2023-06-25, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Men vart fan hamnade tåget?

Tåget står kvar, bar ett hjulpar och ett antal resenärer som flög ned i marken!
Citera
2023-06-25, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monsterbitchen
Notera även att grönan haft öppet under vintern för att dra in så mycket Cash som möjligt. Jetline har alltså åkt i minusgrader och det ni kallar extremhetta. Året runt. Det kanske inte var jättebra.

Vet du vad du snackar om eller sitter du och gissar för att du missuppfattat nåt?

Tyrol har öppet på vintern för div julfester, att åkattraktionerna är öppna på vintern har jag aldrig sett eller hört talas om, du kan ju tala om var du hittar den informationen om att dom kör åkattraktioner på vintern.
Citera
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Stängd, hela dagen sa en i personalen, såg även gråtandes personal etc
Sätta käppar i hjulen vilken ekonomisk förlust det kommer bli.
Citat:
– Vi kommer inte öppna igen förrän vi gått i botten med det, säger Annika Troselius, informationschef på Gröna Lund.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
En kvinna är död. Det förvånar mig inte. Kvinnor åker berg- och dalbana lika mycket som män - det borde de inte - men de gymmar inte lika mycket som män och är inte förberedda på att t.ex. hugga tag i balkar och hejda sitt fall som en vältränad man skulle vara.

Angående "balkmannen" så har han knappast slungats ut. Hade han gjort det hade han varit en blöt fläck. Han har antingen klättrat ur vagnen när den stannat eller klättrat upp från marken.
Citera
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Men vart fan hamnade tåget?

Det stannade pga urspårningen. Problemet är alltså att byglarna öppnade sig på flera vagnar så att folk föll ur.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ElGubban
Orsaken till denna olycka är garanterat Materialutmattning. Bultarna som håller fast hjulparen (hjulsläden) har gått av och fått hela hjulsläden att lossna.

Kom ihåg var ni läste det först.
Fast det var mycket färg på den va ? målat över rost i förgår typ ..
Fan vad tafatt av Grönan ..
Kasst underhåll tror jag också... eller sabotage.
Citera
Medlem
Kan det röra sig om ett planerat sabotage utav Liseberg? Kan tänka mig att denna händelse kommer få flera att välja Liseberg istället
Citera
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Nä jag vet.
Min bror är den som svetsade bågarna vid hjulparen senast när Liseberg renoverade sina karuseller, och han visade mig var och hur de slits. Det var oroväckande många sprickor i ramarna (bågarna). Bultarna är värst utsatt för tryck, men har ändå bara hårdhet ISO 8.8

Det som gör det hela ännu mer tragiskt är att vid nytillverkningen så krävs det licenssvetsare. (svetsare med internationell licens) men vid reparationer så krävs det inte alls. Även bultarna har krav på sig vid tillverkningen, men ofta så görs dessa med tumstorlek vid nybyggen, men vid reparation använder man oftast millimeterbult här i EU. Det finns inga skriftliga ISO-krav på bultarna alls, endast ungefärliga mått.

Materialutmattning går inte att se med blotta ögat heller, utan när en bult smäller av blir belastningen för hög på resterande, och de smäller då av i snabb följd de med så klart.

Olyckan hade kunnat undvikas med högre krav på utbytesdetaljer vid reparation och service.
Men eftersom vi är med i EU så får inte reparatörer/svetsare lämna in klagomål ens.
"Reglerna följs" säger cheferna, och arbetaren ska bara hålla klaffen.

Tack, för mycket informativt och gediget inlägg - fler sådana! Kudos!
Citera
Medlem
SAMMANFATTNING

Men först..
Det var ett jävla tramsande. Behöver moderatorerna hjälp att klicka på banna? Varenda tråd med stor händelse översvämmas av troll. Bannlys dessa skräp så Flashback slipper bli en spegel av samhället.

Vid ca 11:40 idag kom det larm från Gröna Lund att åkattraktionen Jetline har spårat ut, och att två människor har fallit till marken från attraktionen. Vid olyckans skede satt det 14 personer i vagnarna (dvs fullsatt). Jetline är en av Gröna Lunds äldsta berg- & dalbanor, och består av 3 tåg med 7 vagnar med 2 passagerare i varje vagn. Den byggdes ursprungligen 1988 men redan 1999 byggdes den om till den konstruktionen vi ser idag. Gröna Lund säger att Jetline åks 1 miljoner gånger per år (oklart om 1 miljon besökare eller om det är 1 miljon varv på konstruktionen). Den högsta G-kraften du utsätts för i Jetline är 4,5g, och högsta hastighet är 90 km/h. Maximal höjd är 32 meter.

Att döma av denna bild så skedde urspårningen i den tredje nedförsbacken, efter att det tas foto. Denna video nedan visar aktuell backe som olyckan skedde i.

På marken nedanför Jetline låg det en hjulkonstruktion från berg- & dalbanan

Enligt Expressen är en kvinna i 35 års åldern bekräftad avliden, och nio andra är skadade varav det är tre som är allvarligt skadade samt att det är tre barn som vårdas för lindriga skador på Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Region Stockholm har gått upp i stabsläge efter olyckan.

Direkt efter olyckan utrymdes Gröna Lund, och dess informationsansvarige har meddelat att parken kommer hållas stängd till dess att olyckans orsak är utredd. En presskonferens kommer hållas vid 17:00 av Gröna Lund vid Hasselbacken, som ligger mittemot Gröna Lund.
Citera
2023-06-25, 16:24
Medlem
Citat:
Nä jag vet.
Min bror är den som svetsade bågarna vid hjulparen senast när Liseberg renoverade sina karuseller, och han visade mig var och hur de slits. Det var oroväckande många sprickor i ramarna (bågarna). Bultarna är värst utsatt för tryck, men har ändå bara hårdhet ISO 8.8

Det som gör det hela ännu mer tragiskt är att vid nytillverkningen så krävs det licenssvetsare. (svetsare med internationell licens) men vid reparationer så krävs det inte alls. Även bultarna har krav på sig vid tillverkningen, men ofta så görs dessa med tumstorlek vid nybyggen, men vid reparation använder man oftast millimeterbult här i EU. Det finns inga skriftliga ISO-krav på bultarna alls, endast ungefärliga mått.

Materialutmattning går inte att se med blotta ögat heller, utan när en bult smäller av blir belastningen för hög på resterande, och de smäller då av i snabb följd de med så klart.

Olyckan hade kunnat undvikas med högre krav på utbytesdetaljer vid reparation och service.
Men eftersom vi är med i EU så får inte reparatörer/svetsare lämna in klagomål ens.
"Reglerna följs" säger cheferna, och arbetaren ska bara hålla klaffen.

Känner flera betongingenjörer som uteslutande aldrig skulle sätta sin fot på Lisebergsbanan pga ovan.
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Var det inte en man som fick tag i en balk eller nåt och lyckades hejda sitt fall?
Klättrade upp verkar det som att han gjorde
Citera
Medlem
Citat:
Var det inte en man som fick tag i en balk eller nåt och lyckades hejda sitt fall?

Nej, den killen befann sig nere på marken med ett barn i famnen, och kastade nästan detta barn till en random kvinna för att bege sig upp i karusellen för att på egen hand snabbt försöka undsätta personer i nöd! Således en riktig hjälte och kanske stark, men han befann sig inte på tåget när attraktionen gick sönder utan på marken!

Verkar dock som han själv då fastnade på vägen upp och själv behövde nödsättas!
Senast redigerad av Deslauriers 2023-06-25 kl. 16:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in