2023-06-24, 02:16
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Det har nu snart gått EN MÅNAD sedan jag senast kunde surfa på FB med TOR. Detta trots att admin sagt att ddos-attacken upphörde för typ två veckor sedan.

Varför är det INGEN på HELA FORUMET som upprörs av detta?
Tycker ni inte att det är riktigt jävla obehagligt?
Varför så tyst bland flashbackarna kring detta?

Vad i helvete?! Jag bryr mig som fan. Noterade att jag som vanlig VPN-användare var blockad i över två veckor från Flashback. Vägrade besöka sajten då. Jag brukar köra TOR via Whonix med Linux som underliggande OS. Om Flashback bannat TOR så är det en fucking big deal! Förstår att man vill försvara sig mot angrepp, men detta är för fyrkantigt och genomgripande. Jag är väldigt besviken!

MVH/Kippen hacker
Citera
2023-06-24, 12:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Den absoluta majoriteten av exit-noderna är kända.
Man kan ladda ner en lista på alla exit-noder.

Det är helt uppenbart att Flashback har lagt in denna lista & spärrar alla exitnoder. Varför man gjort detta kan jag bara spekulera i.
Men med tanke på hur modereringen har utvecklats de senaste året så kan man ha sina misstankar.

Att skriva här utan TOR är inte aktuellt.

I ain't clicking that shit Nigga.
Citera
2023-06-24, 13:02
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Det vore schangtilt om någon ansvarig uttalar sig i frågan, åtminstone...
Citera
2023-06-24, 14:27
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man kan ladda ner en lista på alla exit-noder.

Det är helt uppenbart att Flashback har lagt in denna lista & spärrar alla exitnoder. Varför man gjort detta kan jag bara spekulera i.
Men med tanke på hur modereringen har utvecklats de senaste året så kan man ha sina misstankar.

Att skriva här utan TOR är inte aktuellt.

I ain't clicking that shit Nigga.

Men eftersom du skriver detta inlägget så utgår jag från att det fortfarande fungerar att använda Tor.
Har grävt i detta, då jag var nyfiken på varför det fortfarande fanns problem hos vissa.
Tydligen så beror det på att det även förekommer annan elakartad aktivitet mot forumet, dvs inte DDoS-attacker.
Det finns ingen blockering av Tor som helhet, men däremot så blockeras viss trafik mot forumet. Trafik där någon systematiskt försöker skada forumet, och försöker utföra angrepp mot forumet.
Jag beklagar detta, och var inte medveten om detta när jag tidigare svarade på frågan om Tor.
Det går fortfarande att använda Tor, men det finns vissa uppkopplingar som är blockerade. Jag tror och hoppas att dessa är tillfälliga.

admin
Citera
2023-06-24, 14:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Men eftersom du skriver detta inlägget så utgår jag från att det fortfarande fungerar att använda Tor.
Har grävt i detta, då jag var nyfiken på varför det fortfarande fanns problem hos vissa.
Tydligen så beror det på att det även förekommer annan elakartad aktivitet mot forumet, dvs inte DDoS-attacker.
Det finns ingen blockering av Tor som helhet, men däremot så blockeras viss trafik mot forumet. Trafik där någon systematiskt försöker skada forumet, och försöker utföra angrepp mot forumet.
Jag beklagar detta, och var inte medveten om detta när jag tidigare svarade på frågan om Tor.
Det går fortfarande att använda Tor, men det finns vissa uppkopplingar som är blockerade. Jag tror och hoppas att dessa är tillfälliga.

admin
Varje gång man trycker "Ny Tor-krets för denna webbplats" så väljs en slumpmässig exit-node. Jag har trycket hundratals gånger utan att komma in. Jag har även ställt in att enbart välja svenska exit-noder. Funkar inte heller. Sedan en månad.

Just nu kör jag utan Tor, via en metod som nog är säkrare än Tor, fast mer omständligt, så det är inget man orkar feppla med på daglig basis.
Citera
2023-06-24, 21:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

admin

Ursäkta, men det fetade stämmer inte.

Här är några fakta:

1. TOR upphörde att fungera på Flashback den 26 maj, och har inte fungerat sedan dess.

2. Samtliga exitnoder jag testat runt om i världen (ett stort antal) är blockerade på Flashback med ett (1) enda undantag i ett icke-europeiskt land. Jag tänker inte posta länken till den "fungerande" noden med hänvisning till regel 1.11 (länkar till skadlig kod) eftersom jag på goda grunder tror att just den noden är något annat än den utger sig för att vara (och därför inte heller uppfattas som en TOR-nod av Flashback). Om någon som läser tråden hittar den på egen hand avråder jag från att använda den.

3. Det fungerar inte längre att använda ExitNodes {SE} i torrc-filen som någon trodde i tråden. Det tricket har alltid fungerat tidigare, när Flashback nöjt sig med att blockera utländsk (eller noga räknat utomnordisk) trafik vid DDoS-attacker, men nu är alltså samtliga svenska exitnoder också permanent blockerade på Flashback.

4. TOR fungerar inte på Flashback vare sig man kör TOR på en router (all trafik från det lokala nätverket går då över TOR) eller via TorBrowser på en dator. Problemet har alltså inte något med webbläsare, cacher, kakor etc. att göra.

5. Problemet beror inte heller på blockering av javascript (om man nu gör det).

6. Alla andra sajter fungerar som vanligt med TOR, även sajter som kräver https. Problemet är alltså unikt för Flashback.

7. Problemet gäller även för nya exitnoder som inte (ännu) finns i Spamhaus och andra anti-TOR blocklistor. Det beror alltså inte på att ni lagt in en sådan blocklista (i vart fall inte en offentlig lista).

8. Problemet tycks bero på eller i vart fall resultera i ett TLS-fel, då jag får felmeddelandet PR_END_OF_FILE_ERROR på Firefox och motsvarande fel på andra webbläsare. Detta vid TOR över routern. TorBrowser ger bara felet "Unable to connect".

9. Att använda VPN, som några föreslog i tråden, är inte ett fullgott alternativ till TOR för den som vill vara anonym på riktigt. Nyfikna intressenter kan lätt se vem du är genom trafikanalys. TOR har förvisso också sina problem, men det är det minst dåliga alternativet som vanligt folk har tillgång till.

10. De som skriver i tråden att TOR fungerar vet inte vad de talar om. Eller också vill de inte att folk ska kunna vara anonyma på Flashback. Jag föredrar dock att tro det förra enligt maximen: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Jag hoppas verkligen att ni snabbt kan få ordning på problemet så att användare som vill vara anonyma av olika skäl återigen kan vara det. Så länge TOR inte fungerar löper dessa en större risk att identifieras varje gång de loggar in utan TOR.

Ett förslag är att helt enkelt göra en återställning av servrarna till läget innan den 26 maj och testa vad som händer, specifikt om den "elakartade aktiviteten" dyker upp igen eller upphört. Eller också hitta en lösning som blockerar den "elakartade aktiviteten" men inte TOR. TOR är viktigt för yttrandefriheten!
Citera
2023-06-25, 10:52
Medlem
bergsturks avatar
Jag kan också bekräfta att allt det Regulus skriver stämmer (även om jag inte har koll på det exakta datumet det slutade fungera men det stämmer säkert också). TLS-felet tror jag dock bara beror på att anslutningen droppas.
Citera
2023-06-25, 12:25
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Jag kan också bekräfta att allt det Regulus skriver stämmer (även om jag inte har koll på det exakta datumet det slutade fungera men det stämmer säkert också). TLS-felet tror jag dock bara beror på att anslutningen droppas.

Tack. Den 26 maj är när jag själv och flera andra upptäckte problemet. Jag kan inte utesluta att ändringen i serverprogramvaran skedde någon dag tidigare.

Det är också teoretiskt möjligt att problemet initialt berodde på DDoS-attacken, och att blockeringen av TOR inleddes några dagar senare, som ett svar på attacken. Jag håller dock det för mindre troligt eftersom det brukar gå att ta sig in på Flashback med TOR även under en pågående attack om man är envis.

Hur som helst har det inte gått att ansluta till Flashback via TOR sedan den 26 maj.
Citera
2023-06-26, 17:45
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tack. Den 26 maj är när jag själv och flera andra upptäckte problemet. Jag kan inte utesluta att ändringen i serverprogramvaran skedde någon dag tidigare.

Det är också teoretiskt möjligt att problemet initialt berodde på DDoS-attacken, och att blockeringen av TOR inleddes några dagar senare, som ett svar på attacken. Jag håller dock det för mindre troligt eftersom det brukar gå att ta sig in på Flashback med TOR även under en pågående attack om man är envis.

Hur som helst har det inte gått att ansluta till Flashback via TOR sedan den 26 maj.

Kan också bekräfta att det du skriver avseende möjligheten att komma in via Tor stämmer helt.
Citera
2023-06-27, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Antagligen för att du är den enda som har problemet.

Testa att ta bort kakor.

Hela poängen med Tor Browser är att varje gång du öppnar den har alla kakor raderats.
Citera
2023-06-27, 13:59
Medlem
Citat:

admin
Testa själv och återkom gäran med vilka, om några, exit nodes som fungerar.

Jag kan trycka på "New Tor circuit" tills klockorna stannar och jag kommer aldrig in oavsett.
Citera
2023-06-29, 11:58
Medlem
Så admin ljuger oss rätt upp i ansiktet och vägrar svara på motbevis.

Och vänstern fortsätter bombardera FB med idiotiska vänstertrådar som bara innehåller fallasier och knappt några frågeställningar, utan bara ren och skär propaganda.

Tycker ni fortfarande att det här inte alls är jävligt obehagligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in