2023-06-24, 17:57
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jo, det var dom. Det var där tjejerna avfotograferades. På Maja sitter ett knöggligt måttband, det är under all kritik.
Bilderna har sedan granskats digitalt och beskrivs även av den som undersökt. Det är skador som kan uppkommit vid motvärn, på Johanna.
De små millimeter små skadorna kan ha uppkommit vid kliande av sig själv, vilket även togs upp av Rättsläkaren.
Det är inga motvärnskador, det finns mycket att hitta om just sådana skador om man är villig att söka.
Citera
2023-06-24, 18:05
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Stegen som de presenteras i fup är inte validerade mot källa (tömningsfil från MH:s mobil) och inte heller är tidpunkten validerad mot tidsstämpeln i databastabellen för Hälsa-appen.

Så det beviset kan ifrågasättas av MH:s nya advokat i hovrätten och om inte åklagaren förekommer med lite uppdaterade digitala spår och sådan validering så är risken att det beviset i sig faller rätt platt i nästa instans här.

Men vill de fälla henne med bevisen sovvanor, ringklockan och dunsen ja då får de väl göra det då.
Förstår att du är väldigt ”inne” på IT-spår, vilket ju är relevant i en del fall.

Här ser jag inte att ”precisa” tider är nödvändiga då båda har varit vakna, TR har genomskådat Majas låtsassovningar som efterhandskonstruktioner.
Citera
2023-06-24, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Min högst personliga analys:

"hon har inte sagt liksom rakt ut att jag ska, alltså döda min bror så"
Det där låter lite avslöjande, tycker jag. Hon förefaller inte obekväm med att ta ordet döda i sin mun utan det kommer lika naturligt som om hon skulle sagt "vägra tala med", vilket inte låter helt sunt.

Jag har lite funderingar över om hennes autistiska drag gör sig gällande här, i de raka, konstaterande formuleringarna. (OBS! Endast vad det gäller formuleringarna, INTE tankarna!)

Är det kanske så att "döda någon" normaliserats i tjejernas språkbruk, att de faktiskt diskuterat ovänner i dylika termer hur sjukt det än kan låta?

Har då M hakat på Js mordiska tankar eller har hon "bara" hakat på diskussionen?
Jag tror det senare, att hon utan närmare eftertanke kunnat vara bollplank till J utan att inse det bisarra i att över huvud taget tänka dylika tankar.

Vad kan då vara orsak till att M hakar på i st f att lägga benen på ryggen? Förmodligen en kombination av många faktorer.

JAG TROR att de främsta är att
- hon äntligen kände sig sedd och accepterad för den hon är
- att hon kände sig "utvald" av den äldre, erfarna J och såg upp till henne
- de var lite av tvillingsjälar, med samma intressen, samma humor, lite "småtokiga" idéer och upptåg, tyst samförstånd
- hon inte tänkte längre än näsan räckte.
- hon inte kände sig delaktig i Js makabra "övertramp" (bränderna och elimineringsförslag av familjen) och därför hade "överseende" med dem. (Jag tänker att det från Ms sida endast är fantasier och "snack" utan minsta tanke på att det ska realiseras.) Jag tror att hon såg dem som en försvinnande liten del av allt som hänt. Allt annat vägde tyngre.

Till det fetade:
Där avslöjade hon att visste att Js idéer inte enbart var fria fantasier och "snack" från hennes sida.
J hade inte "tipsat" om att döda brodern, men M tolkade Js ord så, vilket får mig att tänka att dödsdiskussioner inte var någon helt ny företeelse.

Jag tycker mig se, som jag skrivit tidigare, att M själv kan uttala vad ont som helst om sin familj, men om någon annan gör detsamma, går hon i försvar. Hon är inte alls inne på att skada dem, bara "kräka av sig".

Som jag ser det går Ms gräns vid att skada någon fysiskt, som hon själv säger, och att hon blir uppriktigt upprörd över idén att skada sin familj. Trots att hon tycker brodern är elak är familjen ändå viktig för henne.

Jag kan förstå att de som ser M som dotter av Hin Håle tolkar hennes uttalande som ett spel för galleriet och en lögn för att distansera sig från allt som gäller mord, men jag kan inte förstå varför en annan tolkning skulle vara en ursäkt, rättfärdigande eller daltande.

Tack, det var intressant läsning. Jag är nästan helt enig med dig! Speciellt första 2/3 av din text.
Citera
2023-06-24, 18:33
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jo, det var dom. Det var där tjejerna avfotograferades. På Maja sitter ett knöggligt måttband, det är under all kritik.
Bilderna har sedan granskats digitalt och beskrivs även av den som undersökt. Det är skador som kan uppkommit vid motvärn, på Johanna.

Killgissar du eller är det fakta du presenterar om J:s ”strimmor” i nacken? Bra om du talar klarspråk för enligt mig så kan de ”strimmor” J har på bilder i FUP lika gärna vara när hon rivit sig på granbarr eller känt sig skitig och använt naglarna för att få bort gammal hud när hon duschat.
Jag tror att jag förstår vart du vill komma med ditt påstående. Ingen höll i T:s armar därav det du påstår är motvärnsskador från T.
Förklara även hur det ska ha gått till eftersom ”strimmorna” är i J:s nacke.
Citera
2023-06-24, 18:35
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Hade M kunnat skada sin bror om inte föräldrarna fanns med i bilden? En tanke bara.
Det tror inte jag.
Citera
2023-06-24, 18:41
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Maja har berättat massvis med saker utöver det som polisen hade bevis för. Polisen hade inga bevis emot Maja alls. Inte ett enda. Ändå började hon berätta massvis med saker, och saker som Johanna gjort långt tillbaka. Det är enbart tack vare Maja som Johanna åtalas för branden, och säkert kommer åtalas för mordbrand också. Självklart skall Maja ha cred för detta. Ingen annan som vetat om dessa saker har berättat något. Bara Maja. Att i hennes situation våga sätta sig upp emot Johanna och berätta alla dessa saker, det är modigt ju och kräver rejält med civilkurage. Något som många i tråden saknar.

Hade M haft ett uns av civilkurage så hade hon larmat. Nu gjorde hon inte det och såvitt jag vet finns ingen straffrabatt för civilkurage. Kanske är det så att du snarare tänkte att M är ett kronvittne?
Citera
2023-06-24, 18:43
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tror inte att M skulle vilja se sin familj död
Ens familj är alltid ens familj så även för M
men jag ser inte heller kopplingen till T och vilja ge igen på henne den där mordnatten
För mig är kopplingen att jag inte tror att M fysiskt vill skada någon allvarligt.
Citera
2023-06-24, 18:51
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
För mig är kopplingen att jag inte tror att M fysiskt vill skada någon allvarligt.

Då begriper jag inte varför hon följde med till lägenheten och ännu konstigare är att hon inte lämnade lägenheten när hon insåg vad Johanna gjorde med Tove.
Citera
2023-06-24, 18:56
Medlem
Alonens avatar
Om nu strypningen förorsakat Toves död finns väl ngr saker att uppmärksamma.

En klockren ”kampsport-strypning” med armvecket ger närmast omedelbar medvetslöshet, ngr sekunder efter att carotis stängts av bilateralt. ( man hinner knappt klappa ut sig… är gammal kampsportare själv).

En ”vanlig” strypning kan ge tryck på sinus caroticus…

Om man trycker på sinus caroticus, det nervcentra som ligger vid carotis-bifurkationen (till carotis interna/externa) så sänks pulsen, detta används i kliniken för att hejda ”hjärt-rusning”. Men endast ensidigt, billateral kompression är livsfarlig, risk för sinus arrest. (=hjärtstopp)

Detta skulle kunna resultera i Toves omedelbara död, allrahelst om ingen utför HLR omedelbart.

Makabert senario för rättsläkarna att bedöma dessa frågeställningar efter att Tove ”legat ute” i de djupa skogarna i typ 17 dagar med uppeldat ansikte + förruttnelse, djur, insekter etc…

Men Cleas gaggande om ”aspiration” tror jag inte ett skit på.

Åter igen - detta är mina egna SPEKULATIONER, jag vet alltså inte, har inte besökt Vetlanda, jag har heller inte träffat ngn av de inblandade, eller deltagit vid ngn obduktion av Tove etc… Mina synpunkter baseras helt på olika utlåtande i media, flashback, FUP, etc.
Citera
2023-06-24, 19:04
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tack, det var intressant läsning. Jag är nästan helt enig med dig! Speciellt första 2/3 av din text.
Att vi inte delar uppfattning om Ms gräns har stått klart länge, men att min tolkning skulle vara så underlägsen din att jag ska beslås med att vara urskuldande och daltande tycker jag är översitteri.

Vi vet inte, varken du eller jag, vi analyserar och tolkar och kommer till olika slutsatser, den ena lika sann som den andra tills vi får facit.
Citera
2023-06-24, 20:01
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tiden är viktig mtp att MH var uppe och rörde på sig bl.a kl 02.19. (Anser jag som aldrig har trott på de tidsangivelser som visats upp i TR.) Nån gång mellan 02.10 och 02.20 tror jag mordet skedde och det har jag trott hela tiden.

Självklart är även Rättsliga Rådets utlåtande också viktigt. I slutet av Augusti inleds rättegången i HR.
I inget annat fall (förutom Wesström/Davidsson) har exakta tidspunkter spelat roll.

Här handlar det om trovärdighet, och här ser jag inte Maja som trovärdig.
Inte heller Johanna.
Gemensamt och i samförstånd
Citera
2023-06-24, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Förstår att du är väldigt ”inne” på IT-spår, vilket ju är relevant i en del fall.

Här ser jag inte att ”precisa” tider är nödvändiga då båda har varit vakna, TR har genomskådat Majas låtsassovningar som efterhandskonstruktioner.

Jag är väldigt inne på ”sanningen”, men IT-spår är annars väldigt relevanta i de flesta fall.

Här har vi viktiga digitala bevis i form av JJ:s sökningar, JJ:s steg i samband med eldningsförsök hos Toves familj, tömda dikter, sångtexter och allt vad det är,JJ McD t/r, Toves Google tidslinjen t/r McD, fyndplatsens koordinater, övervakningskamera McD,macken och Dollar Store, iPhonens ficklampa i granskogen, fyndplatsens koordinater, grannens stegräkning, osv.

Förhör i all ära och några osäkra vittnesmål från grannarna ger väl en viss del. Kanske vill man väga in att vissa vaknar av dörrklocka men jag anser det alltid finnas skäl till att kika lite närmare på det tekniska. Och det finns mer att utreda på det området.

Till viss del så har ju själva domen visat sig vara en efterhandskonstruktion vad gäller tidslinjen och där kan större engagemang kring det IT-tekniska hjälpa den rättsliga processen vidare i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in