2023-05-19, 02:27
Medlem
100% sjukersättning = 0% aktivitet = du får inte jobba alls

75% sjukersättning = 25% aktivitet = 2 timmar om dagen

50% sjukersättning = 50% aktivitet = 4 timmar om dagen

25% sjukersättning = 75% aktivitet = 6 timmar om dagen
Senast redigerad av XaXa13 2023-05-19 kl. 02:32.
Citera
2023-05-19, 03:17
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napster99
Är det annorlunda från kommun till kommun?
Syftar alltså på sjukersättning och ej aktivitetsersättning.

Vem har ansvar för sjukersättning?

Citera
2023-05-19, 04:36
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaXa13
100% sjukersättning = 0% aktivitet = du får inte jobba alls

75% sjukersättning = 25% aktivitet = 2 timmar om dagen

50% sjukersättning = 50% aktivitet = 4 timmar om dagen

25% sjukersättning = 75% aktivitet = 6 timmar om dagen

Fast dom kräver väl ingen aktivitet på övriga % heller?
Tanken är ju att man ska jobba den del man inte har ersättning, men ingen kan väl kräva det?
Förövrigt får du, så vitt jag förstått, jobba 5h i veckan om du har 100% sjukersättning.

OnT: Nej, ingen aktivitet krävs på den del du har sjukersättning på.
Försäkringskassan följer dock upp ditt mående med några års mellanrum.
Du kan även pausa, avsluta, ändra omfattning. Sjukersättning är inte skriven i sten.
Senast redigerad av Recharged 2023-05-19 kl. 04:39.
Citera
2023-06-24, 22:29
Medlem
Sjukersättning för omedicinerad adhd?

Kan man få 50% eller 100% sjukersättning vid omedicinerad adhd som medför diverse hinder för arbetet, eller kommer de kräva att jag testar alla adhd-mediciner för att se om de kan ”fixa” mina problem?

Jag har inte kunnat behålla ett jobb mer än några månader då jag inte kommer in i jobben pga mina funktionsförhinder. Atm provar jag olika mediciner men de har inte hjälpt ett dugg (testat Concerta o nu på Ritalin) och vill neka medicinering och bevilja sjukersättning, men min fråga är om FK kräver att jag ska prova alla mediciner innan de bedömer om jag är kapabel att arbeta eller ej? Eller kan man välja att avstå från medicinering då man vill undvika dess biverkningar?
Citera
2023-06-24, 22:45
Medlem
Sonny00s avatar
Hur många år har du varit sjukskriven?
Citera
2023-06-24, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Hur många år har du varit sjukskriven?

2 månader, jag pluggar annars på universitetet

Är 19 år

Krävs de att man är sjukskriven viss antal månader innan?

Bor hemma hos föräldrarna så inte hängt kvar på jobb o blivit sjukskriven, jobben jag haft har varit fine med att jag slutar abdrupt
Citera
2023-06-24, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppskattartystnad
Kan man få 50% eller 100% sjukersättning vid omedicinerad adhd som medför diverse hinder för arbetet, eller kommer de kräva att jag testar alla adhd-mediciner för att se om de kan ”fixa” mina problem?

Jag har inte kunnat behålla ett jobb mer än några månader då jag inte kommer in i jobben pga mina funktionsförhinder. Atm provar jag olika mediciner men de har inte hjälpt ett dugg (testat Concerta o nu på Ritalin) och vill neka medicinering och bevilja sjukersättning, men min fråga är om FK kräver att jag ska prova alla mediciner innan de bedömer om jag är kapabel att arbeta eller ej? Eller kan man välja att avstå från medicinering då man vill undvika dess biverkningar?
Det tror jag inte (att avstå ifrån mediciner). Vad är då meningen med utredningen
Citera
2023-06-24, 23:37
Medlem
Timoteuss avatar
Vet ej!

Men vad vill du göra med ditt liv?
Du är ju väldigt ung och skulle kunna göra mycket roligt i dina dagar och leva ett bra liv trots din adhd.

Jag känner ett par omedicinerade personer med permanent sjukersättning men de har haft det väldigt kämpigt på många sätt, både pga sin funktionsnedsättning och pga de strider med FK de behövt gå genom.

Om du är tveksam till mediciner, vilken hjälp har du fått/sökt av vården och kommunen? Du skulle ju behöva ha en plan för hur du vill leva och be om hjälp att få den planen att fungera. Jag menar, det är inte helt lätt för vården att hjälpa dig om det inte finns någon tydlig målbild.

Det måste inte vara något storartat, utan kanske ett par punkter. Framförallt behöver det vara begränsat ,konkret och utvärderingsbart.
Tex: "jag vill lära mig att göra en budget och hålla den i minst tre månader, jag vill gå en folkhögskolekurs i xyz, jag vill hitta ett extrajobb om max 20 timmar i månaden och stanna på det i minst fyra månader. "
(Inte: "jag vill vara självständig, jag vill leva som alla andra, jag vill bli lycklig " , det är för vagt och svårt att utvärdera)
Senast redigerad av Timoteus 2023-06-24 kl. 23:38. Anledning: Stavfel
Citera
2023-06-24, 23:56
Medlem
L3nn4rts avatar
Har aldrig hört talas om att någon blir sjukskriven pågrund av en ADHD-diagnos. Det är ju inte så att du är rullstolsbunden och sitter och dreglar, det är en sketen ADHD-diagnos.

Glöm det!
Citera
2023-06-25, 02:56
Medlem
Haajibs avatar
Du är efterbliven TS, inte sjuk. Du kommer inte få en krona för att din hjärna är felkonstruerad

Det är bara att acceptera ditt scenario och göra så bra ifrån dig som möjligt för att bidra till samhället.
Citera
2023-06-25, 09:13
Medlem
Sjukersättning är typ omöjligt att få idag. Jag har gått sjukskriven 10 år (dock inte adhd), ansökt om sjukersättning två gånger och fått nekat båda gångerna. Vet folk med cancer som inte fått sjukersättning utan anses kunna jobba på anpassade jobb.
Citera
2023-06-25, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Har aldrig hört talas om att någon blir sjukskriven pågrund av en ADHD-diagnos. Det är ju inte så att du är rullstolsbunden och sitter och dreglar, det är en sketen ADHD-diagnos.

Glöm det!

Eh ingen kanske berättat för dig om sin adhd diagnos pga de skäms, det e otroligt fustrerande att outa att man har en diagnos som gör en utbränd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in