Citat:
Ursprungligen postat av
UyCVswHfsnM2z3nH
Du förstår inte manlig psykologi. Vi testar varann hela tiden, genom förolämpningar och små "tävlingar" och skryt. Det fungerar helt enkelt inte med en kvinna, hon vet inte hur hon ska bita tillbaka, och det slutar med att hon tar det personligt, och män lär sig detta tidigt.
Om en manlig bekant har gått upp i vikt kan jag säga "fan vad fet du har blivit!" Om han sökt ett jobb som han inte fått: "Inte så konstigt, du är för dålig helt enkelt". Han kommer då hugga tillbaka på ett eller annat sätt. Om någon av oss tar det personligt och blir tjurig så fortsätter man inte, men det händer nästan aldrig. Vi testar varandras gränser konstant och lär oss på det sättet att inte ta småsaker på så jävla stort allvar.
Liknande kommentarer skulle aldrig fungera att säga till en kvinna för hon vet inte hur hon ska ta emot det. Hon är för ömtålig.
Inom ett kompisgäng där man känner varandra väl är jargongen (från och till) hård men hjärtlig bland kvinnor också.
Om en man ska säga till en kvinna "fan vad fet du blivit" ska de känna varandra väl. Jag skulle aldrig säga så till en kvinna som jag inte kände väl och visste att hon kunde ta det. Liksom jag inte skulle säga till en random man "fan vad liten kuk du har, jag kollar på youtube istället". Han har kanske haft komplex hela sitt liv och en sån kommentar skulle riskera sänka honom för lång tid framöver.
Det har mycket med tajming och sammanhang att göra och hur väl man känner varandra.
Det är lite det här med att svarta kan kalla varandra för "nigger" men om en random viting skulle göra det skulle det ganska snabbt tagit hus i helvete.....typ.
Och det här med att - "här är tonen hård men hjärtlig" på arbetsplatser är en hårfin balansgång mellan mobbing och hjärtlig. Jag jobbade på danska handelsfartyg en gång. Ena turen på ena, andra turen på andra, osv.
I stort sett 100% manlig besättning. En av killarna var söt, social och framgångsrik bland tjejer. Han blev totalt utmobbad och hatad av de andra männen, de var så jävla bittra och avundsjuka på denna killen. Helt sjukt att se.
Och så vidare. Alla var bitchiga mot varandra hela tiden. Ingen bra stämning. Problemet är att män överlag inte har djupare meningsfulla samtal med varandra som väger upp bitchigheten.
Många män har inte en enda nära vän eller släkting de kan vända sig till när de mår dåligt. Sen läser man om män som kör in i träd mitt på dagen, på en torr och fin väg. Eller frontalkrockar med en lastbil på en torr och fin väg med fri sikt.
Det här med att män kallar kvinnor för värdelösa, parasiter, horor, korkade, osv osv osv handlar om osäkerhet och mindervärdeskomplex hos män.