2023-06-25, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nissa, inte nisse.

En 35-årig kvinna.

Det tragiska är ju att det med stor sannolikhet var en mamma till ett barn som också åkte.
Läste att hon åkte med en jämnårig och att hennes barn var kvar på marken.

Inte direkt någon förbättring av situationen men ändå.
Citera
2023-06-25, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ichessy
Jetline byggdes 1988 och är en kopia av Knightmare Roller coaster som var i drift till 2012 på Camelot Theme Park, som också är konstruerad av Anton Schwarzkopf och byggd av Zierer.

Tillskillnad från Jetline morderniserades inte Knightmare, utan de behöll sina vagnar med BÄLTE och BYGELN.

Bältet tog Gröna Lund bort när Jetline morderniserades. Om de funnits så hade ingen dött idag.

Videobevis: https://youtu.be/yorFd3fW-tA?t=177
Varför tog Gröna Lund bort bältet?
Citera
2023-06-25, 21:47
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooqiprwo
Dock behöver Balkmannen träda fram, han är en levande legend!

Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Vilken jävla hjälte han är!
Nån måste ändå förstå fysiken att hamna där utan skador eller inse vilken tur det är.
Citera
2023-06-25, 21:47
Medlem
Klas-Akes avatar
Tydligen verkar det vara sommarjobbare som ansvarar för säkerheten på Gröna Lund.
Vi har att göra med riktiga klåpare, läs mera här
https://www.expressen.se/ekonomi/qs/...nojesparkerna/
Citera
2023-06-25, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ichessy
Jetline byggdes 1988 och är en kopia av Knightmare Roller coaster som var i drift till 2012 på Camelot Theme Park, som också är konstruerad av Anton Schwarzkopf och byggd av Zierer.

Tillskillnad från Jetline morderniserades inte Knightmare, utan de behöll sina vagnar med BÄLTE och BYGELN.

Bältet tog Gröna Lund bort när Jetline morderniserades. Om de funnits så hade ingen dött idag.

Videobevis: https://youtu.be/yorFd3fW-tA?t=177

Så sant som det var sagt. Det är galet med en bergochdalbana utan säkerhets bälte. Grönlund har inte direkt gått som tåget sedan covid så det skulle inte förvåna mig om dom har dragit in på allehanda service för att maxa marginalerna.
Citera
2023-06-25, 21:48
Medlem
Masmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Nån måste ändå förstå fysiken att hamna där utan skador eller inse vilken tur det är.

Vilket tyder på att han klättrat ut självmant på balken, även grabben som satt längst fram påstår det.
Citera
2023-06-25, 21:49
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Jag var på Grönan igår och till sommarjobbarnas försvar vill jag säga att de kollade våra byglar och säkerhetsanordningar ordentligt innan varje åktur. De var också noga med att säga till folk som inte skötte sig. Ingen skugga ska falla över dessa unga arbetare. Att Jetline är körd till bristningsgränsen är inte deras fel. Inte heller att Jetline har en dålig säkerhetsanordning.
Självklart inte de på golvets fel utan detta är de som är högst upp som slarvar för att maximera vinst. Parks and Resorts är ett korrupt företag.
Citera
2023-06-25, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Undrar hur de gör med nöjesfält på sydligare breddgrader 🙄

Kan ju vara en orsak, men beror nog på ett slitage och att diverse komponenter inte har bytts ut med rätt intervall. Värmen ska inte kunna påverka om allt är ok.
Citera
2023-06-25, 21:50
Medlem
Flong-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klumpfisken
Det som oroar mig är att besiktningar köps upp i konkurrens idag avseende vissa konstruktioner.

Det innebär billigast utför uppdraget.

Då finns risk för fusk, en besiktning måste få ta den tiden som behövs. Jag hoppas det inte är så i detta fall att man köpt sig det billigaste pappret, dvs för billigaste peng försökt köpa sig fri från ansvar (målvaktsdokument).

Jag hoppas verkligen att det är kompetens som styr besiktningar och inte plånboken.

Dekra som verkar ha besiktat anläggning på gröna lund fick dessutom stänga ner verksamheten 2021 pga bristande kunskap
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-bilbesiktning
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Wooqiprwo
Stämmer detta så är han ju fan övernaturlig dessutom, utöver en legend.
Att klättra ur en vagn och sätta sig ner på ett spår är knappast att vara övernaturlig eller en legend 🤣
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Fy fan.
Om det är ett sånt hårt bromssystem måste det väl kombineras med anordning som gör att folk sitter fast. Det borde ju gå att förutspå att snabba inbromsningar skapar kraft framåt.

Nej snarare avsaknaden av en hjulupphängning och beroende på var axeln/balken gått av så stuttar den i "rälsens slipers" (rör) från centralramen det gör att tågsettet hoppar/skakar som när du åker på en grusväg som blivit tvättbräde, hela bilen skakar trots fjädring. Till slut har det stannat där i kurvan som är i våg.
Citera
2023-06-25, 21:51
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masmo
Liveleak har lagt ned vad jag vet.

En 35årig kvinna ska ha dött.

Jag kollar kaotic, istället men där finns inget än så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in