Jag tror det du beskriver är en reaktion på hur kvinnligt och manligt framställs i samhället jämfört med hur det ser ut i verkligheten. Kvinnor är svagare, ömtåligare och mer känsliga än män och det är något vi män tvingas anpassa oss efter dagligen, samtidigt som vi förväntas spela med i illusionen att så inte är fallet.
Om män var starka, robusta och okänsliga så skulle de inte ha sånt behov av att ständigt skryta och skrävla om sin påstådda överlägsenhet. Män har verkligen inte "anpassat" sig efter kvinnor.
Den grandiosa självbilden tyder på stor osäkerhet. Ett behov av ständig bekräftelse och beundran.
Senast redigerad av Jenny9 2023-06-25 kl. 02:50.
Haha ska du extraknäcka som psykolog lite. Det är mest projiceringar, påtala ert kvinnogriseri är knappast avsky mot kvinnor. Frågan är ju snarare hur det står till med er som inte klarar av sanningen? Lilla bäsen då.
Ni. Ni sitter här och tror att ni skulle klara något hur lätt som helst trots att varje gång vi provar så slutar det i katastrof för kvinnor. Jag vet att det så klart tär på det bräckliga kvinnliga egot men försök hålla dina känslor utanför. Det är alltså textbok storhetsvansinne ni visar upp här.
Åhjo bara kolla tsen, män klarar sig utmärkt i vanlig ordning. Sluta bara sluta, kvinnor är livegna utan mäns skydd.
Jag frågar igen, vad är det du vill med dina inlägg?
Det är knappast att diskutera iallafall. Om det inte är att vräka ur dig din avsky för kvinnor, vad är det då?
Angående ts har jag inte någonstans påstått att det skulle vara "hur enkelt som helst". Däremot har jag påstått att om det gäller liv eller död är jag ganska säker på att kvinnor gör det som är nödvändigt för att överleva. Enkelt har jag inte sagt att det skulle vara, tvärtom skulle det säkert vara förjävligt jobbigt, men överlevnadsinstinkten är stark. Är det dessutom barn inblandade finns det inte en chans i helvetet att kvinnan skulle sätta sig och gråta istället för att se till att det fanns mat på bordet.
Få se nu....
män drabbas oftare av allvarliga sjukdomar, dör tidigare, dominerar fängelser, verkar ofta extremt känsliga, eftersom de så ofta reagerar med grovt våld, depression eller desperation efter en ny fruga, så fort lilla frun vill skilja sig, klarar skolan sämre, mognar senare, alltså "ömtåligare" frontal cortex etc etc....
inte mycket du av verkligheten där ute, som ger vid handen att kvinnor skulle vara "ömtåligare och mer känsliga" än män, snarare motsatsen.
Om du vill köra det vanliga racet med "vilka är bäst, män vs kvinnor" så får du göra det med någon annan, jag tänker inte ge mig in i det mer med dig.
Efter vår tidigare diskussion (konstnärsklubben) när du inte gav dig även efter 11 -1 i underläge med exempel så tänker jag inte ödsla tid på liknande "tävlingar" med dig.
Det jag försökte göra i mitt inlägg var att förklara varför män tycker dessa program är så roliga.
Försök att se det genom en 30-årig mans ögon. Sedan han hamnade i puberteten kanske han sett en man gråta (utanför begravningar) en eller ett par gånger. Jämför med alla hans tidigare partners (vuxna kvinnor) som brytit ihop i tårar flera gånger om året för helt obegripliga anledningar.
Därtill har han sedan han var en liten pojk lärt sig att ändra sitt språk och hur han tilltalar en tjej/kvinna, för att hon inte ska bli ledsen. Skämt som han kan dra med killarna i skolan är inte gångbara med tjejerna, risken är för stor att de tar det personligt.
Som vuxen man när han går till gymmet ser han vuxna kvinnor maxa på vikter han själv inte hade några problem med som 12-åring. På hans arbetsplats som är fysiskt tung ser han jobbannonser där "kvinnor uppmanas söka". När kvinnan sedan blir anställd och hon inte orkar lika mycket som männen så är det ingen som vågar nämna det, av risk för att kvinnan ska ta det personligt och anmäla någon till HR.
Han lär sig hålla kvinnor på bra humör genom att mata deras oändliga bekräftelsebehov. Att framföra konstruktiv och saklig kritik mot en kvinnlig kollega är för svårt, han avstår hellre.
Sedan ser han ett program som det här, hur självsäkra kvinnorna är i början och hur det går när verkligheten kommer ikapp, så är det kanske inte så konstigt att det genererar viss glädje.
Jag frågar igen, vad är det du vill med dina inlägg?
Det är knappast att diskutera iallafall. Om det inte är att vräka ur dig din avsky för kvinnor, vad är det då?
Angående ts har jag inte någonstans påstått att det skulle vara "hur enkelt som helst". Däremot har jag påstått att om det gäller liv eller död är jag ganska säker på att kvinnor gör det som är nödvändigt för att överleva. Enkelt har jag inte sagt att det skulle vara, tvärtom skulle det säkert vara förjävligt jobbigt, men överlevnadsinstinkten är stark. Är det dessutom barn inblandade finns det inte en chans i helvetet att kvinnan skulle sätta sig och gråta istället för att se till att det fanns mat på bordet.
Prata om trådens ämne. Inte era kvinnliga fantasier som utgår från er grandiosa självbild utan den faktiska verkligheten varje gång detta experiment utförs. Försök få lilla egot i check ok? Klart verkligheten svider men du är bara barnslig när du leker struts.
Det funkar inte så.... Du visar bara din absurda naivitet igen och igen. Vet du inte hur du gör upp eld och vilka instrument du skall använda så spelar alltså inte tid någon roll, det är en kunskap du saknar och du kommer inte att lösa det själv bara för att du vill och nöden kräver det nu. Vi män LÄR OSS DESSA SAKER. Dom kommer inte till oss genom magi... Det finns ju farliga bär, svampar och rötter och allting annat så man kan inte heller hålla på och trycka i sig vad man vill. Vad vet kvinnor som stillastående vatten? Bakterier i vatten?
Tror man att fantasier och en stark tro kommer rädda en så är man mentalt en bebis. Det är väldigt uppenbart att ni svenskor är brutalt i-lands skadade. Ni är så vana vid räkmackan vi män alltid givit er att ni numera inte ens kan tänka bort den.
Har hellre ett djur som husdjur än att äta det. Har det inte i mig. Äter hellre en snäcka eller en krabba.
Min erfarenhet är att många män vet tex hur man gör upp en eld för de har lekt ute mycket eller kanske haft en manlig förebild som visat dem någon gång. De kanske också besitter någon viss kunskap om vilket träslag som brinner bäst eller hur man ska stapla vedträn för att elden ska ta..
Jag har som kvinna lärt mig sånt för jag lekte mycket utomhus och hade manliga förebilder som visade mig samt haft hobbies där man är ute i skog och mark men många tjejer kanske hellre håller på med gymnastik, shoppa, simmning eller bara leka med kompisar.
Sen vet jag att det finns massor med män som inte har koll på det här alls då de har spel som intresse. Men tror endå det finns fler män som är intresserade av överlevnad, natur osv än kvinnor.
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag växte upp i ett litet samhälle i södra Skåne nere vid kusten. Ingen ödemark a la Norrland så långt ögat kunde nå. Som barn lekte jag med dockor, lego, klättrade, lekte stenålder, vandrade och campade mycket med mina föräldrar, bodde hemma hos min mormor på hennes lilla bondgård på somrarna, älskade brännboll och att springa, älskade att läsa böcker och se på film också, osv osv osv. Lekte mycket med andra flickor och pojkar. Vi lekte med eld fastän vi inte fick, med mycket mera. Min erfarenhet är att flickor inte gör antingen eller utan lite allt möjligt om de får chansen. Sen har jag även stött på människor som bott och vuxit upp i Malmö hela livet som inte ens vet hur man sågar en planka mitt av.
Jag kan göra upp eld och stapla vedträn rätt, det är ingen raketvetenskap direkt. Hjälpt pappa med veden många gånger.
Se där, två random kvinnor som hade överlevt galant om vi slagit ihop oss och dragit nytta av varandras lärdomar. Till och med kunnat leda en grupp kvinnor och lärt av varandra.
Du hade inte behövt äta rött kött om du inte velat. Ägg, krabba och fisk är bra protein som du klarat dig på.
..ja jösses.
Ni sitter på ett forum på internet med era smartphones / datorer och 'minsann' skulle överleva på en öde ö och dessutom "leda en grupp" / chefa andra kvinnor..
Ni är så jävla av banan och lever / 'lajvar' livet att man bara kan skratta åt er.
Om män var starka, robusta och okänsliga så skulle de inte ha sånt behov av att ständigt skryta och skrävla om sin påstådda överlägsenhet. Män har verkligen inte "anpassat" sig efter kvinnor.
Den grandiosa självbilden tyder på stor osäkerhet. Ett behov av ständig bekräftelse och beundran.
Du förstår inte manlig psykologi. Vi testar varann hela tiden, genom förolämpningar och små "tävlingar" och skryt. Det fungerar helt enkelt inte med en kvinna, hon vet inte hur hon ska bita tillbaka, och det slutar med att hon tar det personligt, och män lär sig detta tidigt.
Om en manlig bekant har gått upp i vikt kan jag säga "fan vad fet du har blivit!" Om han sökt ett jobb som han inte fått: "Inte så konstigt, du är för dålig helt enkelt". Han kommer då hugga tillbaka på ett eller annat sätt. Om någon av oss tar det personligt och blir tjurig så fortsätter man inte, men det händer nästan aldrig. Vi testar varandras gränser konstant och lär oss på det sättet att inte ta småsaker på så jävla stort allvar.
Liknande kommentarer skulle aldrig fungera att säga till en kvinna för hon vet inte hur hon ska ta emot det. Hon är för ömtålig.
Om du vill köra det vanliga racet med "vilka är bäst, män vs kvinnor" så får du göra det med någon annan, jag tänker inte ge mig in i det mer med dig.
Efter vår tidigare diskussion (konstnärsklubben) när du inte gav dig även efter 11 -1 i underläge med exempel så tänker jag inte ödsla tid på liknande "tävlingar" med dig.
Det jag försökte göra i mitt inlägg var att förklara varför män tycker dessa program är så roliga.
Försök att se det genom en 30-årig mans ögon. Sedan han hamnade i puberteten kanske han sett en man gråta (utanför begravningar) en eller ett par gånger. Jämför med alla hans tidigare partners (vuxna kvinnor) som brytit ihop i tårar flera gånger om året för helt obegripliga anledningar.
Därtill har han sedan han var en liten pojk lärt sig att ändra sitt språk och hur han tilltalar en tjej/kvinna, för att hon inte ska bli ledsen. Skämt som han kan dra med killarna i skolan är inte gångbara med tjejerna, risken är för stor att de tar det personligt.
Som vuxen man när han går till gymmet ser han vuxna kvinnor maxa på vikter han själv inte hade några problem med som 12-åring. På hans arbetsplats som är fysiskt tung ser han jobbannonser där "kvinnor uppmanas söka". När kvinnan sedan blir anställd och hon inte orkar lika mycket som männen så är det ingen som vågar nämna det, av risk för att kvinnan ska ta det personligt och anmäla någon till HR.
Han lär sig hålla kvinnor på bra humör genom att mata deras oändliga bekräftelsebehov. Att framföra konstruktiv och saklig kritik mot en kvinnlig kollega är för svårt, han avstår hellre.
Sedan ser han ett program som det här, hur självsäkra kvinnorna är i början och hur det går när verkligheten kommer ikapp, så är det kanske inte så konstigt att det genererar viss glädje.
Får jag kanske påminna dig om att det inte är jag (eller någon av de övriga fåtaliga kvinnorna på detta forum) som startat denna tråd, eller alla de övriga, kanske 90%???? av trådar på feministforumet med det huvudsakliga budskapet av att kvinnor är sämre/ värdelösa/ skit etc...
Det finns extremt många sätt/ områden som människor, individer och grupper, kan vara "ömtåliga" eller "känsliga" på. Och det finns ännu fler sätt att uttrycka denna "ömtålighet" på eller konsekvenser som ömtåligheten leder till.
Och ursäkta mig, men ett regisserat TV-program med en extremt liten andel utvalda individer, gjort för att tillfredsställa en publik, i en viss tid.....säger inget, jag upprepar NADA om någonting av det vi diskuterar.
Ska du verkligen mäta och väga "ömtålighet" hos kön, så får du som sagt vända dig till vetenskap och forskning.
Men, det gillar i regel inte average trådstartare på Flashback, eftersom då får han inte fram det han i sin stora ömtålighet är så ivrig att få fram, nämligen sin egen och sin grupps s.k. "överlägsenhet".
För ett av det tydligaste ledtrådarna för att någon/ något just är "ömtåligt" är dens iver att påpeka att han är bäst och hur "dåliga" andra är.
Och det kön som lagt enorm energi genom historien på att just markera sig själva som "bättre" i allt, är nu inte direkt kvinnor, är det?
Du förstår inte manlig psykologi. Vi testar varann hela tiden, genom förolämpningar och små "tävlingar" och skryt. Det fungerar helt enkelt inte med en kvinna, hon vet inte hur hon ska bita tillbaka, och det slutar med att hon tar det personligt, och män lär sig detta tidigt.
Om en manlig bekant har gått upp i vikt kan jag säga "fan vad fet du har blivit!" Om han sökt ett jobb som han inte fått: "Inte så konstigt, du är för dålig helt enkelt". Han kommer då hugga tillbaka på ett eller annat sätt. Om någon av oss tar det personligt och blir tjurig så fortsätter man inte, men det händer nästan aldrig. Vi testar varandras gränser konstant och lär oss på det sättet att inte ta småsaker på så jävla stort allvar.
Liknande kommentarer skulle aldrig fungera att säga till en kvinna för hon vet inte hur hon ska ta emot det. Hon är för ömtålig.
Det är inte "manlig psykologi" utan osäkerhet, okunskap och oförmåga.
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det är inte "manlig psykologi" utan osäkerhet, okunskap och oförmåga.
Jag skulle vilja påstå att det är därav som det kommer sig att så gott som alla komiker är män. Vi ser interaktionen som en utmaning för att vaska ut vem som är bäst och sedan så är det skarpt läge så ordnas det hiearkiskt och så köttar man på.
Kvinnor; förväntar sig in i det sista att någon ska 'fixa det' åt dem..
Manliga ståuppare är också på samma mynt lååångt mer multidimensionella än kvinnliga ståuppare. Det är kluriga funderingar, ofta så förlöjligar man sig själv och ser sig i tredje person.
Kvinnliga ståuppare; shockhumor, fittskämt och vulgäritet. ..kryddat med samlivsproblem som oftast skylls på männen.
Sammanfattat; Män lever i nuet, kvinnor 'lajvar' livet inuti en värld som byggs och underhålls av män.
Detta är en bra bild av hur ett samhälle skulle fungera utan män.
Det syns väldigt väl i statistiken även i vårt samhälle idag. Män(västerländska) som grupp är nettobidragare till samhället medans kvinnor och utomeuropeiska män en nettomottagare. Utan de män som skapar överskottet som täcker det underskott övriga skapar, skulle vi få den situation vi ser i många av tredje världens länder idag. Obefintlig/dåligt fungerande infrastruktur, fattigdom, osv. Det är inte en så allt avlägsen framtid för Sverige, iom att gruppen produktiva män i relation till övriga befolkningen blir mindre för varje år med den politik vi har.
Till er kvinnor som skriver att kvinnor skulle klara sig lika bra, bara det var ”skarpt läge”, är fullkomligt ute och cyklar. Den genomsnittliga kvinnan har inte den fysik som krävs för att långsiktigt hålla sig vid liv i det vilda, dvs producera adekvat skydd, uppehålla tillgång till mat/vatten och hålla rovdjur borta.
Senast redigerad av Anacondan 2023-06-25 kl. 11:16.