eller värre) med tanke på deras agerande.. var väl ett läge där FSB bombade ställningar som Wagner hade med massa förluster som följd. Det är väl speciellt två personer som han bett att få prata med. Min gissning är att han fick prata med Putin och dessa kom överens om vad som bör göras med de två individerna som gjort dessa fepbedömningar. Vi lär dock få återkomma i detta då det är svårt att få hela bilden (av naturliga skäl).
Vad har FSB för flygstyrkor som kan bomba Wagners ställningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in