2023-06-25, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Dom fattar ju inte att det är lätt att gå in på bolaget dom jobbar på, och kolla vad dom omsätter t.ex eller vad dom gör för vinster.

Många som jobbat på bolag med 15-20 anställda påstår att dom tjänar dessa pengar, sen går man in och ser att bolaget omsätter hälften av vad dessa löner skulle kosta årligen. Då blir det genomskinligt.

IT bolag brukar betala bra, men inte i närheten av dom fantasisummorna som it-fånarna ofta påstår. Dessa företag är vinstdrivande, och betalar inte ut fantasisummor utan anledning. Funkar inte så. Har du spetskompetens så kan du tjäna riktigt bra. Men en vanlig utvecklare/kodare eller UX designer tjänar inte i närheten av dessa pengar, såvida dom inte har många års erfarenhet, och speciell kunskap som företaget inte kan vara utan.
Inom IT kan du räkna med allt från 25 - 50k. När det däremot gäller programmering finns det absolut folk med 70k+ brutto. Känner själv en person som gjorde exjobb hos ett stort spelföretag och fick bonus på 120k (alla fick och han räknades in). Det skulle vara obetalt egentligen.

Låter mer som ni är avundsjuks på att någon som sitter i möten eller vid datorn och googlar halva dagarna tjänar galet med pengar. Det gör dem för att inte särskilt många har motivationen att bli bra programmerare. De älskar något vi normala ser som skittråkigt vilket gör dem oersättliga. Nu snackar vi inte folk som sitter med javascript och kodar frontend.
Citera
2023-06-25, 08:32
Medlem
WebDevs avatar
Oavsett lön är ju lagerjobb riktigt själadödande. Man vill slänga sig ut genom fönstret ungefär en gång i timmen.
Citera
2023-06-25, 08:34
Medlem
Pope666s avatar
Min kusin jobbar på lager och drar in ca 200 K per månad. Han är dock arbetsledare och jävligt duktig. När min kusin tar över ett arbetslag så gör han dem ytterst effektiva.

Så om din kompis fortsätter och är duktig så kommer de här 65 k vara småpotatis för han. Min kusin drar in mer stålar än läkare, advokater, tandläkare osv. Man måste vara smart.
Citera
2023-06-25, 08:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tylfo
Hejsan!

Jag har en polare som arbetar på ett av Sveriges största lager där hans arbetsuppgifter är att plocka varor och hantera in och utleveranser med truck nattetid. Han jobbar 45 timmar i veckan. Han säger att han har en lön på 65tkr(brutto) i månaden. Kan det stämma? Nu tror jag inte att han skulle ljuga men det låter ju jävligt bra. Ni som jobbar på lager nattetid skulle ni säga att det låter rimligt eller är det en ovanligt hög lön? Han har precis börjat också med noll erfarenheter sen tidigare.

Jag själv blev riktigt sugen på att söka jobb där pga lönen. Så om jag åker dit på intervju kan jag förvänta mig att det är den lönen eller ska jag inte ha så höga förväntningar?

Han ljuger
Citera
2023-06-25, 08:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WebDev
Oavsett lön är ju lagerjobb riktigt själadödande. Man vill slänga sig ut genom fönstret ungefär en gång i timmen.

Ja det är ett hemskt jobb, och plocktruck är slitsamt
Citera
2023-06-25, 11:16
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Håller med dig till fullo, hur roligt är det att jobba konstant natt? Men kan ju vara ett alternativ för en ung människa utan en massa åtaganden som under några år vill jobba ihop pengarna till något stort. Vill man få ihop 500 000 som insats till ett hus för 3 miljoner kanske det går att motivera sig att jobba denna typ av pass under 2 år?
Du har så jävla rätt här, bra skrivet!! (det fetade) Men i ärlighetens namn så tror jag väl inte att ungdomar idag i alla fall inte i allmänhet är av det virket, jag har svårt att tro det faktiskt. Finns nog en del, få.. men dom är lätträknade. (I annat fall så är dom nog överkvalificerade för lagerjobb och har redan andra tjänster med högre status) Lagerarbetare har ofta inte samma ekonomiska sinnelag som de med högre utbildning, eller andra problem som gör att målen inte blir så höga och den intjänade slanten istället spenderas på skit. Så som sagt, bilden av att man tjänar storkovan och lever som en Kung på lågkvalificerade jobb är en myt.

Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Ja, jäklar. Är det lagerjobb som är det nya statusyrket? Varför bli läkare eller SAS-pilot när man kan jobba på lager och tjäna lika mycket.? Pengar, kokainlinor och snabba bilar. Och brudarna står på kö utanför lagerlokalen.
Du har fattat allt, (det fetade) varför ens utbilda sig då man kan slappa på ett lager för 800 000 SEK/år?
Läkare, advokater och piloter kan slänga sig i väggen..

Citat:
Ursprungligen postat av WebDev
Jag skulle för mitt liv aldrig byta ut mitt nuvarande jobb med i flashback-mått "bara" 35 000SEK/mån för att slita mig till döds på ett lagerjobb för dubbla lönen. Men visst, det finns ju folk till allt.
Senast redigerad av Pinoputchin 2023-06-25 kl. 11:37.
Citera
2023-06-25, 11:40
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mananas
Inom IT kan du räkna med allt från 25 - 50k. När det däremot gäller programmering finns det absolut folk med 70k+ brutto. Känner själv en person som gjorde exjobb hos ett stort spelföretag och fick bonus på 120k (alla fick och han räknades in). Det skulle vara obetalt egentligen.

Låter mer som ni är avundsjuks på att någon som sitter i möten eller vid datorn och googlar halva dagarna tjänar galet med pengar. Det gör dem för att inte särskilt många har motivationen att bli bra programmerare. De älskar något vi normala ser som skittråkigt vilket gör dem oersättliga. Nu snackar vi inte folk som sitter med javascript och kodar frontend.

Med "inom IT", räknar du då också saker som telefonsupport och receptionister? 25k som utvecklare är extremt underbetalt, ingångslönerna ligger runt 40k nu.
Citera
2023-06-25, 11:46
Ja det går men han jobbar säkert alla helger, nätter, alla röda dagar osv. Det är inget kul liv.
Citera
2023-06-25, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Min kusin jobbar på lager och drar in ca 200 K per månad. Han är dock arbetsledare och jävligt duktig. När min kusin tar över ett arbetslag så gör han dem ytterst effektiva.

Så om din kompis fortsätter och är duktig så kommer de här 65 k vara småpotatis för han. Min kusin drar in mer stålar än läkare, advokater, tandläkare osv. Man måste vara smart.
Haha 200k.. vaknade du sen eller?
Citera
2023-06-25, 15:15
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tylfo
Hejsan!

Jag har en polare som arbetar på ett av Sveriges största lager där hans arbetsuppgifter är att plocka varor och hantera in och utleveranser med truck nattetid. Han jobbar 45 timmar i veckan. Han säger att han har en lön på 65tkr(brutto) i månaden. Kan det stämma? Nu tror jag inte att han skulle ljuga men det låter ju jävligt bra. Ni som jobbar på lager nattetid skulle ni säga att det låter rimligt eller är det en ovanligt hög lön? Han har precis börjat också med noll erfarenheter sen tidigare.

Jag själv blev riktigt sugen på att söka jobb där pga lönen. Så om jag åker dit på intervju kan jag förvänta mig att det är den lönen eller ska jag inte ha så höga förväntningar?
Aldrig.
Jobbar han på ackord och tjänar dubbelt så mycket som alla andra behöver han jobba mer än dubbelt så hårt som alla andra. (Oavsett nattjobb)
Säg att kravet för att få grundlön och överhuvudtaget få stanna kvar är 100 plock/timme.
Gör han 200 plock/timmen (om det ens är fysiskt möjligt) så kommer han ändå inte få 2x en arbetares lön.
Om cheferna märker att en eller flera av arbetarna konsekvent gör 2x av vad andra gör hela tiden då kommer de garanterat att justera ner ackorden eller höja kraven på alla andra så att det stämmer mer vad som är rimligt att klara av på en normal arbetsdag.

Din polare snackar skit eller så gör han något annat än plockar ordrar på lagret.
Citera
2023-06-25, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Aldrig.
Jobbar han på ackord och tjänar dubbelt så mycket som alla andra behöver han jobba mer än dubbelt så hårt som alla andra. (Oavsett nattjobb)
Säg att kravet för att få grundlön och överhuvudtaget få stanna kvar är 100 plock/timme.
Gör han 200 plock/timmen (om det ens är fysiskt möjligt) så kommer han ändå inte få 2x en arbetares lön.
Om cheferna märker att en eller flera av arbetarna konsekvent gör 2x av vad andra gör hela tiden då kommer de garanterat att justera ner ackorden eller höja kraven på alla andra så att det stämmer mer vad som är rimligt att klara av på en normal arbetsdag.

Din polare snackar skit eller så gör han något annat än plockar ordrar på lagret.

Det låter som mycket men kanske möjligt?

Kollade och en lagerarbetare har runt 30.000 brutto i snitt - sen kanske man kan tjäna 35-37.000 i månaden på vissa lager (t ex i storstad eller liknande) men vi säger 35.000 i månad.

Som någon tidigare skrev så var OB runt 40-70% på natten.

40% 18.00 till 23.00 och 70% 23.00 till 06.00 men vi räknar på i snitt 55% OB. Det skulle ta lönen på 35.000 kronor och höja den till 54.250 kr/månad (om varenda timme han jobbar är OB).

Fortfarande inte 65.000 i månaden men TS skriver ju också att personen jobbar 45 timmar i veckan. Snittlönen är ju på 38-40 timmar i veckan. Lägger vi på 12,5% på lönen då är vi uppe i 61.031 kr/månad. Inte hela vägen men då ska man tänka på att övertidsersättning utgår oftast när man jobbar över och då är det dubbla ersättningen.

En grundlön på 35000 kr/månad betyder ju en timlön på runt 200 kronor. Jobbar man över nattetid kan det alltså bli 200 kronor extra i timman utöver OB.

5 timmar i veckan och sen räknar vi med 4 veckor per månad = 4000 kronor i övertidsersättning per månad. 61.031 + 4000 = 65.031 kronor/månad.

Detta förutsätter ju dock att man har runt 35.000 i grundlön och BARA jobbar OB och får 5 timmar övertidsersättning varje vecka.
Citera
2023-06-25, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Med "inom IT", räknar du då också saker som telefonsupport och receptionister? 25k som utvecklare är extremt underbetalt, ingångslönerna ligger runt 40k nu.
Precis. Utveckling (även om det återfinns inom IT som devops och lite annat) är egentligen separat från IT. IT traditionellt är allt från first line support till cybersec och systemadministration.

Utvecklare som har 40k i ingångslön är dock sällan en yh front end snubbe eller vad de flesta utvecklare jobbar med. De flesta jag känner av dessa har gått in på cirkus 30 och kommer upp i 40 - 50. Sen känner jag npgra civilare som kodar applikationer eller grafikproggar för 70k men det är nästan som ett annat yrke. Utvecklare är välbetalda i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in