2023-06-25, 22:00
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AboveTheLinee
Nu är det dags att de kommer visselblåsare.
Mitt förtroende för gröna lund är totalt raserat !!
Bara en jävla massa lekstuga i vanlig ordning.
VDn sitter i SvT och säger att de utför noggrana och kontrollerade besiktningar varje dag.
HUR FAN KAN DETTA HÄNDA DÅ?!

NÅN SKA FAN SKAKA GALLER FÖR DETTA.

Har herr ArgIdiot aldrig hört talas om mänskliga faktorn?
Citera
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madelajne
*Man ”kontrollerar” endast byglarna för att det ska kännas tryggt för besökarna. Det behöver inte ske kontroll av byglarna då attraktionen inte kan starta utan att dom nerfällda och låsta. Därför kollas dom inte alltid. Det behövs inte, det är bara för show. Min vän har arbetat som attraktionsmedarbetare på Grönan.

*Vittnen har berättat att ”balkmannen” slungades ur och LANDADE på balken. Han kunde därefter hålla fast sig

*Jetline har enbart en lårbygel och känslan när man åker jetline är ju att man är påväg att slungas ut för det är inget som tar emot vid midjan. Jag förstår att folk slungades ur enkelt i den hastigheten

*Andra vittnen har berättat hur vagnarna kraftigt åkte fram och tillbaka på spåret och därefter började vagnarna skaka och ”hoppa” vilket orsakade att hela attraktionen inklusive vilda musen började skaka
Så jävla dum får man inte vara.
Han har inte styrkan eller reaktionsförmågan. De som filmade hade inte heller reaktionsförmågan eftersom 99,99% såg vagnen/vagnarna när de hörde smällar. Hoppas han ramlade ner.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NegerArne
Har läst olika vittnesmål i diverse press. Flera talar om att attraktionen varit märkbart högljud och verkat annorlunda i sitt uppförande,sedan händer detta. Varför tar man inte kontakt med behörig personal om man uppfattar något dylikt? Att de sömniga sommarjobbarna ska upptäcka något är nog att hoppas på för mycket men som vuxen borde man fatta att det är information som behöver landa hos rätt personer. Mitt djupaste medlidande till alla drabbade,ett jävla mardrömsscenario som lätt kunnat döda en handfull till. Vi får hoppas sjukvården lyckas hålla siffran nere, en död är illa nog.
Det är väl ändå Gröna Lunds ansvar och inte besökarnas att hålla reda på sina attraktioner!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masmo
Ja

https://www.tiktok.com/@feliciajuliatuffano/video/7248655233159679259?is_from_webapp=1&web_id=718711 0139974157830

Och den här filmen bekräftar vittnesuppgifterna som säger att han slungades mot balken, landade över den och lyckas kravla sig upp på den så han hamnar sittandes över den. Man ser klart och tydligt här att han INTE klättrar ur vagnen
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masmo
En cykel har ju dock bara ett hjul vilket inte Jetline har.

Oj ok felåt, låt oss säga en bil som kör i 50km/h och tappar framvagnen, blir det en hård inbromsning tror du?
Citera
2023-06-25, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Mitt i eländet måste man ändå le lite åt den filmande bror duktig som med tilltagande panik ("det här börjar bli jobbigt alltså") säger åt övriga att ta det lugnt och "andas djupa andetag".... och sedan lägger upp eländet på YT.

Men det väcker ju den mycket relevanta frågan hur bygeln i minst en vagn öppnas vid denna incident 2017. Som utredare skulle jag rikta strålkastaren mot vilka åtgärder som GL vidtog efter att de fick reda på detta!

Hahahaha tack för din kommentar, kollade klippet nu också. Riktig roligt när han säger "alltså det här börjar bli jobbigt för mig också" Hahaha. Vet inte varför det är roligt menmen.
Citera
2023-06-25, 22:01
Avslutad
Man ser tydligt att skenan för hjulen vänster fram på den främre vagnen, men även höger fram verkar saknas?

https://ibb.co/SXLxHST
Citera
2023-06-25, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wooqiprwo
Han har väl försökt klättra ner, tror inte han är på samma ställe i klippen.
Tror jag också, att han försökte klättra ner.
det finns ett par vide i olika vinklar som är filmade bakom honom med vagnarna sidan om och bakom honom där ser man att balken han sitter på når fram till bakersta vagnen, en annan rörig fladdrig video som är filmad från första vagnen ser det ut som han satt på en balk långt borta, men det är nog mest en synvilla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sv3rigegatis
Säkert för att det har varit pensionsräddare som tar hand om säkerheten.
Har nästan uteslutande sett svenskar som jobbar på parken men inte varit där på flera år och inte blir det tätare besök heller. Oavsett så är de flesta rätt okvalificerade och trötta ungdomar men det finns ju äldre och tekniskt kunnig personal på plats och dessa är inte svåra att urskilja från resten av flocken. Det spelar mindre roll nu men blir ibland förvånad över flatheten hos vuxna människor,ser det ofta i min egen närhet. Vuxna som låtsas blunda eftersom det ”säkert är någon annan som fixar det” eller bara är för korkade för att uppfatta en uppenbar fara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreparenn
Angående "balkmannen" så har han knappast slungats ut. Hade han gjort det hade han varit en blöt fläck. Han har antingen klättrat ur vagnen när den stannat eller klättrat upp från marken.

Han har nog klättrat ned på bjälken precis under spåret och hasat sig längre bort. Vad kanske i chock och panikslagen och trodde han skulle kunna klättra ned den vägen men ”fastnade” för han missbedömt höjden eller nåt sen.
Citera
Medlem
exe.es avatar
Är extremt mycket som tyder på att man inte följt de säkerhetslagar som finns, uppenbarligen har inte attraktionen varit i bra skick nog att åka utan att den stannar osv. Om det bara någon timme innan stod massa vaktmästare och inspekterade ena vagnen borde det kunnat synas på hjulen/tågen att något inte var rätt. Hur som helst hade det enda rätta vara att bara stänga ner hela skiten eftersom det gäng på gång bevisats att den inte är säker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Breakaway1
Så balkmannen slungas ur vagnen och lyckas i det våldsamma fallet greppa tag utan en skråma. Låter ju helt osannolikt.

Ja det är det också då det inte stämmer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in