2023-06-25, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Stämmer. Allt snack om att folk skulle ha "känt" att den var i dåligt skick är bara efterhandskonstruktioner. Självklart finns ett eller annat blogginlägg från i år eller förra året där någon påstår att maskinen "känns" trasig. Av tusentals tillgängliga inlägg och tankar om en sådan maskin är det en statistisk självklarhet att någon tidigare skulle ha klagat på upplevelsen alla tänkbara orsaker.
Precis. Jävligt tråkigt för dom inträffade dom anhöriga och gröna lund
Men förhoppningsvis kan dom öppna snart igen. Så fler familjer kan njuta och ha roligt i sommar. Och är man rädd och orolig så är det ju bara att låta bli att åka.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av djokovish
Nej, man röntgar normalt sett inte sånt här. Oavsett år eller åkturer.

Hur besiktar man hållfastheten etc. då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Låter som ett riktigt jävla ruttet ställe, värre än Axels Tivoli ju.

Hoppas att de grundligt utreder inte bara denna händelse utan även vad annat som har försiggått på det här jävla pajastivolit.

Nu vet jag visserligen inte hur Grönan var innan den såldes men från allt jag har hört så var det mycket bättre då. Jag började typ precis efter försäljningen men under dom 3 åren som jag var där så märkte jag att allting blev markant sämre för varje år som gick. Andra året så försvann hemlagad lunch som var riktigt bra och prisvärt. Istället blev det micromat eller frallor (med mögel-lotteri) som man fick köpa. Jag har visserligen hört att hemlagad mat har kommit tillbaka vid nåt tillfälle men som sagt, initialt så var det besparingar på besparingar samtidigt som man fick höra skryt om nya rekord som slogs varje år och som tack fick man typ en godissnöre vid nåt tillfälle (ja, jag är seriös).

Kort och gott, i och med att tiotusentals söker till Grönan varje år så är det hur lätt som helst för dom att behandla en som skräp för det finns alltid någon som kan ersätta dig.
Citera
Medlem
För mig är det en gåta hur en sådan här berg- och dalbana som har en maxhastighet på 90 km/h och en höjd på alltså 5 meter, inte är utrustade med säkerhetsbälte i vagnarna som går runt hela kroppen??

Bara en stång som sätts över benen/höften, som gjort för att slungas ut ju! Herregud vilken skandal. Hade vagnarna varit utrustade med bälten hade ingen trillat ur, om inte hela vagnen åkte i backen förstås men då hade man ju ändå suttit fast i alla fall.
Citera
2023-06-25, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Det beror ju helt på vad det var som var trasigt då och vad som hände idag. De två behöver ju inte ha ett samband. Stora maskiner som utsätts för stora krafter går sönder ibland. Det är 100% oundvikligt.
Förvisso.

Citat:
Nu har ju uppenbarligen något havererat på ett katastrofalt sätt, men att reparationer har skett tidigare är inget som helst underligt. Det hade varit mer oroväckande om det INTE hade reparerats och underhållts.
Jag tänker att det är en dålig reparation helt enkelt.

Att felet inte åtgärdades ordentligt den första gången.

Men ja, du har rätt, det är ju ren spekulation och jag kan egentligen inget om detta området, kändes bara som att det inte var en slump att det hände så nära inpå.

...om de ju ens stämmer.
Citera
Medlem
Vilken brandstation svarade på larmet? Var det Östermalms Brandstation och hur många enheter var på plats?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Det kom väl redan på första sidan att det är invandrare som medvetet saboterat vagnarna för att få uppmärksamhet? Oklart varför.. miljöaktivister tror jag inte på eftersom vagnarna är utsläppsfria.

Vet inte om du är ironisk eller inte, svårt att veta i text! Men om inte så handlar ju motståndet till utbyggnaden av GL från miljöorganisationerna så klart inte om utsläpp från berg o dalbanor, utan på hur utbyggnaden kommer påverka miljön i den direkta omgivningen.
Citera
Medlem
ndyzs avatar
lite recensioner från just jetline

bild 1

bild 2
Citera
Avslutad
GL fick ny VD detta året i januari. Svettigt på nya jobbet nu?

https://www.mynewsdesk.com/se/grona_lunds_tivoli/pressreleases/jan-eriksson-ny-vd-paa-groena-lund-3228139
Citera
2023-06-25, 18:19
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shieldmc
https://vm.tiktok.com/ZGJCnEbhc/

Intressant intervju där vi för höra lite mer detaljer

Han nämner 2 killar, kan det varit en transa som dog?
Undra vad han menar att den först smäller in i något och sen visar han som att den åker fram o tillbaka o smäller igen och igen innan dom flyger ur?
Citera
Medlem
Av bilderna att döma ser det ut att vara max 6-7 m högt från den punkten som tåget befinner sig på. Går att överleva så man kan ju hoppas att det stannar vid 1 dödsfall.

Dock ser det ut att gå väldigt fort just där om man kollar POV. Frågan är ju vart det inträffat? Tåget har ju av naturliga skäl åkt ner till den lägsta punkten innan det stannat.
Citera
Medlem
Video finns på TikTok kontot från en av de som satt i vagnen @kejnrbbj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här