Citat:
Ursprungligen postat av
Tarmstuvning
Så huset är firman?
Förklara för mig.
Firma för vad? Huset inreds och renoveras för att dom ska leva och bo där.
Med barnrum mm. Men dom bor inte där? Vart bor dom då?
Vart ska dom bo om nu huset är *Firman*?
Från första början när dom började trodde jag huset skulle bli ett sk Youtube hus.
Dom skulle filma och köra live med andra influensers.
Men nu verkar det mer vara ett hus där dom filmar.. Något slags *Hemma hos Lundell*
Men det är inte *Hemma hos Lundell* För dom bor inte där?

Firman äger huset, det gör att det inte får användas "gratis" av någon som bostad, de får således betala för det.
Huset måste också vara till nytta för bolaget, t.ex. att användas för inspelningar av videos eller hyras ut till någon.
Därav så måste J & J hyra den del av huset de tänkt använda som bostad och göra flertalet videos i huset så man kan styrka att det behövs just av den anledningen.
Det SKV har haft åsikter om är väl hur stor del de hyr vs hur stor del de faktiskt kan använda som boende och ska därför betala skatt på mer än de själva anser att de hyr.
Lite som att bolaget köper en bil, så ska man betala förmånsskatt för att få använda den bilen privat. Jag tog ut en firmabil och får betala ett par tusen varje månad för att jag har tillgång till den privat.
Samma är det med bostad eller annat som företaget äger.
Gillou åkte nyligen på liknande smäll med hans fastighet bolaget äger, där han tillbringade tiden på vintern för att skriva böcker = arbeta, men SKV ansåg att det ska förmångsbeskattas då han kan bo där.