2023-06-25, 21:51
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masmo
Liveleak har lagt ned vad jag vet.

En 35årig kvinna ska ha dött.

Jag kollar kaotic, istället men där finns inget än så länge.
Citera
2023-06-25, 21:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 021mannen
Jag ger mig fan på att nödbromsen slagit till som när spåret låg fel som nämts i tråden... sen har massan och fysiken gjort processen kort för hjulen och säkerhets byglarna och vips alla flyger som vantar slår i tänder och bryter händer och huvuden

Det låter som en rimlig teori. Verkar som de som satt längst bak som slungades ur. Tåget var böjt vid nödbroms och de sista vagnarna var högre upp än de andra.
Citera
2023-06-25, 21:53
Medlem
Wooqiprwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Att klättra ur en vagn och sätta sig ner på ett spår är knappast att vara övernaturlig eller en legend 🤣

Nej, men folk påstår ju att han slungats mot en balk, men istället lyckats hänga sig kvar i den.
Citera
Medlem
Fibonaccitals avatar
Det är nog inte konstigt att folk flög ut ur vagnen.
En kraftig inbromsning, banan lutar något.
De flyger uppåt och framåt, lyfter från sätet.
Bygeln klarade inte den vikten utan vek sig.

Sedan de som föll har nog flugit ut huvudstupa, dunsat på en eller några balkar på väg ner till marken med huvudet först.

Stackar jevlar...
Citera
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Vilken jävla hjälte han är!

Köper inte historierna om att kravlade sig ut, jag går på legenden att han slungades ut och greppade tag i balken!

Har sett det hända, en som flög huvudstupa framlänges i hög fart, men lyckades sträcka ut en arm och få tag på en balk att hålla i. Annars hade det kunnat bli rullstol. Men det var en ung och lätt person.

Men i den åldern och med den tyngden, och i den farten, är det knappast troligt. Sånt händer bara i actionfilm.

Om vagnen lutade kanske han tyckte det var säkrare att försöka ta sig ner via eller sitta på balken.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Nej snarare avsaknaden av en hjulupphängning och beroende på var axeln/balken gått av så stuttar den i "rälsens slipers" (rör) från centralramen det gör att tågsettet hoppar/skakar som när du åker på en grusväg som blivit tvättbräde, hela bilen skakar trots fjädring. Till slut har det stannat där i kurvan som är i våg.

Men är folk dumma i huvudet eller!? Inte riktat mot dig men andra, vad händer när man cyklar och framhjulet lossnar liksom!? Blir ganska hård inbromsning minst sagt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoben
4. Det finns uppgifter om att ett flertal byglar öppnas i smällen. Detta medför att flera personer slungas ut ur sina vagnar.

Total katastrof, hur kan det ske.

Höll de inte i sig med händerna också? Gör jag alltid när jag åker berg- och dalbana. Men det hade kanske inte hjälpt ändå med tanke på de krafter som måste varit inblandade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det här är ju elementär fysik på grundskolenivå
Tyngdkraften kommer att påverka alla föremål med exakt samma acceleration, och därför kommer de att falla med samma hastighet oavsett massa. Det var detta Galilei upptäckte när han lät två vikter med samma form men med olika vikt falla från det lutande tornet i Pisa. Att det ändå är skillnad på fallhastigheten på jorden beror på att luftmotståndet spelar en stor roll. En fjäder är inte lika strömlinjeformad som ett äpple, och när den skall ta sig genom luftens molekyler kommer den att bromsas kraftigt.

Tjockisen landar dock med nästan dubbla rörelseenergin så chansen att överleva borde vara mycket mindre. (Om man räknar bort effekten av eventuell inbyggt krockkudde)
Citera
2023-06-25, 21:54
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Om Balkmannen klättrade ur borde väl ändå någon hunnit filma det?
Citera
2023-06-25, 21:54
Medlem
Mightybitchs avatar
1.40 minimilängd för jetline... No babies
Citera
2023-06-25, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Varför tog Gröna Lund bort bältet?

Tidsoptimering går snabbare med en låsbygel.
Citera
2023-06-25, 21:55
Medlem
Har läst olika vittnesmål i diverse press. Flera talar om att attraktionen varit märkbart högljud och verkat annorlunda i sitt uppförande,sedan händer detta. Varför tar man inte kontakt med behörig personal om man uppfattar något dylikt? Att de sömniga sommarjobbarna ska upptäcka något är nog att hoppas på för mycket men som vuxen borde man fatta att det är information som behöver landa hos rätt personer. Mitt djupaste medlidande till alla drabbade,ett jävla mardrömsscenario som lätt kunnat döda en handfull till. Vi får hoppas sjukvården lyckas hålla siffran nere, en död är illa nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in