Citat:
Ursprungligen postat av
Ballcancer
Har hellre ett djur som husdjur än att äta det. Har det inte i mig. Äter hellre en snäcka eller en krabba.
Min erfarenhet är att många män vet tex hur man gör upp en eld för de har lekt ute mycket eller kanske haft en manlig förebild som visat dem någon gång. De kanske också besitter någon viss kunskap om vilket träslag som brinner bäst eller hur man ska stapla vedträn för att elden ska ta..
Jag har som kvinna lärt mig sånt för jag lekte mycket utomhus och hade manliga förebilder som visade mig samt haft hobbies där man är ute i skog och mark men många tjejer kanske hellre håller på med gymnastik, shoppa, simmning eller bara leka med kompisar.
Sen vet jag att det finns massor med män som inte har koll på det här alls då de har spel som intresse. Men tror endå det finns fler män som är intresserade av överlevnad, natur osv än kvinnor.
Jag växte upp i ett litet samhälle i södra Skåne nere vid kusten. Ingen ödemark a la Norrland så långt ögat kunde nå. Som barn lekte jag med dockor, lego, klättrade, lekte stenålder, vandrade och campade mycket med mina föräldrar, bodde hemma hos min mormor på hennes lilla bondgård på somrarna, älskade brännboll och att springa, älskade att läsa böcker och se på film också, osv osv osv. Lekte mycket med andra flickor och pojkar. Vi lekte med eld fastän vi inte fick, med mycket mera. Min erfarenhet är att flickor inte gör antingen eller utan lite allt möjligt om de får chansen. Sen har jag även stött på människor som bott och vuxit upp i Malmö hela livet som inte ens vet hur man sågar en planka mitt av.
Jag kan göra upp eld och stapla vedträn rätt, det är ingen raketvetenskap direkt. Hjälpt pappa med veden många gånger.
Se där, två random kvinnor som hade överlevt galant om vi slagit ihop oss och dragit nytta av varandras lärdomar. Till och med kunnat leda en grupp kvinnor och lärt av varandra.
Du hade inte behövt äta rött kött om du inte velat. Ägg, krabba och fisk är bra protein som du klarat dig på.